דעה:"אנשים טובים משכילים ויראי שמיים גדלים גם בחינוך המעורב"

אילוסטרציה (צילום: משה בנימין)

נעמה בן גיגי יוצאת נגד מגמות ההקצנה וההפרדה בחינוך הדתי בגילאי היסודי ולא מבינה למה מי שהתחנכה על ברכי הציונות הדתית ומקפידה על קלה כחמורה נחשבת כפחות דתייה על הספקטרום הדתי אם היא תומכת בלימודים מעורבים.

נעמה בן גיגי 19/02/2013

"רק אני ואנוכי נורמלי מכולם" משינה שרו את זה קודם. הם דיברו על הליכה לים, אני מבכה את המראה של בתי הספר הדתיים לאומיים בערים הגדולות, בערים הקטנות ובישובים.

פעם כשמדינת ישראל הייתה עוד מדינה נורמלית, והיינו רק מדינה של ימין ושמאל, פעם כל כך מזמן עוד לפני שקמה כאן בתוכנו עוד מדינה, הלא היא מדינת תל אביב, והחלוקה הייתה לדתיים חילוניים. הכל היה פשוט החילוניים בבית ספר מעורב עד כיתה ז' וגם הדתיים לאומיים למדו בבתי ספר מעורבים בנים בנות ביחד כן כן באותה כיתה. גם אני למדתי בבית ספר כזה, מדהים אף אחד לא נפל מהכיסא.

- פרסומת -

רובנו גדלנו להיות אנשים טובים משכילים וכמובן יראי שמיים כי גירסא דינקותא לא שוכחים. ואצלנו התעסקו באמת בעיקר להעמיד תלמידים הרבה ולהנחיל להם אהבת הארץ ואת אהבת האדם. איזה מזל שאני שייכת לדור שגדל בלי תחרות מיותרת מי דתי יותר. בדתומטר לא ידענו אז להשתמש כי אנחנו לא היינו צריכים. אותנו חינכו כי האדם יראה לעיניים והקב"ה יראה ללב.

כמה חבל שאני שייכת לדור התחרותי הזה. שלא מספיקות לו שלל התחרויות שהוא משתתף בהן, והמציא לעצמו עוד תחרות "דתי נולד" במסגרתה ככל שתקצין במעשים חיצוניים עם הדת ככה תחשב דתי יותר בעיניי החברה. לא משנה הדרך לא משנה מה אלוקיך חושב על מעשיך. לא חשוב שהם אינם אמיתיים וגוררים מחלוקות רבות.

במסגרת ההקצנה ובמסגרת "תראו אותי", ישנה קבוצה שהולכת וגדלה בציבור הדתי לאומי שחושבת שצריך להפריד את הלימודים בין הבנים לבנות כבר בבית ספר יסודי. ואני שואלת למה? האם באמת בגיל כה צעיר ההפרדה היא משמעותית? האם היא מוסיפה עוד נדבך לרמת הלימוד של הילדים? האם היא מגדילה ומפארת את רוח התורה וההלכה? והשאלה הגדולה מכולן האם ההפרדה וההקצנה הדתית המוגזמת הזו, זו הדרך להעניק לילדנו חינוך לייראת שמיים וכבוד האדם?! אולי נעצור רגע, נפרק את הדברים ונבין על מה הוויכוח, על להפריד ילדים בני שש ושבע ולתת להם ללמוד בכתות נפרדות…

מזעזע אותי כל פעם מחדש לחשוב האם באמת רק אני ואנוכי נורמלית מכולם?! מה עם הפן החיובי שיש ללימודים ביחד? הבנות מעדנות את הבנים מכניסות שקט ורגוע ושלווה פנימית שקיימת בבנות כבנות. ואלו הבנים מכניסים את השובבות שלהם את הקונדסות הניגודיות הטבעית מחד מביאה איזה שלם מנגד שיוצר מושלם בנים ובנות בכיתות מעורבות. זה לא מפחית מהדת או מיראת השמיים.

ועדיין בגלל אמירה כזו אני נחשבת כפחות דתייה על הספקטרום הדתיזם. ומי אמר?! ומי קבע את זה מי דתי יותר או מי פחות? רק בגלל לימודים מעורבים בבית ספר יסודי. הרי כולנו מכירים את הבית שלנו. ואם אנחנו רוצים שהילדים שלנו יקפידו על קטנה כבחמורה אנחנו צריכים להתחיל עם זה כבר בבית. הילד לא יתחיל להתפלל כי הוא לומד בכיתה נפרדת מכיתת בנות. אם לא ילך עם אביו להתפלל יום יום. הבת לא תברך על התפוח אם לא תראה את אמא עושה כך, איך הילדים ירכשו מידות טובות ותהיה להם עין טובה וכיצד ילמדו פירגון מהו אם הם חיים בלב המריבה של איך צריך להיראות הבית ספר שלהם?

לו ההקצנה הזו הייתה נגמרת רק בכיתות נפרדות אולי עם הרבה מים קרים ניתן היה לבלוע את הגלולה המרה. אך לא חסרים ישובים שבו כיתות הלימוד של הבנות נמצאות בבניין אחד וכיתות הלימוד של הבנים נמצאות בבניין אחר לגמרי.

לא חסרות אולפנות של בני עקיבא בהן המנהלות והמחנכות אומרות שלום ובוקר טוב קודם כל לאורך של החצאית אח"כ לשרוול ורק לאחר מכן אם התמזל מזלה של אותה תלמידה, גם היא זכתה בברכת בוקר טוב. השבוע, התכנסה מועצת חמ"ד ולצערי זה מה שהיא החליטה :"מעורב עד כתה ג נפרד מכתה ד ואלך". החלטה ללא בשורה. או שפשוט מועצת חמ"ד בחרה בדרך הקלה ופשוט לא להחליט, להשאיר את ההורים להתמודד עם המריבות ועם ההקצנה ולבזבז זמן ותקציבים אדירים על ההפרדה הזאת.

האם אנחנו חיים בבתים בלי אבות בלי אמהות בלי סבא סבתא בלי אחים ואחיות? אולי נחייה גם מהם בנפרד? במקום להקים קול צעקה גדולה של דיי דיי להקצנה הדתית ודיי לבזבז אנרגייה איפה שלא צריך ולצאת באמירה ברורה בעד כיתות יסוד מעורבות.

במקום לעשות מעשה חינוכי שקורא להכניס את סרגל הדת לכיס ולהגיד אנחנו אחים. אין בינינו הפרדה ומי שבוחר בדרך של ההפרדה , יעשה זאת ברשתות העצמאיות, כגון "חורב" בחרה מועצת החמ"ד בקל שבמעשים:"להתחמק".

ומשגיריות פולין נמסר: אפשר להוציא את הבת מהאולפנא אבל אי אפשר להוציא את האולפנא מהבת. יודעת כל בוגרת אולפנא שעברה עם מכנסיים ליד מורה או מורה כמה היא מתביישת, לא משנה שזה ממש לא מזיז להם זה עדיין מזיז לה… החשש שאולי גם היום היא לא תעבור בשער…