טיפים לצביעת חדרי ילדים

(צילום: יחסי ציבור)

לקראת פסח ומנהג צביעת הבית בתי ששון – ישר מנכ"ל חברת "שגם" מביאה מידע מקיף בנושא בחירת צבעים והתאמתם לחדר הילדים.

עידן הראל 03/03/2010

לקראת חג הפסח, ישנה עליה ברכישת חדרי ילדים, כדי לעצב את החדר כך שיתאים לאופיו של ילדכם, בתי ששון-ישר, מנכ"ל חברת 'שגם' – רהיטי ילדים ונוער, המתמחה באבחון בצבעים מעניקה טיפים לבחירת צבעים לחדר הילדים: אם בעבר כל חדרי הבית, כולל חדר הילדים, היו צבועים בגוון לבן וניטראלי, הרי שכיום הנטייה היא לכיוון צבעוניות מגוונת. ילדים שוהים בחדרם שעות רבות במהלך היום ולצבעי החדר יש השפעה פסיכולוגית רבה על התנהגותם. בחירת צבע היא צעד ראשון וחשוב בעיצוב החדר. בבואנו לבחור צבעים לחדר עלינו להתייחס למאפייני הצבע, להתאימם לצרכי הילדים, ולדעת לשלבם בקונספט הכללי של עיצוב החדר. בחירת צבעים נכונה תשפר משמעותית את מראה חדר הילדים ותעניק להם אופי ייחודי.

לדברי בתי ששון-ישר: "מכיוון שאנו רואים חשיבות רבה בבחירת צבעים לחדרי הילדים, פיתחנו תוכנה מיוחדת המסייעת לילד לבחור את הצבע המתאים עבורו. התוכנה פועלת באמצעות העלאת שאלות עליהן הילד אמור לענות. היא מנתחת את התשובות ועל פיהן ממליצה מהם הצבעים המתאימים לאותו ילד וכמובן לסביבת המחיה שלו, דהיינו חדר הילדים בו הוא שוהה שעות רבות מהיום, כמובן שהשימוש בתוכנה מתאפשר בכל סניף ואינו כרוך בתשלום".

- פרסומת -

כפי שכבר אמרנו, מומלץ לבחור צבעים יחד עם הילד, כך הילד יכול להיות שותף בעיצוב מרחב המחייה שלו, לבטא את מהותו, את אישיותו, וכמובן גם לפתח עצמאות ואת יכולת הדמיון שלו.

כדי להקל על הבחירה, כדאי לזכור מס' כללים בסיסיים לצביעת חדרי ילדים.

צבע הקיר הוא האלמנט המרכזי בחדר ילדים. הוא יוצר ומשפיע על מצב הרוח ומעניק תחושה עדכנית. גם אם הילד רוצה צבעים משוגעים, כדאי להדגיש בפניו שעל הקיר הצבע מקבל הרבה יותר חיים ועוצמה מאשר הגוון שמופיע בפחית הצבע. מומלץ לבחור צבע בגוון בהיר יותר ב-2-3 דרגות לעומת הבחירה הראשונית. אם עדיין קיימת התלבטות, תמיד אפשר לקנות מס' פחיות קטנות, לנסות במקום נסתר על הקיר ואז לקבל החלטה סופית.

חשוב מאוד להתאים את צבע הקיר לצבע הריהוט, כך שתמיד צבע הקיר יהיה בהיר יותר מצבע הרהיט.

בחדר ילדים, חשוב תמיד לבחור בצבע אחד שישלוט בחדר וב- 2-3 צבעים מאותה משפחת צבעים שישלימו אותו.

בעיצוב החדר, יש להשתמש בצבעים במינון נכון ובאופן הרמוני, למשל שימוש בכמות גדולה מדי של ירוק, כחול או סגול בחדר הופך לאגרסיבי ומכביד. רצוי לשלב מספר צבעים התואמים זה לזה.

צריך לקחת בחשבון שהפריטים הנלווים בחדר הילדים, כגון: התמונות והמשחקים הם צבעוניים בפני עצמם, לכן קירות הצבועים בצבעוניות חזקה מדי עלולים ליצור עומס ועודף.

בחירת הצבעים משפיעה על תחושת המרחב בחדר. ישנם צבעים שמאפשרים "להגדיל" חדרים קטנים או להפוך חדרים גדולים לאינטימיים יותר. גוונים חמים יותר מקטינים את המרחב וגוונים קרים מגדילים אותו. חדר ילדים, שבדרך כלל דורש חלל גדול יותר, מומלץ להשתמש בצבעים קרים, שנותנים תחושה של גודל.

