נעשה ונשמע: פתרון שומר שבת ללקויי שמיעה

מכשיר שמיעה שומר שבת
צילום: זואי גראהם

שבת מגיעה ואיתה התרגשות גדולה. מתכוננים, מתלבשים, מנקים, מבשלים. מתכנסים לשמע תפילות בית הכנסת, השולחן בבית ערוך. מנוחה ושקט השבת. אך יש מי שהשבת שקטה לא בשל מנוחה. יש מי שהשבת שקטה לו בשל לקות שמיעה. או מלידה, או מירידה שנוצרה במשך השנים או מסיבות אחרות.

ישנם פתרונות ללקויי השמיעה, ואלו הנזקקים למכשירים יכולים למצוא רבים. גם קופות החולים אמורות לאפשר החזר של סכום לא מבוטל למכשירים. אך עדיין, השבת היא יותר מ24 שעות, והתחושה שלא לשמוע, או לא לשמוע טוב במשך זמן רב במהלך השבת וודאי אינו נעים.

אך הטכונלוגיה התפתחה וישנם פתרונות גם לשומרי השבת.

בשוק מכשירי השמיעה ישנן שתי אפשרויות – מכשירים נטענים ומכשירים בהם יש סוללות. המכשירים החדשים הם בעלי סוללות שצריכתן החשמלית נמוכה ומחזיקות זמן רב יותר מבעבר.

- פרסומת -

מכשירי שמיעה נטענים מסייעים ללוקים בשמיעה, אך גם כאלו הסובלים במקביל מבעיות ראייה, כאלו שמתקשים עם התעסקות בסוללות וכאלו הסובלים מבעיות מוטוריות כמו פרקינסון. מכשירים אלו מאפשרים בטעינה אלחוטית שימוש של יממה של וטכנולוגיות מפותחות נוספות כמו שמיעה 360 מעלות ועוד מגוון פיתוחים.

גם לטלטול שבת יש פיתרון. פוסקים קבעו כי  אם המכשיר 'פתוח' מיום ששי, מותר להשתמש בו בשבת, ואפילו מותר לשנות את עוצמת השֵמע. כמובן שיש לדאוג לסוללות שיחזיקו מעמד במשך כל השבת.

במכשירים המשוכללים הנפוצים כיום יש תוכניות ממוחשבות המווסתות אוטומטית את המכשיר לפי הסביבה, ומתאימות את נתוני השמיעה למקום שבו נמצא נושא המכשיר (למשל, סביבה שקטה או רועשת). מכון צומת מתירי להשתמש בהם ואינו רואה בעיה הלכתית גם כאשר האדם עובר ממקום למקום והתכנית הפנימית משתנה אוטומטית. כמו כן מותר להוציא את המכשיר ולהכניסו שוב לאוזן.

יהונתן רוט, מעמותת אחד מ-10 המקדמת מודעות לפתרונות טכנולוגיים לאוכלוסיית כבדי השמיעה מסביר לדתילי חדשות: "הזנחת מצב השמיע יכול לגרום להתדרדרות בשמיעה וביכולת העצב לפענח ולהבין דיבור. לכן, ישנם פתרונות שונים שיכולים לסייע גם במהלך השבת, הכוללים את האישורים הנדרשים כדי שמצב השמיעה לא יוזנח ולא יתדרדר וגם לקויי השמיעה יוכלו לשמוע כפי ששומעים במהלך כל השבוע."

על פי נתונים שאספה העמותה עולה כי כ-30% מבני ה-64 ומעלה מודים שיש להם מכשיר שמיעה אך לא משתמשים בו. חלק לא משתמשים במכשירים בשל תחושת הבושה שבהרכבת מכשיר, וחלק בשל מגבלות פיזיות אחרות כמו דלקות אוזניים, רגישויות למכשירים, מחלות, גידולים ועוד. נתון זה הוא חשוב מאוד מאחר ואי טיפול בבעיית השמיעה גורר נזקים עתידיים ואף גורם לסכנת חיים של ממש. לכן, פותחו טכנולוגיות מתקדמות שנועדו להתמודד בדיוק עם בעיה זו.