אינטרסים עיתונאיים, שיקולי עריכה, פייק ניוז וקשרי הון-שלטון; הפודקאסט "הפרעת קשב" מדבר על הכל

העיתונאים ואנשי התקשורת משה שלונסקי ואבנר הופשטיין בפודקאסט (הסכת) חדש על ביקורת התקשורת והעיתונות ביוזמת האוניברסיטה הפתוחה

פודקאסט תקשורת
שלונסקי והופשטיין. צילום: יח"צ

אינטרסים זרים, שיקולי עריכה, הטיות מקצועיות, פייק ניוז, קשרי הון-שלטון, רמה ירודה, תחרות פרועה, מיסחור-יתר ועירבוב בין דעות לידיעות – אלה רק חלק מהבעיות עימם מתמודדת המעצמה השביעית בעידן הנוכחי.
ויש כמובן גם את הצדדים הטובים: עיתונות לוחמת, ביקורת על השלטון, יידוע הציבור, חשיפת שחיתויות ושקיפות ציבורית.

העיתונאים הותיקים אבנר הופשטיין (עיתונאי ומרצה לתקשורת) ומשה שלונסקי (מפקד גלי צה"ל בשנים 1991–1997), משוחחים ביניהם כבר שנים רבות במסגרות שונות על התקשורת ומנסים לאבחן מתי היא עושה מלאכתה נאמנה ומתי היא חוטאת לה.

בהסכת "הפרעת קשב" הם מביאים את השיח הזה במלוא עוצמתו אל גלי האתר. בלי לקחת שבויים ובלי לתת הנחות ננתח את התנהלות התקשורת באיזמל חד ויעיל, וננסה לפענח בין המצוי לראוי.
המאזינים יוכלו להציץ אל מאחורי הקלעים של העשיה העיתונאית ולהבין בלי הטיות היכן עובדים עליהם בעיניים, כיצד מעלימים מהם מידע, מתי עושים עליהם סיבוב וספין, ואיפה משרתת התקשורת את הציבור ואת צרכיו נאמנה.
אבנר הופשטיין הוא ראש דסק התחקירים באתר "זמן ישראל" ומרכז הוראה באוניברסיטה הפתוחה. משה שלונסקי הוא מפקד גלי צהל לשעבר ושדרן בתחנה.

- פרסומת -

אבנר הופשטיין: ״פעם היו במות לביקורת עיתונות גם במדיה האלקטרונית, היום זה די מצומצם כיוון שלרוב כלי התקשורת אין עניין בביקורת. רצינו לייצר תוכנית שמצד אחד נטועה באקדמיה, כלומר חופשית מאילוצים מסחריים ונהנית מהחופש האקדמי שהאוניברסיטה מעניקה ומצד שני מתקשרת עם העולם התקשורתי בחוץ ומדברת בקצב שלו. הפודקאסט אמור לתת מבט מפוכח, וביקורתי על האופן שבו עיתונות מתפקדת."

"שלונסקי ואני מגיעים ממקורות מעט שונים בעיתונות אבל חולקים השקפת עולם דומה על חשיבות עיתונות איכותית שמחויבת לאמת, לאחריות ולאתיקה. ושנינו ממש לא רואים סתירה בין אלה לבין הצורך להיות מעניינת, מגוונת ומתאימה לעידן הנוכחי״.