מחירי הדלק מזנקים? הנה כמה טיפים לחיסכון בדלק

קרדיט תמונה: Shutterstock

הדלק רק עולה וכל בעל רכב מרגיש את זה בכיס. כדי לרכך את ההרגשה הלא נעימה במיוחד, הבאנו לכם כמה טיפים והמלצות שיכולים לשנות, לפחות קצת

זאב נחמנזון

לפני מספר חודשים נפל דבר בישראל – הממשלה הפחיתה במעט את המיסוי על הדלק. זה הפתיע, שימח והקל, אבל איך נאמר – הדבר נפל זמנית בלבד. במוקדם או במאוחר, (וככל הנראה במוקדם) – ההפחתה הזו תסתיים והמחיר יזנק למעלה, למרות שגם כמו שהוא, מחיר הדלק גבוה מאד. המלחמה באוקראינה משפיעה אף היא על העלות לצד יוקר המחיה ומשתנים נוספים שדוחפים מעלים את המחיר וגם את גובה הלהבות הפוטנציאליות. אף אחד לא באמת עושה עם זה משהו, אולי כי התרגלנו ואולי כי אי אפשר באמת לשנות. למרות זאת, דרכים לצמצם את צריכת הדלק דווקא יש, וכל טיפה שחוסכים, תורמת גם לבריאותכם הכלכלית והנפשית, ועל הדרך גם לסביבה. אז הנה.

הנעה כהנאה

נתחיל מהבסיס, זה שבעיקר תלוי בכם ובבחירה שלכם – הרכב בו אתם משתמשים. בעבר הרחוק מחיר הדלק היה נמוך באופן משמעותי והמכוניות שנסעו בכבישי הארץ היו מפלצות מתכת מתוצרת אמריקה, שהגיעו עם מנועים של 2,000 ולפעמים גם 5,000 סמ"ק. השאלה השגורה אז הייתה בעיקר אם הרכב "שותה שמן", כי דלק היה ברור שהוא שותה, ובגמיעות ענק. אם הרכבים האלו היו קיימים היום – כנראה שהחזקת רכב היתה גבוהה יותר מהחזקת דירה.  

- פרסומת -

למזלנו, התחרות בין היצרניות היום מתמקדת גם ביעילות ובהפחתת צריכת הדלק, כשכל יצרן שואף לפרסם מספר קילומטרים רב ככל הניתן לליטר. ישנם דגמים ספציפיים, כדוגמת סקודה אוקטביה* וטויוטה פריוס, שבהן המחשבה הראשית אצל המפתחים והמהנדסים היתה איך ניתן לחסוך בדלק ובכמה, מבלי לפגוע באיכות, אמינות ויכולות הרכב. עוד דבר שיכולת ההשפעה שלו על החסכון בדלק גבוהה מאד הוא סוג המנוע. בשנים האחרונות חלה תאוצה במסירות הרכבים ההיברידיים והחשמליים. המגמה היא לעבור לאנרגיה חשמלית באופן כמעט מוחלט בעולם תוך כשלושה עשורים, ומנוע היברידי, קל וחומר חשמלי – מפחיתים משמעותית את צריכת הדלק.
עם זאת, לא כל אחד יכול להרשות לעצמו רכב חשמלי עקב מגבלות של מחיר, עמדות טעינה המחויבות בחניה פרטית, טווחי נסיעה ארוכים וכדומה. אז עד שיהיה ברשותכם רכב חשמלי, ההמלצה שלנו היא להתמקד בדגם חסכוני, וליהנות מכך.

אוטו דיאט

משקל הרכב משחק תפקיד מכריע בצריכת הדלק שלו. באופן כללי – ככל שהרכב כבד יותר, תידרש יותר אנרגיה כדי שהוא ינוע. על משקל השילדה והרכיבים אולי אין לכם שליטה, אבל על תכולת הרכב יש. אם תא המטען של הרכב שלכם עמוס וכבד – תרגישו את זה גם בנסיעה וגם בפירוט האשראי. וכן – אם יהיה לכם ציוד כבד שנשאר ברכב כל ימות השנה זה יכול להיות פער של מאות שקלים. הרכב הוא לא מחסן ומה שצריך להיות מאוחסן בו צריך גם להיות בשימוש שוטף. מעבר לכך, כדאי גם שהרכב יתאים לייעוד שלו. כלומר אם אתם משפחה צעירה – ייתכן שרכב קטן יספיק לכם (גם למצוא חניה לוקח זמן ודלק). אם מדובר ברכב עבודה הנושא ציוד מקצועי – רצוי שזה יהיה רכב שיודע להתמודד עם משקלים כאלו, ואולי אף עם מנוע דיזל.

נהיגה עם סגנון

גם לאופן בו אנו נוהגים יש השפעה על צריכת הדלק. האצות מהירות, בלימות פתאומיות, פניות חדות וכהנה מאמצות את המנוע, ובדיוק כמונו – כשהוא מפעיל מאמץ, הוא צריך לשתות. נהיגה רגועה ובטוחה תוך הקפדה על כללי הנהיגה, ולא רק על התמרורים והסביבה, חוסכת אף היא דלק. 

תכנון נסיעה

לתרבות הנהיגה אל תשכחו להוסיף את הזמן והדרך. תכננו את הנסיעות שלכם כך שתעמדו כמה שפחות בפקקים. אם באפשרותכם להימנע משעות העומס – הרווח שלכם. גם את המסלול כדאי שתתכננו בצורה יעילה. סעו בדרכים סלולות, בלי הרבה מהמורות, עליות, ירידות, סיבובים ושאר עומסים עליכם ועל המנוע שלכם.

אז סעו בזהירות הנכונה, בעיקר כי לדלק יש מחיר, אבל לבריאות אין.

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש. 

מספר רישיון 54414.