מה המשמעות של PSA גבוה בדם?

מה המשמעות של PSA בלחץ דם. תמונה: freepik

סרטן הערמונית, הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בגילאי 50 ומעלה. הסיכון לחלות בסרטן הערמונית רק גדל עם הגיל. ישנן בדיקות יזומות שעל כל גבר לעבור והוא רמת PSA בדם. למעשה PSA הוא חלבון שמופרש מהערמונית וכאשר הרמה של PSA היא גבוהה במיוחד, זה רק מעלה את החשד לסרטן הערמונית ואז מתבצעות בדיקות נוספות לגילוי סרטן הערמונית ואפילו ניתן יהיה לעצור את ההתפשטות שלו.

קיים מידע נוסף על PSA, כגון כאשר הערמונית מוגדלת בגלל דלקת בערמונית. בדיקת דם פשוטה, יכולה לגלות את רמת PSA וכאשר הרמה היא גבוהה, יש לבצע בדיקה רקטאלית. אורולוג מומחה, יבצע בדיקות נוספות כגון אולטרה סאונד של בלוטת הערמונית.

השלב שמגיע לפני בדיקה רקטאלית – בדיקת PSA בדם

אין לבצע הכנות מיוחדות לפני בדיקת PSA. יש להימנע מקיום יחסי מין לפני בדיקת דם PSA היות וקיום יחסי מין מעלה את ה-PSA. לרוב לאחר בדיקת הדם, תתבצע בדיקה רקטאלית במטופל, היות ולא תמיד ניתן לראות  רמה גבוהה של PSA בדם ולכן יש לבצע בדיקה רקטאלית וביופסיה לאחר מספר שבועות, על מנת לשלול את קיומו של סרטן הערמונית. מי שחושש שאולי הוא מפתח סרטן הערמונית, עליו לקבל מידע נוסף על PSA כך שיוכל לקבל תמונה ברורה יותר. בנוסף, יש להתחשב בגיל המטופל ובגודלה של בלוטת הערמונית. יש לציין, כי גילוי מוקדם של סרטן הערמונית, עשוי להציל חיים ולכן, יש להיות עם האצבע על הדופק ולבצע את בדיקת הדם אשר מגלה את כמות ה- PSA בדם.

מה המשמעות של PSA בלחץ דם. תמונה: freepik
- פרסומת -

בדיקה נוספת חדישה לגילוי יעיל של סרטן הערמונית

ישנה היום בדיקה שהיא חדישה יותר. בדיקה זו היא בדיקה גנומית אשר נקראת פרולריס. הבדיקה נעשית באמצעות לקיחת רקמה באמצעות ביופסיה באזור בלוטת הערמונית. באמצעות בדיקה זו, הרופא האורולוג, יוכל להחליט לגבי הצעדים הבאים הנדרשים להמשך הטיפול. פרולריס היא למעשה הביולוגיה של סרטן הערמונית, כאשר הבדיקה מסייעת רבות לאבחון וניתן לחזות באמצעותה את חומרת גרורות הסרטן בערמונית. אבחנה של סרטן הערמונית נעשה ע"י רופא אורולוג באמצעות בדיקת אצבע לפי הטבעת. בדיקות אלה עדיין אינן יכולות לקבוע אם למטופל יש סרטן הערמונית ולכן, יש למצוא מידע נוסף על PSA ובדיקות נוספות שיש לבצע, כולל בדיקות הדמיה למיניהן אשר ישללו  או יאשרו את קיום הגידול הסרטני בבלוט הערמונית.

רק ביופסיה יכולה לאשר סופית אם מופל סובל מסרטן הערמונית

ההוכחה היחידה לקיומו של סרטן הערמונית בקרב גברים, היא בדיקת ביופסיה. גם ערכים גבוהים מאוד של PSA בדם מראים כי הסיכוי שגבר חולה בסרטן הערמונית אכן קיים. אמנם ביופסיה היא הגישה הפולשנית יותר, אך מהווה את התמונה הברורה שבאמצעות ניתן יהיה לדעת לגבי קיומו של סרטן הערמונית.