"משחקי הכס של המזרח התיכון": על התחרות להגמוניה איזורית והביטחון הלאומי 

מסמך חדש של קבוצת ראות מנתח את האיומים וההזדמנויות שנוצרים לישראל לנוכח המירוץ להגמוניה במזרח התיכון  בין שלושה כוחות איזוריים: איראן ו'הציר השיעי'; טורקיה וציר האחים המוסלמים; ומדיות ערב המתונות בהובלת סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים.

Pixabay
אף כי איראן ממשיכה להוות את האיום האזורי הגדול ביותר על ישראל, המסמך מתריע כי המתח בין ישראל לטורקיה רק יילך ויעלה ועלול לגלוש להסלמה מסוכנת. ערן שישון מנכ"ל ראות מסביר: "לנוכח הסגת הכוחות האמריקאים ממקומות שונים במזרח התיכון, התגבר אצל טורקיה התיאבון להפוך לבעלת הבית במזרח התיכון. טורקיה מעורבת היום צבאית בסוריה, בלוב, בעיראק, במפרץ הפרסי , בסומליה, באגן המזרחי בים התיכון וולאחרונה באופן בולט גם בסכסוך בנאגורנו קארבאך.  יתירה מכך, טורקיה שואפת לשאת את דגל המאבק הפלסטיני ואפילו העניקה אזרחות טורקית למנהיגי חמאס בגולה. ולכן, כלל לא בטוח שטורקיה תסתפק בהתנגדות רטורית לישראל בסבבי הלחימה הבאים מול חמאס. אם היא תתפתה לנסות ולשלוח ציוד צבאי לעזה או מיליציות סוניות כפי שהיא עושה במקומות אחרים באיזור, קיימת סכנה סכנה של ממש להתנגשות צבאית בין ישראל לכוחות טורקיים או כוחות מטעמם"

המסמך גם קובע שלמרות שרוסיה מנצלת את נסיגתה של ארה"ב להתבסס באיזור ולמרות שאין ספק שהיא הפכה לשחקן מפתח, להחלטות שמתקבלות בוושינגטון לגבי המזרח התיכון פוטנציאל השפעה גדול יותר מאלה שמתקבלות במוסקבה. כך למשל, לאחר הבחירות  שם, למדיניותה של ארה"ב כלפי איראן כמו גם יחסיה עם טורקיה וסעודיה – סוגיות ששני המתמודדים לנשיאות חלוקים עליהן עמוקות – תהיה השפעה עמוקה על יחסי הכוחות במזרח התיכון. לרוסיה לעומת זאת, למרות דימוי העוצמה שהיא מטפחת, אין בעלות ברית טבעיות באיזור ואפילו השפעתה על משטר אסד מוגבלת.

המסמך אינו מתעלם כמובן מהחשיבות של ההסכמים המדיניים של ישראל עם איחוד האמירויות ובחריין השייכות, אשר יחד עם סעודיה ומצרים שואפות לבלום את החתירה להגמוניה של טורקיה ואיראן. ישראל הופכת באופן מעשי לחברה בגוש המדינות האלה. ולכן, מעבר ליתרונות הביטחוניים, המדיניים והכלכליים הפוטנציאליים של ההסכמים המדיניים, הטאבו על 'הנורמליזציה' עם ישראל בעולם הערבי נשבר , ואפשר שגם המחסום פסיכולוגי בקרב מדינות ערב שמנע עד כה את שילובה של ישראל באיזור.

לבסוף, המסמך קובע שלמרות שנראה שהסוגייה הפלסטינית יצאה להפסקת פרסומות, ישראל עלולה לשלם בעתיד מחיר יקר על ניהול סכסוך כושל עם הפלסטינים. הסכסוך ימשיך להוות סוגיה אסטרטגית בעלת חשיבות עצומה לעתידה של מדינת ישראל שבלא ספק ימשיך ליצור אתגרים מתמשכים לישראל

כותבי המסמך הם ערן שישון, עדי לוי ואלכס גרינברג. לקריאת המסמך המלא לחצו כאן.