פונדקאות בישראל לדתיים – כל מה שרציתם לדעת

צילום: Pixabay

הליך הפונדקאות במדינת ישראל הוא מורכב וממושך ויש לקבל אישור מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים לפני בחירת אם פונדקאית. עבור דתיים מדובר בהליך מורכב יותר מאחר ועליהם להתייחס לסוגיות דתיות והלכתיות, למשל מעמד היילוד מבחינת דתית, סוגיות נישואין של היילוד כאשר הוא יגיע לגיל המתאים, בחירת הפונדקאית והשיוך הדתי של הפעוט, אישור מהרב ועוד.

פונדקאות בישראל מתאימה מאוד לזוגות מהמגזר הדתי

זוגות דתיים המתקשים להביא ילד לעולם בהריון רגיל מתמודדים עם קושי רב ומתלבטים האם לבחור בהליך פונדקאות כדי להגשים חלום, להפוך להורים ולהקים משפחה לתפארת. ברוב המקרים, הזגות הדתיים יתחילו לגשש ולבדוק את נושא הפונדקאות לאחר שקיבלו המלצות מגורמים רפואיים מקצועיים ומוסמכים, אך עליהם לקבל גם אישור מרב הקהילה אליה הם משתייכים.

הורים מיועדים שאינם דתיים לא צריכים לקבל אישור מהרב, הם יכולים להחליט לעבור את הליך הפונדקאות בישראל או במדינות מעבר לים, כמו גיאורגיה או ארה"ב. לזוגות הדתיים עדיף לעבור הליך פונדקאות בישראל בסיוע של סוכנות המתמחה בכך, ובהליך המקומי פונים לוועדה מיוחדת הקיימת עבור המגזר הדתי וכוללת רב מוסמך שתפקידו לבחון את הבקשה ולהתאים את הליך הפונדקאות לדרישות ההלכתיות השונות.

- פרסומת -

תהליך הפונדקאות אצל זוגות דתיים

הליך הפונדקאות המתאים לזוגות דתיים ומתקיים בישראל מחייב ידע, ניסיון, רגישות והבנת הצרכים הייחודיים של זוגות דתיים. זוגות דתיים מתייעצים עם רבני הקהילה, הם מעוניינים לוודא שההליך מתאים להם גם מבחינה הלכתית לכן הבחירה של האם הפונדקאית מורכבת יותר. יש זוגות דתיים המעוניינים להסתיר את נושא הפונדקאות מהסביבה, וכדי להימנע משאלות מיותרות האם המיועדת משתמשת באמצעים שונים המדמים הריון, למשל כרית או בטן מלאכותית.

איזו פונדקאות מתאימה לזוג דתי?

בהליך הפונדקאות המיועד לזוגות דתיים בישראל חייבים לבחור אם נושאת (אם פונדקאית) מאותה דת, כלומר האם הפונדקאית חייבת להיות יהודייה. זוגות העוברים את התהליך מעבר לים נאלצים לבחור אם פונדקאית מדת שונה ועליהם לבצע גיור לפעוט בהתאם לכללי ההלכה. בחירת אם פונדקאית דתייה מונעת את הצורך בגיור ומפשטת את ההליך, אך יש מורכבת מבחינה הלכתית גם בנושא תרומת הביצית והשתלת הביצית המופרית ברחמה של האם המיועדת.

במשך השנים רבנים רבים עסקו בסוגיות העולות מתהליכי הפריה חוץ גופנית והליכי פונדקאות, כיום יש פסיקות המאפשרות לזוגות הדתיים לעבור את התהליך בצורה קלה יותר, אך עדיין נדרש ידע וניסיון רב, לכן חשוב להיעזר בסוכנות המתמחה בהליכי פונדקאות שמציעה פתרונות הלכתיים לסוגיות השונות, בהתאם לשיוך ולזרם הדתי של הזוג הדתי.

הכתבה באדיבות המרכז להורות באמצעות פונדקאות, הסוכנות הוותיקה והמובילה בישראל לתהליכי פונדקאות בארץ ומעבר לים. צוות הסוכנות מתמחה בתהליכי פונדקאות ומעניק ליווי צמוד, תמיכה רגשית וייעוץ לכל אורך הדרך, עד היום הסוכנות סייעה להבאת למעלה מ-1,300 תינוקות לעולם בתהליכי פונדקאות.