על הצבעים ומשמעותם:

  • כחול – משרה אווירה של שלום, רוגע, שקט, ושלווה. נותן תחושה של אמון, ביטחון, עוצמה, שייכות ורווחה. מתקשר עם סגולות רוחניות, מעורר השראה, אמונה, נאמנות, צדק ואמת. מצוין לבעלי מזג חם- מקרר, עודף בכחול יכול לגרום לדיכאון.
  • ירוק – נותן תחושה של התחדשות, רעננות תקווה, שמחה, צמיחה, לבלוב, חיות, אכפתיות ומאפשר שינויי. עוזר לחשוב באופן חיובי, מצוין להחלמה, מעורר את הרצון לעשות, לשפר, לצמוח ולהתייעל. מאפשר איזון רוגע, הרמוניה, (נימצא באמצע קשת הצבעים). מעניק את היכולת לראות מצב נתון כפי שהוא.
  • סגול – נותן תמיכה רגשית, נפשית ורוחנית, מאפשר ריפוי ורוגע, קשור ברוחניות, מעורר אינטואיציה דמיון ומעוף, מאפשר איזון והרמוניה שלווה ושקט, עוזר לנדודי שינה, מחזק בטחון עצמי, גורם לדיכוי תאבון.
  • אדום – מחייה ומשפיע על מערכת העצבים, ממריץ את מחזור הדם, ממלא אותנו בחמימות ובמרץ, מפעיל מאפשר עשייה ותוסס. עודף אדום גורם לעצבנות יתר. מעמיק את הקשר לאדמה- נותן תחושת יציבות, ביטחון, שייכות. מחבר אותנו לשורשנו. עוזר לנו להיות מסודרים יותר.
  • כתום – מעורר בנו התלהבות, שמחה, הרפתקנות, פתיחות אל הזולת. אהבת חברה, יצירת שיחה, יכולת המצאה וביטחון עצמי. מעורר תאבון!! יחסי גומלין עם העולם- יכולת ליצור ולהפיק. מגביר את ההנאה החושית.
  • צהוב – משרה חיוניות, שמחה ורווחה. מבהיר את המחשבה, עוזר לנו לקליטת ידע, מעורר את סקרנותנו, משפר את הזיכרון והאינטלקט. מחזק קבלה עצמית, אמונה, הגשמה עצמית, אמון, ביטחון ומסלק פחדים. מגביר יכולת הבעה רגשית, משויך לזוגיות, מדגיש חיוביות ואופטימיות, מצוין לעבודת צוות.
  • חום – צבע האדמה, נותן תחושת יציבות, שמרנות, אמינות, פרקטיות וביטחון. מומלץ לשימוש בזמנים בהם יש צורך להתחבר לאהבת החיים והטבע. מצד אחד נותן תחושת כבדות, ומצד שני מסיג דיכאון, מפחית רגזנות ומסלק עייפות כרונית.
  • ורוד – אנרגיה נשית, מביא עימו רכות, רוגע, חמלה, עדינות, אהבה אימהית, אהבת אדם ואהבה עצמית. משפיע על המיניות והחושניות, מחזק איזון והרמוניה שבקשרים בין אישים.
  • לבן – מכיל את כל הצבעים, מומלץ לעבודה עם דמיון, בעל איכות של שיתוף, מייצג חום, שלווה, טוהר והצלחה. מסמל פשטות, צניעות וניקיון הנפש. משפר את יכולת הריכוז את הסבלנות והסובלנות. לבן מזוהה עם חיים ואהבה, וגם עם מוות, הרס וקבורה.
  • שחור – בולע את כל הצבעים, ולא נותן נוכחות לאף אחד מהם.

שהייה ממושכת בחדר הצבוע בצבעי שחור, לבן ואפור עלולה לגרום לאדישות וריקנות רגשית, ולכן צבעים אלו אינם מומלצים לעיצוב חדרי ילדים.

שילובים מומלצים של צבעים לחדר ילדים:

גוונים של כחול, ירוק או סגול הם בחירה מושלמת למתן תחושת גודל לחדר

גוונים של סגול ותכלת מעניקים אווירה של רוגע, נועם ושלווה, משפיעים על תחושת האיזון וההרמוניה בחדר. בחירה טובה לילדים חברותיים, או כאלו שרוצים לחזק את הצד החברי בחייהם.

גוונים של ירוק מנטה, תכלת וורוד משרים רגיעה ונינוחות, מעודדים חשיבה, אווירה שמחה ואהבה. צבעים אלו מאפשרים לילד "להרגיש בבית", לאסוף כוחות וללמוד בנוחות באווירה של רוגע.

גוונים של פטל, לבן וסגול בהיר מאפשרים שינה רגועה, עוזרים בנגד נדודי שינה, נותנים תחושה של התרחבות והתחדשות, מעורר את הנשיות האינטואיטיבית, משרה אהבה ואכפתיות, מתאימים לאירוח חברתי.