משרד הפנים: אלה החופים שאסורים לרחצה

ארכיון. צילום: אביחי טבק

משרד הפנים הודיע הבוקר (שלישי) על איסור רחצה בחופי תל אביב, בשל חשש לזיהום מי הים בעקבות הגשמים. בהודעת המשרד נכתב: "חופי תל אביב הפועלים בעונת החורף: גבעת עליה, ירושלים, והנפרד, אסורים לרחצה לאור המלצת משרד הבריאות כי קיים חשש לזיהום מי הים בשל הגשמים.

כזכור, מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם לפני מספר חודשים סקירה מיוחדת בנושא אסדרת חופי הרחצה ונתוני טביעות למוות בחופי הים, וחושף כמה ממצאים מדאיגים. משרד הפנים אחראי על הכרזה על מקומות רחצה מותרים ואסורים ואילו פיתוח חופי הרחצה, אחזקתם ומתן שירותי הצלה, הם באחריות ובמימון הרשויות המקומיות. ככלל, הרשויות אינן רשאיות לגבות דמי כניסה לחוף, גם לא מהרוחצים שאינם תושבי הרשות.

לפי הדו"ח, בעונת הרחצה הנוכחית ישנם 155 חופים מוכרזים לרחצה, כאשר רק במיעוט קטן מרצועות החוף בישראל יש חופי רחצה מוכרזים, ורוב החופים הם אסורים לרחצה או חסרי סטטוס. כך, בים התיכון חופים מוכרזים מהווים רק 6.7%, מרצועת החוף, בכנרת 10% , בים המלח 2.3% , בים האדום 0.63%.

עונת הרחצה בים התיכון ובכנרת נמשכת כשבעה חודשים, בדרך כלל בין אפריל לאוקטובר. בים המלח ובים האדום עונת הרחצה נמשכת לאורך השנה כולה, וכך גם בכמה חופים ברצועת חוף הים התיכון. במרכז המידע והמחקר של הכנסת מציינים כי בעוד שצו הסדרת מקומות רחצה מחייב ששעות הרחצה בעונת הרחצה יימשכו לפחות 8 שעות מהזריחה עד השקיעה. בפועל, לרוב בימים א-ה הן מסתיימות בשעה 18:00, ובכנרת ב-17:00. בסופי שבוע שעות הרחצה בחופי הים התיכון מסתיימות לרוב ב-19:00 ,כאשר השקיעה בחודשים אלו מאוחרת יותר.

- פרסומת -

כמו כן, על-פי הצו הרשות המקומית מחויבת לפרסם את רשימת מקומות הרחצה שבשטחה ושעות הרחצה בהם, באמצעות שלט בכניסה למקום הרחצה ובאמצעות פרסום באתר האינטרנט. אלא שלפי הדו"ח " בחלק מהרשויות קשה היה לאתר את המידע בדבר שעות הרחצה באתר האינטרנט של הרשות המקומית".

בהתאם, הנתונים המדאיגים מצביעים על 65 אנשים אשר טבעו למוות בחופי ישראל בעונות הרחצה 2020 ,2021 ומאפריל עד יוני 2022. 57 מבין 65 הטובעים למוות היו גברים, וקבוצות הגיל הדומיננטיות מקרב הטובעים הם בני .50-30 ובני ומעלה 70.

בדו"ח אף נכתב כי "מחסור בחופים מוכרזים לרחצה ובשעות בהן ניתנים שירותי הצלה עלולים להביא רוחצים להתרחץ בחופים או בשעות שאין בהם שירותי הצלה ובכך לסכן את חייהם", וכן כי הרב המוחלט של הטובעים למוות (54 מתוך 65)  טבעו כאשר רחצו מחוץ לחופים מוכרזים או מחוץ לזמני הרחצה המותרים".