קמפיין השגרירים המרגש של עמותת אלין בית נועם יצא לדרך

אמיר ואודי בר חיים קרדיט: עמותת אלין בית נועם

אמיר בר-חיים, חבר בהתנדבות בצוות המנהל במרכז היום של עמותת "אלין בית-נועם" בקריית אונו, ובימים אלו, במקביל להשלמת לימודיו לתואר שני בכלכלה התנהגותית, נערך לנהל קרב של ממש על עתידו של המקום – ועל עתידם השברירי של דייריו, עם קמפיין שגרירים אישי ונוגע של גיוס המונים.

בין הדיירים ב"בית-נועם בקרית אונו" המשמש כבית ראשון ושני לאנשים בוגרים עם מוגבלויות קשות, גם אודי אחיו של אמיר. "אודי הוא אחי הבכור", מספר אמיר בחיוך, "אנחנו ארבעה, אני הצעיר ביותר. כילד, נמצאה לאודי מסגרת שמתאימה למצבו, בבי"ס ונצואלה לחינוך מיוחד בת"א המיועד לילדים ולנוער. אבל כשהילדים בגרו, ההורים בביה"ס חששו מאוד לעתידם, בגיל בו יפלטו ממסגרת זו ובהיעדר פתרון המשך ראוי", הוא מפרט. "כאן נכנס לתמונה אבא שלי איקי המשמש כמנכ"ל העמותה, עם חזון להקים בית מחבק מתאים לאנשים בוגרים במצבם של התלמידים הללו, וזאת יחדיו עם צוות מדהים ומקצועי שנרתם אף הוא למשימה.

"ההגדרה המשפטית היבשה של אנשים במצבם של המטופלים בבית נועם, אומר אמיר, היא "אנשים שטוב מותם מחייהם". זו הגדרה מקוממת והופכת קרביים שסיפקה שופטת, אבל היא לא חייבת להתיישב עם המציאות. אנחנו בבית נועם משנים את התמונה, מספקים משמעות ושמחה לחיים של האנשים האלו, כאן הם באמת מאושרים! בעוד שבמרבית המסגרות, מסביר אמיר, היחס הנהוג הוא של מדריך על שישה חניכים, הרי שבבית נועם היחס הוא אישי לגמרי, חניך-מדריך, "היחס היחיד שמתאים באמת למורכבות מצבם, מאפשר להם למצות את המרב מחייהם, ולהיות מאושרים כפי שלכולנו מגיע".

מאז מגפת הקורונה, הוא מפרט, התקצוב הממשלתי לא מדביק את צרכי התפעול השוטף של המקום, אנו מתקשים לעמוד בהוצאות הנדרשות להפעלתו בסטנדרטים הגבוהים שנהוגים בו בשלושת העשורים האחרונים, נתקלים בקושי לגייס תרומות בהיקפים שהיו בעבר ועם יכולת מוגבלת להחזיק את מערך העובדים הנדרש: עובדות סוציאליות, מרפאות בעיסוק וכיו"ב".

- פרסומת -

קמפיין גיוס ההמונים שיצא לדרך בערב ה- 18.6 למשך עשרה ימים, נועד לשמר את השירות שבית נועם נותן בכלל המסגרות: דיור בחמשת הדירות המונגשות שבמתחם ומרכז היום, תחת הסלוגן "בית נועם זה הבית שלי – כי לכולם מגיע לחיות בכבוד". הקמפיין מתנהל באמצעות שגרירים- כרגע יש כבר למעלה ממאה כאלו, כאשר כל שגריר מציב לעצמו יעד אישי לגיוס.

ישראל גל ראש עיריית קריית אונו מסר: "החניכים של בית נועם בקריית אונו מגיעים למקום המדהים והמיוחד הזה מכל רחבי הארץ – מזיכרון יעקב בצפון ועד יד מרדכי בדרום, דרך גוש עציון ממזרח. אני קורא לבני הנוער הנפלאים להצטרף לקמפיין גיוס ההמונים כשגרירים, לנצל את כוחם כצעירים ברשתות החברתיות ולעשות טוב".

ישראל גל ראש עיריית קרית אונו ואיק בר חיים מנכל העמותה. צילם שמוליק שליש

מרכז בית נועם בקרית אונו הוקם בשנות השמונים ביוזמת הורים מודאגים שחיפשו מענה לילדיהם הסובלים ממוגבלויות קשות, כאשר אלו יגיעו לגיל 21 ויפלטו מהמסגרות הטיפוליות וממסגרות החינוך המיוחד המתאימות. במרכז, שהוקם בשעתו בשיתוף פעולה עם אגודת איל"ן ומשרד העבודה והרווחה, ממקדת העמותה את פעילותה כיום, שם היא מעניקה מעטפת שירותים ייחודית באיכותה לאנשים בוגרים עם מוגבלויות פיזיות ושכליות קשות המשתמשים בכיסאות גלגלים ולחלקם צרכים מורכבים בתקשורת.

מרכז היום מספק לחניכים מסגרת יומית, שיקומית ותעסוקתית, כשקבוצות החניכים הן הטרוגניות ומשלבות חניכים עם רמות מוגבלות שונות. החניכים מגיעים מכל רחבי הארץ – מזיכרון יעקב בצפון ועד יד מרדכי בדרום וגוש עציון ממזרח, וצוות המדריכים המחויב של המקום כולל גם בנות שירות לאומי ומתנדבי שנת שירות. בין הפעילויות המתקיימות במקום, פעילויות להעשרת יחסים חברתיים, מרכז לעיסוק, פעילויות קבוצתיות חברתיות, מפגשים טיפוליים באמנות, בגינון, במוזיקה ובבעלי חיים וטיפולים רפואיים ופארה-רפואיים כמו ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה והידרותרפיה- טיפול במים.