אנדומטריוזיס לאחר לידה

צילום: rawpixel

נאנדומטריום היא רירית המרפדת את הרחם מבפנים, הרירית מתעבה ומתקלפת בזמן המחזור החודשי. במצבים בהם רקמה דומה לרירית הרחם צומחת מחוץ לחלל הרחם מתחילה להתפתח מחלה שכיחה אצל נשים בגיל הפוריות – המחלה הנפוצה נקראת אנדומטריוזיס.

הבעיה הרפואית עלולה להתפתח אצל נשים גם לאחר הלידה, זו מחלה רב מערכתית הקשורה בין היתר לפעילות ההורמונלית והחיסונית בגוף האישה. במקרים יחסית נדירים הרקמה הרירית המתפתחת מחוץ לרחם עלולה להפוך למוקד ממאיר לכן חשוב לאתר את התסמינים בזמן ולא להתעלם מהבעיה.

מהי מחלת אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה נפוצה בקרב כ-10% מהנשים. המחלה נפוצה בעיקר אצל נשים צעירות בגיל הפוריות, אך יש מקרים בהם המחלה פוגעת גם בנערות שטרם קיבלו וסת ראשונה ויש מקרים בהם המחלה מתפתחת אצל נשים לאחר המנופאוזה. בדרך כלל ניתן למצוא אנדומטריוזיס אצל נשים בטווח הגילים 40-20.

- פרסומת -

אנדומטריוזיס (אנדו – פנים, מטריום – רחם) הינה מחלה גינקולוגית כרונית ודלקתית. מצב זה משקף מקרים בהם רירית הדומה לרירית הרחם גדלה באזורים המצויים מחוץ לרחם, למשל באזור החצוצרות והשחלות, לעיתים המחלה מתפתחת באזורים מרוחקים יותר מהרחם כמו באגן ובחלל הבטן.

הרירית מגיבה כמו רירית הרחם בזמן המחזור החודשי אצל נשים, לכן מוקדי האנדומטריוזיס מגיבים לשינויים ההורמונליים בזמן הווסת, והמוקדים מתעבים ונושרים וכך נוצר דימום פנימי. כתוצאה מהדימום הפנימי מתפתחת תגובה דלקתית באזורים הסמוכים למוקדי האנדומטריוזיס ונוצרת רקמה צלקתית, האישה עלולה לסבול גם מהידבקויות עקב הרקמה הצלקתית. אנדומטריוזיס עלול לגרום לסיבוכים נוספים כמו ציסטות, דימום במעיים, חסימת מעיים, בעיות בשלפוחית השן ועוד.

תסמינים שכיחים

  • כאבי מחזור קשים לפני ובמהלך הווסת.
  • כאבים בקיום יחסי מין.
  • עייפות מוגברת.
  • דימום כבד.
  • בעיות פוריות.
  • כאבי גב ו/או יציאות כואבות בזמן הווסת.
  • הפרעות במערכת החיסון.

אבחון אנדומטריוזיס

ברוב המקרים עולה חדש לאנדומטריוזיס כאשר האישה מתלוננת על אחד או יותר מהתסמינים שציינו למעלה. בבדיקה גינקולוגית פשוטה במרפאה של מומחה מיילדות וגינקולוגיה הרופא יכול למשש ולאתר את מוקדי האנדומטריוזיס. עם מוקדי האנדומטריוזיס קטנים קשה לאתרם בבדיקה גינקולוגית ידנית והאבחון מבוסס על לפרוסקופיה אבחנתית, בנוסף בהתאם לצורך הרופא ישלח את המטופלת לבדיקות נוספות כמו CT, MRIואולטרסאונד.

מה הטיפול המומלץ באנדומטריוזיס?

הטיפול במחלת אנדומטריוזיס נקבע לפי חומרת הכאבים והתסמינים, כמו כן הרופא חייב להתייחס לרצון המטופלת להרות. טיפול באנדומטריוזיס מבוסס על שלושה חלקים:

  • טיפול נגד כאבים.
  • טיפול הורמונלי.
  • ניתוח.

את הכאב קל לשכך באמצעות משככי כאבים, והטיפול ההורמונלי נועד לעצירת תהליך הביוץ וייצור ההורמונים לטווח זמן ארוך ככל האפשר. אחד מהטיפולים המומלצים כיום לנשים החולות באנדומטריוזיס הוא נטילת גלולות למניעת היריון, מאחר והגלולה מונעת קבלת וסת, רמות ההורמונים נשארות גבוהות וכך המחזור החודשי אינו פעיל.

במצב של אנדומטריוזיס לאחר הלידה המצב נחשב לבעייתי יותר לכן מומלץ לנשים להאריך את תקופת ההנקה ככל האפשר כדי לדחות קבלת מחזור חודשי. אם האישה אינה מניקה הרופא ימליץ לה לקחת גלולות נגד היריון.

אגב, לנשים עם אנדומטריוזיס מומלץ לא לדחות את ההיריון, אך כמובן כל מקרה לגופו ויש להתחשב ברצונה של האישה. אם מחליטים על ניתוח לפרוסקופי הפעולה צפויה להקל על התסמינים ובמקרים מסוימים לאפשר היריון.

הכתבה באדיבות פרופסור דוד סוריאנו – מומחה למיילדות, גינקולוגיה ופוריות. פרופ' סוריאנו הוא בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, יו"ר לשעבר של החברה הישראלית לאנדוסקופיה גינקולוגית ומייסד ומנהל המרכז לטיפול הרב תחומי באנדומטריוזיס בביה"ח תל השומר.