"לב הזהב" – לא מוותרים על אף קשיש

מחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות מפעיל בימים אלה את פרויקט "לב הזהב", שמטרתו איתור כ- 130 חברי מכבי בני 60 ומעלה, לאחר שלא ניתן היה להשיגם זמן רב. שלי משל, מנהלת תחום התזונה במחוז ויוזמת הפרויקט: "עם העלייה במקרים המדווחים על מצוקות הקשישים בבתיהם, החלטנו שנעשה הכל כדי ליצור קשר עם חברינו המבוגרים, ולא נפסיק עד שנדע על מצבו של כל קשיש מבוטח במחוז"

צילום: rawpixel

בחודשים האחרונים קיימו במכבי שירותי בריאות מחוז המרכז מבצע מיוחד, במהלכו בוצעו אלפי שיחות לאיתור מצוקות ומתן מענה רפואי בקרב חברי הקופה בני ה-60 ומעלה.

מבצע רחב היקף זה בוצע בימים בהם קשישים רבים נשארו בביתם, מצב שהוביל לעיתים לתחושות בדידות, עצב, ניתוק חברתי ומשפחתי ומצוקות נוספות. מקרים אלו שאותרו בשיחות הטלפוניות הועברו באופן מידי להמשך טיפול על ידי הגורמים המוסמכים במכבי.

בסופו של המבצע נותרו כ-130 חברים איתם לא נוצר קשר, לא היה מענה טלפוני אצלם. אולם, במכבי החליטו לא לוותר ופעלו לאיתור כל החברים. את הפרויקט יזמו והובילו מנהלת תחום התזונה במחוז שלי משל, סגנית הרופאה המחוזית ד"ר ניבה אזוז וראש מחוז המרכז דבורה חסיד.

במסגרת הפרויקט מופו הקשישים לפי המרחבים במחוז ועובדות סוציאליות מבצעות מגוון פעולות על מנת לאתרם, כולל שיתוף המח' לשירותים חברתיים, המוסד לביטוח לאומי, משרד הפנים וביקורי בית תוך תשאול שכנים במטרה לאתר את  הקשישים. עם איתור הקשיש העובדת הסוציאלית מבצעת התערבות מקצועית הכוללת טיפול רגשי, תמיכה ומיצוי זכויותיו של הקשיש. בנוסף, מעניקה העובדת לקשיש תיק, בו יש מגנט הכולל מספרי טלפון למצבי חירום 24/7, חוברת תרגילים למניעת נפילות לקשישים וחוברת תרגילים  לחידוד החשיבה והפגת השעמום.

- פרסומת -

במחוז מציינים כי עד כה מתוך אותרו 125 מתוך 130 קשישים ובימים הקרובים ימשיכו העובדות הסוציאליות בשיחות וביקורים כדי לאתר את כל החברים הנותרים. חברי מכבי איתם יצרו קשר עד כה הודו על ההתעניינות והדאגה והתרגשו עד דמעות מתשומת הלב. מהשיחות והביקורים עולה כי הסיבות לאי המענה עד כה נבעו משהייה אצל בן משפחה בתקופת הסגר, מצב רוח ירוד וחוסר חשק לדבר בטלפון, מספרי טלפון שהשתנו ועוד.

אף קשיש לא יישאר לבד. צילום: מכבי

ד״ר ג’וליה גוזמן, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית במחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות סיפרה: "במהלך השיחות שקיימנו בחודשים האחרונים, שמענו על מצוקות רבות הנובעות מההסתגרות שנכפתה על מטופלינו כדי להישמר מפני הקורונה, לצד קשיים טכניים וצרכים קיומיים. כל סיפור של עזרה משמעותית לאזרח ותיק לצלוח את התקופה, מרגש אותנו ונותן כוח להמשיך הלאה. הפרויקט לאיתור הקשישים שלא הושגו על ידי הצוותים שלנו בשיחות קודמות הנו ביטוי נוסף לדאגה והאכפתיות שלנו כלפי הקשישים בתקופה מאתגרת זו״.

לדברי שלי משל, מנהלת תחום התזונה המחוזית במכבי שירותי בריאות מחוז המרכז, "שמענו בחדשות על מספר מקרים קשים, על מצוקות קשישים שנשארו מסוגרים בבתיהם ובמקרי קיצון הסתיימו גם במוות. לעיתים איש לא ידע על מצוקתם או על מותם, וכך הם נפטרו עריריים ובודדים. עקב כך החלטנו במחוז שאנחנו לא נרפה עד שנדע מה מצבו של כל גמלאי חבר מכבי ונציע לו את עזרתנו הן בנושאים רפואיים והן בתחומים השונים בהם הוא זקוק לעזרה ומביע  מצוקה. התרגשנו מאוד מתגובות החברים ששמחו על הדאגה לשלומם."

דבורה חסיד, ראש מחוז המרכז במכבי שירותי בריאות הוסיפה: "במכבי אנחנו דואגים באופן שוטף לחברינו בכל הגילאים. בחודשים האחרונים הפעלנו במחוז מספר פרויקטים שמטרתם להפיג את בדידותם של חברינו בני ה-65 ומעלה ולהמשיך להעניק להם שירות רפואי שישמור באופן פעיל על בריאותם. אנחנו שמחים לעמוד לצד חברינו ולהעניק להם שירות אנושי, מקצועי ויעיל לאורך כל השנה , בעת שגרה ובעת חירום ."