לאחר גל הפיטורים – מגיע גל הסבות המקצוע של הקורונה

מהן המגמות העיקריות בזירת התעסוקה, אילו מקצועות הפכו למבוקשים במיוחד ומתי כדאי לקחת הלוואה כדי לממן את תהליך ההסבה המקצועית. מדריך מקוצר

צילום: shutterstock

משבר הקורונה משנה לחלוטין את שוק העבודה. העלייה החדה באבטלה, המעבר המהיר של חברות לעבודה מרחוק ומהבית ותהליך מואץ לא פחות של דיגיטליזציה בארגונים – כל אלו יוצרים איום משמעותי על עתידם התעסוקתי של מיליוני עובדים, אבל גם פותחים הזדמנויות חד פעמיות לעובדים אחרים. כצפוי, סיכויי ההישרדות הגבוהים ניצבים גם הפעם לצד מי שיידע להשתנות, להתגמש, לבצע שינויים, גם אם הם לא נעימים ואף עתירי סיכון.

הפיטורים הכואבים, כמו גם השליחה ההמונית של עובדים לחל"ת, גרמה לרבים לשקול הסבה מקצועית. מקצועות בתחומים כמו תיירות, תרבות ואירועים ומסעדנות הושבתו לזמן רב מאוד ואילצו את העוסקים בהם לכוון מסלול מחדש. התחלה חדשה בנסיבות כאלו אינה נעימה או משמחת, אבל במקרים רבים היא הכרחית.

הלוואה למימון ההסבה?

אם אתם מעדיפים לבצע הסבה מקצועית מלאה, מומלץ להשקיע זמן ומשאבים בלימוד במוסד מתאים. לשם כך ניתן לשקול במידת הצורך לממן את הלימודים בהלוואה*, לאחר שבחנו את מצבנו לאשורו ולאחר שבחנו את תנאי ההלואה ווידאנו שיכולת ההחזר שלנו מאפשרת, מתוך כוונה להשקיע בעתידנו בצורה אחראית. בדקו היטב מה אחרים אומרים ברשת על המוסד שאתם שוקלים ללמוד בו, מהי רמת המרצים ועד כמה החומר הנלמד רלוונטי לתחום שבו אתם מעוניינים לעבוד. ערכו השוואה בין קורסים של גופים שונים ומתחרים, כך שתוכלו לקבל החלטה מושכלת.

אבל לא תמיד נדרשת הסבה מקצועית מלאה, המחייבת הכשרה מקצועית. מומלץ שתציידו את עצמכם בידע בתוכנות נדרשות כמו פוטושופ, אקסל, פאואר-פוינט ומערכות הפרסום של גוגל ופייסבוק. הידע הזה אולי לא ישיג לכם את המשרה הבאה, אבל ייתן לכם יתרון על פני מועמדים אחרים בראיונות העבודה. ואתם צריכים יתרון כזה, כי במצב שנוצר בשוק העבודה על כל משרה מתחרים כמה עובדים, לפעמים אף עשרות ומאות עובדים. מי שבולט – זוכה.

- פרסומת -

אפרופו ראיונות עבודה, כדאי שתתכוננו לראיונות וידיאו. תהליך קבלת העבודה השתנה לחלוטין בעקבות הקורונה ורוב הסיכויים שלפחות המפגש הראשון (ואולי גם כל הבאים אחריו) עם המעסיקים הפוטנציאליים החדשים שלכם יתרחש אונליין, דרך מצלמת רשת בפינת העבודה המאולתרת בבית שלכם. כדאי לבדוק מראש מה הם יראו מאחוריכם, עם עדיפות ברורה לחלון עם נוף נעים או אפילו קיר לבן על פני מיטה שלא הספקתם לסדר או מטבח עם כיור עמוס כלים.

מהם התחומים המבוקשים ביותר כיום?

הצעד הראשון בכל הסבה מקצועית הוא להבין מה אנחנו רוצים באמת לעשות, ולאן כדאי לנו לפנות עכשיו. כלומר, אחרי ששאלנו את עצמנו מה אנחנו אוהבים לעשות, מומלץ מאוד לבדוק מהם המקצועות הנדרשים כיום בשוק העבודה. השלב הבא הוא לברר איך כדאי לבצע את הסבה – הכשרה מקצועית, לימוד עצמי או קשרים מקצועיים.

עדיף שתעברו הסבה לתחום מבוקש שכבר קרוב לתחום עיסוקכם הנוכחי. לדוגמא, כשהעולם כולו עובר לדיגיטל ואתם אנשי מכירות, למה שלא תנסו להתמקצע בתחום המסחר האלקטרוני? זה הזמן לשאול את עצמכם: מהם באמת התחומים המבוקשים ביותר כיום? לפי נתוני אתר הקריירה לינקדין, המקצוע שנמצא בצמיחה המהירה ביותר בסוף 2020 היה מומחי מזון לסוגיהם (575% +), ככל הנראה עקב השהיה הממושכת של אנשים בבתים והעיסוק הגדל במזון, אוכל ובישול. אחריו ברשימה באים מומחי אונליין (413% +), מומחי אוראקל ומפתחי שפת פייתון לניתוח נתונים. תחומים הקשורים לשיווק דיגיטלי כמו SEO או שיווק ממומן בגוגל ופייסבוק נחשבים אף הם למבוקשים מאוד כיום. כך גם הלמידה מרחוק ותחום התפעול והלוגיסטיקה, שתומך ישירות בדיגיטל ומחבר אותו לעולם הפיזי.

בשורה התחתונה, עולם העבודה שהכרנו כבר לא קיים יותר. זה אולי קצת מערער ומפחיד, אבל גם יוצר הזדמנויות יוצאות דופן למי שמעוניין לבצע הסבה מקצועית עכשיו. בבואכם לשוק העבודה החדש זכרו מה מחפשים המעסיקים אצל העובדים: גמישות מרבית עם יכולת לבצע שינויים תוך כדי תנועה; יכולת עבודה מהבית ומרחוק, תוך שמירה על פרודוקטיביות; ועבודה בשעות גמישות, תוך שמירה על איזון משפחה-עבודה למרות טשטוש הגבולות. עניתם על הדרישות האלו? עכשיו רק נשאר לכם למצוא מקצוע מתאים, רצוי דיגיטלי – ולהתחיל לטפס בדרך למעלה לעמדה בכירה יותר, משכורת טובה יותר ועתיד מבטיח יותר.

* בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

** הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

*** מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.