נשיא ועידת רבני אירופה: הצגת היהודים כחזירים בספרי הלימוד מעלה את הסבירות לטיפוח המפגע הבא

על רקע עלייה בגילויי שנאה ובתכנים אנטישמיים בספרי הלימוד ברשות הפלסטינית ובאירופה השתתף נשיא ועידת אירופה והרב הראשי של מוסקבה, פנחס גולדשמידט בכנס ייעודי למיגור שיח השנאה והאנטישמיות עם חברי הפרלמנט האירופי. "נושא החינוך אינו נגמר או מתחיל בבתי הספר. באחריות המנהיגים האירופים להוות דוגמא לתלמידים במערכת החינוך."

ספר לימוד היסטורי פלסטיני המרמז שיהודים שולטים בעולם-תוך שימוש בקריקטורה אנטישמית קלאסית. בכיתוב נכתב קולאליזם תרבותי הינו הסוג המסוכן ביותר של קולוניאליזם מכיוון שהוא תוקף את רוח האומה ואת אמונותיה

השבוע (ה') השתתף נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה הרב פנחס גולדשמידט בדיון עם חברי הפרלמנט האירופי ובהם; יו"ר הוועדה המיוחדת לטרור בוועדה לבקרת תקציבים גב' מוניקה הולמייר. סגן נשיא המועצה המרכזית היהודית בצרפת מר יונתן ארפי,  ומנכ"ל המכון ישראלי לניטור שלום וסובלנות תרבותית בחינוך הבית ספרי מר מרקוס שיף, על דרכי ההתמודדות עם ההסתה ממניעים דתיים בספרי הלימוד הפלסטיניים ואוזלת היד בפרסום הדברים במחקר שערך האיחוד האירופי.

על פי המחקר החדש של מכון 'IMPACT-se', עולה תמונת מצב מטרידה של תכנים אנטישמיים בבתי הספר ברחבי אירופה וברשות הפלסטינית, שמכילים סטראוטיפים אנטישמיים ומעודדים ילדים להילחם נגד "עריצות היהודים".

במהלך הכנס סיפר סגן נשיא המועצה המרכזית היהודית בצרפת על מצב שבו תלמידים יהודים נאלצים לעבור מבתי ספר מעורבים, כתוצאה מפשעי שנאה והסתה שמקבלים חומר בערה בתכני הלימוד בבית הספר.

לדברי הרב גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה, "נושא החינוך אינו נגמר או מתחיל בבתי הספר. באחריות המנהיגים האירופים להוות דוגמא לתלמידים במערכת החינוך. חשיפתם לספרים שמלמדים על כך שיהודים הם חזירים או תחמנים, מעלה את הסבירות לטיפוח המפגע הבא, כזה שיום אחד יגדל לתקוף יהודים ברחוב או ישים פצצה בבית כנסת".

ספר לימוד בערבית
ספר לימוד בערבית – ישראל היא סרטן שהושתל באומה הערבית
- פרסומת -

סגן נשיא המועצה המרכזית היהודית בצרפת מר יונתן ארפי, סיפר על החשש בקרב הקהילה היהודית בצרפת מפשעי שנאה, בכל פעם שישנה הדרדרות במצב הביטחוני בישראל והזיהוי של הקהילה היהודית עם המדינה. סגן נשיא המועצה המרכזית היהודית הוסיף ואמר כי לא מעט מהמורים בבתי הספר בצרפת מלינים על העיסוק הנרחב בנושא לימוד השואה וכי הם היו רוצים להקטין את הנפח שלו בחומר הלימוד אל מול הגברה של נושאים כמו קולוניאליזם או עבדות למשל.

מנכ"ל המכון ישראלי לניטור שלום וסובלנות תרבותית בחינוך הבית ספרי מר מרקוס שיף אמר כי קיימת עלייה בכמות התכנים האנטישמיים וגילויי השנאה כלפי יהודים בספרי הלימוד ברחבי העולם במדינות הרב בפרט. שיף ציין לדוגמא את תכני הלימוד ברשות הפלסטינית, בטורקיה, איראן וקטאר ככאלו בהם השיח נגד היהודים הוא החמור ביותר. לסיום, הצביע שיף על כך שהאיחוד האירופי מזרים כספים לרצועת עזה ולמערכת החינוך הפלסטינית אשר מחנכת בפועל על שנאת יהודים ושנאת ישראל.

על נושא זה הוסיפה יו"ר הוועדה המיוחדת לטרור בוועדה לבקרת תקציבים גב' מוניקה הולמייר שאמרה כי על אונר"א, גוף מטעם האומות המאוחדות שעוסק במתן שירותים לפליטים פלסטינים גם בנושאי חינוך, לתת את הדעת על הנעשה במערכת החינוך הפלסטינית.

נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה, הרב פנחס גולדשמיט סיכם ואמר: "החינוך בבתי הספר מעצב את זהותם של התלמידים ושל האזרח האירופי לעשורים הבאים. תפקידנו הוא להוביל שיח של סובלנות וקבלת האחר במערכות החינוך באירופה ולמגר שיח של אנטישמיות ושנאה. אם לא נתמודד עם האתגרים האלו עכשיו, אנחנו נפגוש אותם במינונים גבוהים הרבה יותר בעתיד הקרוב".