איך לדעת אם אני מכור? 

כשמישהו אומר שהוא מכור לממתקים, האם זה אותו הדבר כמו התמכרות לסיגריות? ומה לגבי התמכרות לטיפה המרה או התמכרות לאינטרנט? מומחים מסבירים כי יש קווים מסוימים של דמיון בהתמכרויות שונות. בזכות הקווים הללו גם את או אתה יכולים לדעת האם אתם אכן מכורים והאם הגיע הזמן להיגמל. אלה הסימנים שמצריכים את תשומת ליבכם. 

צילום: pixabay

סימן להתמכרות – התבודדות חברתית

אחד הסימנים המובהקים לכך שמתפתחת בעיה של התמכרות נקרא, התבודדות חברתית. אם אתם תוהים האם זה הזמן לחפש מרכזי גמילה פרטיים (לדוגמא), שאלו את עצמכם מה מצב הקשרים החברתיים שלכם. אם את או אתה הייתם תמיד אנשים חברותיים ומוקפים בחברים אבל כעת אתם מרגישים צורך להישאר לבד ככל האפשר, יתכן שאתם מכורים. חשוב להדגיש כי לכל אחד יש תקופות מסוימות בחיים שבהם זקוקים לפסק זמן מאירועים חברתיים. אבל אם זה יותר מתופעה חולפת ואתם עסוקים יותר מדי באכילה, בעישון, בשתייה או בהימורים, זה יכול להעיד על כך שאתם מכורים.

סימן להתמכרות – וויתור על תחומי עניין אחרים

על מנת לדעת אם את או אתה מכורים, יש צורך בקיום של כמה סימנים מובהקים. ככל שיותר סימנים מופיעים, כך גדל הסיכוי שזו אכן בעיה. סימון חשוב להתמכרות זה וויתור על תחומי עניין שונים, על מנת להתמקד בתחום מאוד מצומצם בחיים. לדוגמא, אם פעם עסקתם בספורט, נהגתם לטייל או השתתפתם בחוגים אבל כעת בזמנכם הפנוי אתם רק גולשים באינטרנט או עסוקים באוכל, אפשר לומר שזה לא מצב רצוי. זהו תמרור אזהרה משמעותי שצריך לשים אליו לב.

סמן להתמכרות – קשיי שינה, חרדה, דיכאון

לא משנה אם מדובר באלכוהול, גלישה באינטרנט, אכילה מרובה או כל התנהגות כפייתית אחרת, אם זה מלווה בבעיות רגשיות ורצון להיגמל, זה סימן שמדובר בהתמכרות. בשלב מסוים, כמעט כל מתמכר יודע בסתר ליבו שההתנהגות, המחשבות האובססיביות או העניין המוגבר בתחום צר מאוד, הם התמכרות. לכך, אפשר להוסיף סימני היכר רגשיים. לדוגמא, סימנים כמו קשיי שינה, עייפות מתמשכת, חרדה או דיכאון שלא היו קיימים קודם לכן, עשויים להצביע על התמכרות לא רצויה.

הקצאת משאבים נפשיים או כלכליים

התנהגות מתמכרת מלווה בהקצאת המון משאבים. לפעמים אלה משאבים כלכליים, כגון למשל בהתמכרות לסמים או להימורים. לפעמים מדובר בהקצאת משאבים נפשיים, כאשר כל הזמן עסוקים במחשבות על אודות נושא ההתמכרות. לפעמים מדובר בשילוב של השניים. מה שבטוח, הקצאת המשאבים הללו באה על חשבון משאבים שמופנים למקומות אחרים בחיים. כך למשל יחסים טובים עם בני המשפחה, זוגיות או פעילות יצרנית בעבודה.

- פרסומת -

אם זיהיתם בעצמכם כמה מהסימנים שהצגנו לעיל, כדאי שתכירו בכך שישנה בעיה. אבל הבשורות הטובות – אפשר לטפל בכך. זו לא גזירת גורל. יש בכם את הכוח לשנות, אם רק תרצו להיגמל.