עקיצות יתושים? זו הסיבה שאתם כל הזמן נעקצים

עקיצות יתושים
צילום: ג'ימי צ'אן

מדי שנה, זה קורה: בעיקר בקיץ, אבל ממש לא רק. היתושים מצטברים בכמויות מסחריות ועוקצים אותנו ואת הילדים שלנו בכל מקום אפשרי, בין אם בטבע ובין אם בבית. הזמזום שמפיקים היתושים במעופם מקשים על השינה, וכמובן שגם השעות שאחרי העקיצה אינן נעימות. מבוגרים ובעיקר ילדים מתקשים להתמודד עם עקיצות יתושים, הגרד וחוסר הנוחות ועשויים לגרד את העקיצה עד להווצרות פצע שעשוי גם להזדהם.

את מי היתושים אוהבים יותר לעקוץ?

חשוב לזכור שהיתושות הן אלה שעוקצות ולא היתושים, הן עושות זאת במסע שלהן להשגת חלבונים, שיאפשרו להן לייצר ביצים. מחקרים רבים נערכו בנושא ונמצאו מספר גורמים שעשויים להשפיע על הנטייה של אדם להעקץ על ידי יתושות. השורה התחתונה היא שאם נראה לכם שהיתושות נוטות לתקוף דווקא אתכם או את הילדים שלכם, יכולות להיות לכך כמה סיבות:

  • סוג דם – הגורם שנחקר אולי הכי הרבה הוא סוג הדם. מחקר שנערך ב-2004 מצא כי סוג דם O הוא האהוב על היתושות, ולכן הסיכוי של בעל סוג דם O להעקץ הוא כפול ביחס לבעלי סוג הדם שממנו היתושות דווקא נוטות להתרחק – סוג דם .A
  • פחמן דו חמצני- אחד המחקרים מצא כי יתושים נמשכים לאיזורים בעלי ריכוז גבוהה יחסית של פחמן דו חמצני. לכן אנשים אשר פולטים יותר פחמן דו חמצני עשויים למשוך יתושים בתדירות גבוהה יותר. מדובר על אנשים אשר קצב הנשיפה שלהם גבוה יותר כמו למשל אנשים העוסקים בפעילות גופנית, נשים בהריון או אנשים בעלי משקל גוף גבוה.
  • ריח גוף – פעמים רבות היתושות מעדיפות מראש ריחות מסוימים, שעשויים להסביר מדוע הן יעופו אפילו עשרות מטרים עד למציאת מטרה "אופטימלית". גוף המנדף חומרים לסביבה, דוגמת זיעה, ריח גוף חזק או אפילו בושם, עלול למשוך אליו את המטרד הנפוץ. זו אחת הסיבות שמתקפות היתושות חמורות יותר בקיץ: הם נמשכות לחומצה הלקטית, לחומצת השתן ולחומרים אחרים המופרשים מהגוף במהלך ההזעה.
  • צריכת משקאות אלכוהוליים – תאמינו או לא, אבל מחקר מצא שאנשים ששתו בקבוק בירה היו בסיכון מוגבר למשוך יתושות. משערים שהדבר נובע מריכוז האתאנול בבירה הנפלט בזיעה, לצד העלייה בחום הגוף כתוצאה מצריכת האלכוהול.
  • תזונה – משקאות אלכוהולים כאמור כמו גם מזונות חריפים ופיקנטיים, עשויים להגביר את פליטת הפחמן הדו חמצני ובכך להגביר את הסיכוי למשוך יתושות. גם מזונות עתירים במלח אף הם עשויים להגביר את הסיכוי להעקץ מכיוון שמגדילים את ריכוז החומצה הלקטית בזיעה הנידפת. עם זאת, ישנם גם מזונות שעשויים להפחית את הסיכוי להעקץ כמו שום חי שנידף בזיעה ומרחיק יתושות וחומץ תפוחים שנחשב כמפחית ריחות גוף וכך עשוי לגרום לכם להיות אטרקטיביים פחות בעיני היתושה.
  • גוונים כהים – מחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת וושינגטון מצא שבנוכחות פחמן דו חמצני, היתושות נוטות באופן מובהק לעוף לכיוון הצבעים העזים אדום, שחור וכתום ולעומת זאת מתעלמות מצבעים ירוקים, כחולים וסגולים.
  • גיל – בניגוד לסברה שעלתה פעם, יתושות אינן מעדיפות בהכרח לעקוץ ילדים ולא מבוגרים. אבל, וזה אבל גדול מאוד, ייתכן מאוד שהעקיצה אצל ילדים תהיה משמעותית יותר. מערכת החיסון שלהם עדיין אינה מפותחת באופן מלא, מה שעלול להביא להגדלת הסיכון להתפתחות של אלרגיה או רגישות מקומית ולהחמרת התסמינים הנובעים ממנה. סביר מאוד להניח שברוב המקרים העקיצה תחלוף מעצמה כעבור שעות ספורות גם ללא טיפול אנטיביוטי, אבל עד שיעבור זעם הילד עלול לסבול.

כך תתגוננו מפני עקיצות יתושים

התמודדות עם מטרד היתושים צריכה להיעשות בחזיתות שונות. ברמת הסביבה, חשוב להעלים מפגעים שמעודדים את הצטברות היתושים והתרבותם. הקפידו לרוקן כל מקור מים עומד ששייך אליכם או צרו קשר עם הרשות המקומית בה במקרה של מקורות מים תחת טיפולה. רשויות מקומיות רבות מבצעות לקראת הקיץ פעולות יזומות של ריקון מקורות מים, אבל במקרים רבים זה פשוט לא מספיק.

ברמה הפרטנית יותר ניתן בהחלט לנסות למנוע את כניסת היתושים והיתושות ל"מבצר" שלכם. כיום מוצעים פתרונות די פשוטים להתקנה, דוגמת רשתות לחלונות או לדלתות שיכולות לחסום את כניסת היתושים. מאוורר תקרה אף הוא עשוי להפריע למעופם של היתושים ולהרחיק אותם מהאיזור.

- פרסומת -

יש כיום מספר תכשירים יעילים מאוד בהגנה על העור ובהקלה על גרד ותסמיני העקיצות, וחשוב שהם יהיו בבית של כל משפחה (במיוחד כזו עם ילדים). כדאי להשתמש בתכשירים המבוססים על שמנים טבעיים ללא חומרי הדברה, פראבנים ו-SLS כמו סדרת טפטפים בייבי באזז מבית כצט, המתאימה לתינוקות מגיל שלושה חודשים וגם למבוגרים. מוצרי הסדרה מכילים שמן ציטרונלה בעל ריח ייחודי שידוע בסגולותיו הטבעיות לההגנה על העור.