אוניברסיטת בר-אילן: מכון מחקר חדש ברוח משנתו הפוליטית והחברתית של הרב יונתן זקס ז"ל

נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה צבן הכריז על הקמת מכון מחקר אקדמי ע"ש הרב לורד יונתן זקס ז"ל. בראש מכון המחקר ע"ש הרב זקס יעמוד הפילוסוף הפוליטי פרופ' ג'ונתן ריינהולד. המכון יחקור ברוח משנתו הפוליטית והחברתית של הרב זקס ז"ל

בר אילן
אוניברסיטת בר אילן. צילום: יח"צ

"אנו שואפים שמשנתו וערכיו ישתלבו ויקבלו ביטוי בקמפוס הבר-אילני ומחויבים לטיפוח הערכים האוניברסליים בהם דגל. ערכים כגון חרות פוליטית, אחריות חברתית וקהילתית, גיוון ושיח פתוח ומנומק לצד שימור ופיתוח של זהותנו היהודית." כך אמר פרופ' צבן, נשיא האוניברסיטה בכנס בו הכריז על הקמת מרכז יונתן זקס.
פרופ' צבן הוסיף ואמר: "לאור זאת אנו גאים לייסד את מכון הרב זקס, כחלק מהמחלקה למדעי המדינה. בכך נבטיח המשכיות של האופי הרבגוני של מורשתו של הרב זקס, לא רק כמנהיג יהודי, אלא גם כפילוסוף העוסק בתחומים חברתיים, פוליטיים ומוסריים עכשוויים ותחומים אקטואליים בני זמנינו".

המרכז החדש נחנך בפתיחת כנס בינלאומי שמובילות המחלקות לפילוסופיה יהודית והמחלקה למדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן, בשיתוף עם הקרן למורשת הרב זקס. הכנס יימשך עד יום חמישי, 19 בינואר, ויכלול קרוב ל-40 הרצאות בנושאים של קיצוניות דתית, תנ"ך ופרשנות, פילוסופיה יהודית, תיאולוגיה בין-דתית, מחשבה פוליטית, אתיקה, קיימות ועוד של חוקרים מרחבי העולם. לאוניברסיטת בר- אילן קשר ייחודי עם הרב זקס. הוא כיהן כחבר בוועד המנהל שלה והוענק לו תואר ד"ר לשם כבוד מהאוניברסיטה.

הרב לורד יונתן זקס ז"ל. צילום: cooperniall, ויקיפדיה

מכון יונתן זקס יהיה חלק מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן. יהיו למכון שתי מטרות ליבה: הכרה אקדמית ברעיונותיו של הרב זקס המנוח וקידום הדור הבא של המנהיגים והמנהיגות בהשראת מורשתו.

ד"ר מרים פלדמן קיי, פרופ' חנוך בן פזי, פרופ' יונתן ריינהולד, ג'ואנה בן ערוך, בריאן זקס, ליידי איליין זקס, אליוט זקס, פרופ' אריה צבן. צילום: אבי אדלר

פרופ' יונתן רינהולד שיעמוד בראש מכון המחקר החדש אמר בכנס: "הרב זקס פיתח רעיונית את החיבור בין מסורת יהודית לסוגיות פוליטיות וחברתיות המשפיעות על כל אזרחי העולם. הרב זקס היה מודאג מאוד מהאיום שנשקף על מדינות דמוקרטיות כתוצאה מאינדיבידואליזם חסר שליטה והקצנה דתית. ברוח הרעיונות שיקדם, מכון המחקר על שמו יעסוק באתגרים הללו תוך קידום אזרחות שיווניות ומכבדת, אקולוגיה מוסרית המספקת תקווה, ובניית קשרים ואמון בין קהילות שונות. מסר זה הוא נצחי וככזה, משמש להדגיש את החשיבות של הבטחת מורשתו בקאנון של הוגים יהודים ומערביים גדולים".

- פרסומת -

"אני נרגשת מאוד מכך שאוניברסיטת בר-אילן מקימה מכון שיישא את שמו של בעלי", אמרה ליידי איליין זקס. "הוא היה נלהב לגשר על הפער בין המחשבה היהודית המסורתית לסוגיות חברתיות עכשוויות, והמכון הזה ימשיך את דרכו. מודה לכם מאוד על הכבוד הגדול שניתן לו פה בכנס ועל המכון שיוקם".