קורס עזרה ראשונה 28 שעות

תמונה: freepik

קורס עזרה ראשונה הוא חובה לכל אדם, המעוניין להציל חיים. למרות שבישראל רבים מבין האוכלוסייה יודעים את כללי העזרה הראשונה ברמה בסיסית, אך על מנת להציל חיים יש צורך בידע רחב יותר. כמו כן ישנם מקצעות שבהם נתקלים עם קהל, והם חשופים במיוחד למצבים מסכני חיים. על פי התקנות האחרונות של משרד הבריאות והספורט, חובה על העוסקים במקצועות מסוימים לעבור קורס עזרה ראשונה בהיקף של 28 שעות.

במאמר זה נבהיר את התקנות, נבהיר למי מיועד הקורס, נבהיר  מהי מטרת הקורס ומה הם התכנים שנלמדים בקורס זה וכן התעודה שמקבלים בסיום הקורס?
מה הם התקנות?
התקנות החדשות של משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט מחייבים מדריכי ספורט, המלמדים במגרש לעבור קורס עזרה ראשונה של 28 שעות. קורס זה ייחודי במינו ומותאם למצבים השונים של מדריכי הספורט ולמצבי החירום בהם הם נתקלים.
מהי המטרה של הקורס?
המטרה של הקורס היא שהחניך ידע לאחר סיום הקורס להגיש עזרה ראשונה בסיסית, כולל החייאה וטיפול במצבי חירום, כמו דימומים ועוד, שכן הוא יוכל לתת עזרה ראשונה בסיסית ומצילת חיים עד להגעת דרג בכיר יותר.
למי מיועד הקורס?
קורס עזרה ראשונה מיועד למגוון רחב של מאמנים ומטפלים הנתקלים במצבי חירום רפואיים, שיכולים להציל חיים כמו למשל: מאמני כדורגל, מדריכי יוגה, סטודנטים למקצועות הספורט. כל אלו יוכלו ללמוד את הקורס, שכן הם נתקלים במצבי חירום שונים שיכולים להיות בהם פציעות, כוויות, ויש להם יכולת  לבצע פעולות שונות, המצילות חיים בתור הסגל היחיד, שנמצא בשטח. תקנה זו נתקנה בעיקר כי ראו שמדריכים ומאמנים אינם יודעים פעולות הצלה בסיסיות ולעיתים מאמנים הגיעו למצבים קשים שניתן היה למנוע אותם מראש . מה כולל הקורס?
בקורס זה נלמדים תכנים שונים ומעניינים, הקשורים במיוחד למצבי החירום, שבהם עלולים המאמנים והמטפלים להיתקל בהם: מבוא לאנטומיה, מבוא לפיזיולוגיה, ההבדל  בין מבוגר וילד והצורך בהחייאה אחרת לשניהם, משולש החיים, מערכות התנועה, והכרת מבנה השלד, עקרונות הגשת עזרה ראשונה ועוד נושאים.
איך לומדים את קורסים אלו?
מקומות הלימודים השונים מציעים מגוון רחב של מסלולי לימודים למשל קורסים מתוקשבים שניתן ללמוד אותם גם בקבוצה וגם באופן פרטי לימוד בקבוצה באופן מעשי במקום הלימוד , ניתן לארגן קבוצה וללמוד גם במקום העבודה למשל.
איך מעבירים את תכנים אלו?
מכיוון שישנם יתרונות רבים בקורס זה חשוב, שידע יהיה מועבר היטב ובצורה טובה, וחשוב לבחור מקום שמעביר את החומר בצורה איכותית ומעניינת על ידי מצגות, הסברים מעניינים, מדריכים בעלי ניסיון, תרגולים, דפי עבודה, אנימציות. כל הדברים האלו חשובים, אך בעיקר חשוב תרגול מעשי, שחייב להתבצע על המכשור והציוד, שאותו מכירים בחומר העיוני. התרגול המעשי צריך להתבצע, על ידי מדריכים מוסמכים המדריכים אישית כל  חניך וחניך.
מהי התעודה שמקבלים?
תלמיד שעבר בהצלחה מבחן עיוני ומעשי, ומקבל תעודה ממשלתית, שהוא יכול להגיש עזרה ראשונה. תעודה זו מוכרת על ידי משרדים ממשלתיים בניהם משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט, וכל חניך הנושא תעודה זו רשאי להעניק עזרה ראשונה במקרי חירום .  ניתן גם להעביר קורס עזרה ראשונה באנגלית.

לסיכום: מאמר זה מדבר על קורס עזרה ראשונה 28 שעות. המטרה של הקורס הוא לדאוג לכך כי מאמינים ומטפלים יוכלו להעניק עזרה ראשונה במצבי חירום. חשוב להדגיש כי רבים אינם מכירים את התקנה הזו וכולכן אינם מצבעים את הקורס כראוי מחקרים רבים הוכיחו כי קורס זה מציל חיים של חסרי ישע.