תושבי אביתר לאלוף הפיקוד: בטל צו התיחום

תושבי אביתר באמצעות עורכי דינם הגישו הערב השגה על צו התיחום שניתן למקום. יוסי דגן: "הוכחה אכיפה בררנית וקרקע שאינה קרקע פרטית. קורא לממשלה להסדיר מיידית"

תמיר ידעי
האלוף תמיר ידעי (צילום: דובר צה"ל)

בתגובה לצו התיחום שניתן לישוב אביתר שבשומרון, הוגשה הערב השגה על הצו ע"י תושבי הישוב אביתר באמצעות עורכי דינם לאלוף הפיקוד תמיר ידעי.

בהשגה ציינו עורכי הדין חגי וינצקי וערן בן ארי את הכשלים המהותיים בצו התיחום, והסיבות החוקיות בגינן יש לבטלו. בין השאר צירפו ויניצקי ובן ארי פענוח פוליגון בהיקף של 155 דונם, המוכיח כי האדמה הנה אדמת סקר ולא קרקע פרטית, תצלומים המוכיחים כי הקרקע לא עובדה ב 10 השנים האחרונות ולכן לא יכולה להיות עליה תביעה כלשהי.

עוד הם מציינים במכתבם כי על פי פסיקת בית המשפט העליון: "כאשר מדובר בבינוי על אדמת סקר שיש כוונה של דרג מדיני להסדיר את הבינוי אין לאכוף את צו התיחום".

עורכי הדין מוסיפים ראיות לכך ששני התנאים מתקיימים. הן יש רצון של דרג מדיני להסדרת הישוב וכן ברור כי מדובר באדמות סקר: "מאחר שמדובר באדמות שישנן ראיות כבדות משקל שהן אדמות סקר וישנה מדיניות ברורה שהוצהרה על ידי משרד ראש הממשלה שיש כוונה לבחון את הסדרת היישוב (בכך הם מתייחסים למכתב משרד ראש הממשלה למשרד הבטחון בנושא זה מה 9.6) אין לאכוף את צו התיחום".

- פרסומת -

בנוסף לטענת העותרים הצו ניתן בחוסר סמכות ובניגוד לנוהג זאת משום שמשרד ראש הממשלה עצמו ציין כי ישנו נוהג לקבל אישור ראש ממשלה לצו תיחום וזה לא ניתן: "ביום 9.6.2021" נכתב בהשגה "נשלח מכתב ממשרד ראש הממשלה אל משרד הביטחון בעניין צו התיחום, ובמכתב זה נכתב כי הוצאת צו מסוג זה טעונה אישור של ראש הממשלה, כפי שהיה נהוג גם בעבר, והצו הוצא ללא אישורו" אשר על כן אומרים עורכי הדין בשם העותרים:

"מדובר בפגם מהותי בהליך קבלת ההחלטה ואשר על כן יש לבטל את הצו עד לקיום דיונים עם כלל הגורמים הרלוונטיים וקבלת האישורים מן הדרגים הנדרשים ובכלל זאת מראש הממשלה".

היישוב הנבנה אביתר, השבוע

עוד טוענים העותרים כי נעשתה במקרה זה אכיפה בררנית מובהקת. הם מציגים ראיות לכך שבשטחי יהודה ושומרון פי 10 יותר מאחזים פלסטינים ממאחזים ישראלים בשטחי C (74 מאחזים ישראלים מול 800 מאחזים פלסטינים)

וכי עד היום הוצאו 15 צווי תיחום כנגד מאחזים ישראלים אולם רק 2 נגד מאחזים פלסטינים ואלו בוטלו.

העותרים מציינים גם את המיקום האסטרטגי של הישוב. חולש על כביש חוצה שומרון ומהווה נקודת אחיזה ישראלית כמעט יחידה המחברת בין מרכז הארץ לבקעת הירדן.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון חיזק את ידי התושבים ואמר: "ההשגה של תושבי אביתר, ועורכי הדין המייצגים אותם, מוכיחה כי נעשתה כאן אכיפה בררנית, וכי הקרקע איננה קרקע פרטית. אני קורא לכל מפלגות הבית לפעול מיידית לעצירת כל פעולות האכיפה ולהסדרת הישוב אביתר התשובה הציונית והמוסרית לרצח הנתעב של יהודה גוואטה ואביתר בורובסקי הי"ד".

צבי אלימלך שרבף יו"ר תנועת נחלה מסר "הגשנו היום מסמך מנומק וברור מדוע יש לבטל לאלתר את צו התיחום, ואנו מצפים שהאלוף יענה לטענותינו ויבטל את הצו"