"אם הממשלה לא תתעורר – בפעם הבאה חלק מחיילי המילואים לא יגיעו"

איש התקשורת נחמן שפירא, התגייס יום למחרת המתקפה למילואים, לשירות כקצין הסברה בפיקוד העורף. לאחר 70 ימים השתחרר וחזר לעבודתו ככתב ופרשן באתר אינטרנט כלכלי. לתדהמתו לאחר מספר שבועות קיבל מהבוס שלו מכתב פיטורין. למה המדינה לא דואגת לחיילי המילואים?

נחמן שפירא בוועדת העבודה והרווחה השבוע. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

לאחר המכה הגדולה שנחתה על המדינה ב-7/10 עם המתקפה של ארגון המרצחים חמאס והתחלת המלחמה, משרתי המילואים התגייסו בהמוניהם בכדי להגן על המדינה. אחוז המתגייסים עבר את 100% התייצבות ביחידות רבות. מעל 300 אלף חיילי מילואים התגייסו למלחמה, רבים מהם גם לפני קבלת צו 8. גם איש התקשורת נחמן שפירא התגייס למלחמה בבוקרו של ה-8 לאוקטובר עוד לפני שקיבל צו. שפירא משרת כקצין הסברה במחוז דן בפיקוד העורף, ועוסק בתפקידו במילואים בהכנה, ניטור והסברה של הוראות התגוננות לאזרחים בעת מלחמה.

"אנחנו מצילים חיים" הוא אומר. "הדרך של אזרחי המדינה כולה לסייע למאמץ המלחמתי היא שמירה על הנחיות התגוננות שאנו מוציאים, בכדי למנוע ככל שניתן נפגעים בעורף. החוסן של המדינה תלוי גם בהתנהגות האזרחים בעורף. בשיתוף עם הרשויות המקומיות אנחנו מסבירים לציבור איך להתנהג בזמן מלחמה וכיצד להתגונן".

השתחררת מהמילואים ומה קרה?

"צה"ל דילל כוחות בכמה סבבים, בסוף חודש דצמבר שוחררתי מהמילואים, והובהר לנו כי אנו צפויים להתגייס מחדש בהמשך השנה. חזרתי לעבודתי ככתב ופרשן באתר כלכלי, ולאחר שלושה וחצי שבועות הודיע לי הבוס שלי כי הוא מזמן אותי לשיחת שימוע לפני פיטורין".

צילום: דובר צה"ל
- פרסומת -

זה חוקי?

"לא. הייתי בהלם בכך. הופתעתי שזה היחס לחייל מילואים. במיוחד כאשר הבוס שלי ביקש ממני מספר פעמים להשתחרר מהמילואים בכדי לחזור לעבודה. כתבתי פוסט בו שיתפתי את אכזבתי מהתנהגות מעסיקים כלפי חיילי מילואים בעקבות כך הנושא עלה לדיון בתקשורת הארצית ופורסמה כתבה על הנושא בערוץ 12 על ידי הכתב ציון נאנוס. לאחר פרסום הפוסט ברשתות, פוטרתי בהודעה בה נכתב כי אני מפוטר באופן מיידי, 28 ימים לאחר חזרתי מהמילואים.

אתה מכיר עוד מקרים בהם פוטרו חיילי מילואים?

"כן. לצערי מדובר בתופעה. יש מאות מקרים של חיילי מילואים שפוטרו לאחר חזרתם מהמלחמה.  לפני שלושה שבועות חתמו שר האוצר שר העבודה וארגוני העובדים על הארכת התקופה המוגנת לחיילי המילואים מפיטורין מ-30 ימים ל-60 ימים. השבוע בעקבות העלאת הנושא על סדר היום הציבורי נערך דיון בכנסת בוועדת העבודה והרווחה. בדיון נחשף כי רק השבוע חתם שר העבודה והרווחה יואב בן צור על צו ההרחבה, שייכנס לתוקף רק לאחר 30 יום מהחתימה".

נחמן שפירא. צילום: באדיבות המצולם

מוביל המאבק

שפירא הוא ממובילי המאבק למען המילואימניקים המפוטרים והוא הבהיר השבוע כי ימשיך להתייצב לשירות מילואים גם אם ייפגע מכך. "אנחנו משרתי המילואים מהווים רק 2%  מהאוכלוסיה, אם אנחנו לא נתגייס לא תהיה לנו מדינה". שפירא עלה לכנסת בכדי לנסות ולהסביר לחברי הכנסת את המצב.

