"אסור לנצל את מצבה הרגשי או הפיזי של היולדת"

פוזננסקי.להתאים ציפיות (צילום: באדיבות תמר פוזננסקי)

בעקבות פרשיית הדולה שנעצר בחשד להטרדת נשים מספרת תמר פוזננסקי, דולה מוסמכת ומדריכת הכנה ללידה איך יכולות נשים בהריון להימנע מהטרדות ועל מה צריכה להקפיד כל אשה לפני ואחרי בחירת תומכת הלידה שתלווה אותה בהריון.

תמר פוזננסקי 29/12/2010

דולה הינה תומכת לידה, המלווה בני זוג במהלך ההיריון והלידה ומשמשת ליולדת ובעלה אוזן קשבת ויד תומכת ברגעים הקשים אך המרגשים ביותר של יצירת החיים. לעיתים קרובות הדולה גם עוזרת לבני הזוג בהתאקלמות הראשונית בבית עם חזרתם מבית היולדות. התמיכה בלידה, הינה מסורת רבת שנים, מאז ומעולם נשים תמכו בנשים בהריון בלידה ולאחריה.

עיקר עבודתה של הדולה מתבטא במתן תמיכה פיזית ליולדת בשעת הלידה, פעמים רבות התמיכה היא גם נפשית, רגשית ואינפורמטיבית. הדולה היא מקור מידע נוסף וזמין בו יכולים בני הזוג להיעזר בזמן תהליך הלידה אך חשוב להבהיר באופן חד וברור ובעיקר לאחר מקרה ההטרדה שפורסם השבוע כי דולה אינה מהווה תחליף לרופא וכי היא אינה רשאית לתת חוות דעת רפואית.

- פרסומת -

על הדולה להיות מאוד רגישה לרצונותיה ולרגשותיה של היולדת ולכבד כל החלטה אותה תקבל עם או בלי בן זוגה.לדולה אסור בתכלית האיסור לנצל את מצבה הרגשי או הפיזי של היולדת וכמו כן, עליה לעשות הכל כדי להקל על היולדת וחשוב מכל עליה לתת מקום ליולדת ובן זוגה לומר את אשר על ליבם ללא כל חשש מביקורת, תוך בניית מערכת אמון.

במהלך ההיריון, כאשר בני הזוג החליטו כי הם מעוניינים לקבל ליווי מדולה, עליהם ללמוד מעט על הנושא. לאחר מכן יש לערוך פגישת היכרות עם הדולה המיועדת. בפגישה זו יש לשאול את כל השאלות ולהעלות את כל החששות של בני הזוג. לאחר הפגישה אפשר לקחת מספר ימים על מנת לחשוב ולשקול את העניין. אם לא נוצר החיבור אפשר ואפילו רצוי להיפגש עם דולה נוספת על מנת לעשות את הבחירה הנכונה ביותר.

לאחר בחירתה של הדולה המיועדת, יש לערוך תיאום ציפיות ולענות על השאלות המטרידות את בני הזוג. במקרים רבים התמיכה יכולה להתחיל לפני הלידה, הדבר יתבטא במתן אינפורמציה ,במתן עיסויים שונים ובמתן מענה לבעיות ע"י שימוש ברפואה המשלימה (הומאופטיה, פרחי באך, רפלקסולוגיה וכו'…).

יש לציין, כי העיסויים לא ייעשו באזורים האינטימיים של האישה או בכל אזור אחר אשר יגרום לה אי נוחות. כבר בתחילת המפגש הטיפולי על היולדת להציב גבולות ברורים, כמו כן, אסור לה לחשוש להעיר לדולה או לכל מטפל אחר כאשר חשה באי נוחות אפילו הקלה ביותר. דולה מקצועית תקבל באהבה ובהבנה כל הערה או השגה של היולדת בזמן הטיפול עצמו ולאחריו.

התמיכה בלידה נפוצה בכל שכבות האוכלוסיה ומתאימה לכל סוגי המשפחות. הדולה תומכת בעיקר ביולדת עצמה אך תומכת גם בבעל ועוזרת לו למצוא את מקומו בכל תהליך הלידה. לעיתים הבעל אינו נוטל כל חלק בתהליך הלידה ובמקרים אחרים תומכת הלידה משלימה את תמיכתו של הבעל. השימוש בשירותיה של הדולה נפוץ גם בקרב זוגות דתיים בעקבות ההגבלות שמטילה ההלכה על מגע פיזי בין בני הזוג בעת שהאישה מוגדרת כנידה.

לסיכום, הדולה היא עזר ליולדת. היא אמורה להשרות ביטחון ורוגע על היולדת ובן זוגה. התמיכה הפיזית (כל מגע עם היולדת) צריכה להיות בהסכמה מלאה, ללא ניצול חולשותיה של היולדת. חשוב לציין כי כל מגע אינטימי צריך להתבצע רק בידי רופא גניקולוג או מיילדת ולא על ידי כל גורם חיצוני אחר תוך קבלת הסכמתה המלאה של היולדת.

*תמר פוזננסקי היא מדריכת הכנה ללידה, דולה – תומכת לידה ופוסט פארטום – ליווי לאחר לידה

tamar.dula@gmail.com