"השתתפתי בדיון בכנסת בוועדת העבודה והרווחה. הדיון נערך ביוזמת ח"כ שרון ניר. לצערי מספר חברי הכנסת שנכחו בדיון היה נמוך. משרד האוצר גם לא שלח נציג לדיון. רק חמישה חברי כנסת נכחו. בנוסף לח"כ ניר נכחו בדיון ח"כ יצחק קרויזר, ח"כ דבי ביטון, ח"כ אלון שוסטר ומ"מ היו"ר, ח"כ מיכל וולדיגר. חברי הכנסת ושרי הממשלה התעוררו מאוחר מדי והם עושים מעט מדי. אני פוטרתי לאחר 28 ימים. פניתי באמצעות עו"ד מאיר אסרף לוועדת התעסוקה במשרד הביטחון שהיא אמונה על פי החוק לתת סעדים לחיילי המילואים שפוטרו בניגוד לחוק. אך עד כה הוועדה לא דנה בנושא. בדיון נכחו גם נציגים ממשרדי הממשלה שהסבירו על התהליך של החקיקה והרחבת הצו להגנה על חיילי המילואים".

והנושא מתקדם?

"לכולם יש כוונות טובות, לחברי הכנסת לשרים, לארגונים, אבל הם לא מבינים את האירוע. יש פרסומת של ההסתדרות לחיילי המילואים 'אתה לא לבד', אני צוחק כשאני רואה אותה. חיילי המילואים נשארים לבד. מפטרים אותם והם נשארים בבית לבד, בלי משכורת. השרים וחברי הכנסת חייבים להתעורר, אחרת בפעם הבאה חלק מחיילי המילואים לא יגיעו. עד שהם יסיימו לעשות דיונים על הגדלת ההגנה לחיילי המילואים ולנשות חיילי המילואים, בינתיים המעסיקים סופרים 30 יום ומפטרים והחוק הנוכחי לא מגן. עד שצו ההרחבה ל-60 ייכנס לתוקף כבר יעברו 60 ימים מאז השחרור המאסיבי של חיילי המילואים. זאת אומרת זה לא יעזור בכלל. איפה שר הביטחון? איפה שר האוצר? איפה השרים, הם מצהירים כל הזמן שחייבים לדאוג לחיילי המילואים, אבל בשטח הם לא עושים כלום".

שר הביטחון גלנט עם חיילי מילואים. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

משרתי המילואים נשארו לבד

למה החלטת לחשוף את הסיפור?

"רבים הזהירו אותי שזה יסבך אותי, אם אני אהיה מזוהה עם מאבק בנושא הזה. המקרה האישי שלי הוא לא הסיפור, הסיפור הוא חוסר הדאגה של המדינה לחיילי המילואים. זה מצב לא הגיוני בו חיילים חוזרים מהמלחמה מפוטרים וצריכים להתחיל ולחפש עבודה חדשה במקום לנסות לחזור לשגרה אחרי חודשים ארוכים של שירות מילואים. אני אמשיך לדבר על הנושא בכדי לנסות ולמנוע מחיילי מילואים נוספים לקבל מכתב פיטורין כמוני לאחר החזרה מהמלחמה".

אתה פוטרת בתוך הזמן המוגן בחוק, אחרי 28 ימים, זה לא חוקי ופלילי?

"המקרה האישי שלי ממחיש את הבעיה, אם חייל שפוטר בתוך הזמן המוגן לפי החוק הנוכחי לא מקבל שום מענה, אז מה יגידו החיילים שפוטרו אחרי 30 יום, הם בכלל לא יקבלו סיוע. כל הכוונות הטובות והחוקים שיהיו עוד חודש או חודשיים לא יעזרו לחיילי המילואים שמפוטרים. צריך לעשות משהו ומיד כי חיילי המילואים נותרו לבד".

יש לך הרהורי חרטה על שירות המילואים שבעקבותיו פוטרת?

"לא. חונכתי על ידי הוריי, אבי מורי אליהו שפירא ז"ל ואמי  לתרום למדינה. אבי היה רכז ביטחון ואיש קבע במשמר הגבול שנים רבות. גם אם אני איפגע אישית בגלל שירות המילואים, אני אתייצב בכל פעם שיקראו לי ושיהיה בכך צורך. המדינה לפני הכל. אם אנחנו לא נתגייס למילואים לא תהיה לנו מדינה".