בלי עין הרע…

מה האמת מאחורי התופעה העממית 'עין הרע‘? "זהו כוח קיים וחזק", טוען הרב אבי זרקי, העומד בראש מכון 'מדרש הלכה‘ להכשרת רבנים, מוהלים, וסופרי סת"ם. "חשש מופרז מעין הרע, יכול חלילה לגרום לשנאה ומחלוקות עד כדי רצח", אומר המקובל הרב בצרי.

טולי פיקרש 19/06/2011

מה בדיוק קרה עם הכלב המוזר בשכונת מאה שערים? בשבוע שעבר התפרסמה ידיעה, כי לפני כשבועיים הגיע כלב אל בית הדין לענייני ממונות של הגאון רבי אברהם דב לוין בירושלים, וסירב לזוז משם, למרות ניסיונותיהם של האנשים במקום להבריחו. לפי הדיווח ב‘הקול החרדי‘, רק לאחר ששלושה אנשים נעמדו ואמרו לכלב: "מחול לך, מחול לך, מחול לך", הוא ניאות לזוז ולעזוב את מקום מושבו בבית הדין.

זו היתה גירסה אחת. על פי גירסה אחרת, נטען כי בהוראת הדיינים, הכלב נסקל באבנים, מאחר ולטענתם מדובר בגלגול של עורך-דין שתבע לפני 20 שנה את הדיינים בבית המשפט, וקולל על-ידם שיחזור בגלגול של כלב, וכעת החליטו הדיינים כי עונשו הוא בסקילה. אתר 'כיכר השבת‘ דיווח כי הדיינים כלל לא הורו על זריקת אבנים לעבר הכלב. מה שאירע הוא שהילדים הסקרנים שהתגודדו במקום החלו ליידות אבנים לעברו, עד אשר אנשים שהיו במקום מנעו זאת מהם. בעקבות הפירסום, הגישה אגודת 'צער בעלי חיים‘ תלונה במשטרה נגד הרב לוין, בשל ההוראה של הדיינים בבית דינו לסקול את הכלב.

- פרסומת -

הרב אברהם דב לוין דחה את האשמות וטען כי הפירסום לפיו הכלב נסקל באבנים לא היה ולא נברא. "אין בסיס להתעללות בבעל חיים לא מצד ההלכה ולא מצד ההגיון", טען הרב לוין והוסיף כי "אם הייתה שם שמחה והשתוללות, זה היה מצד הילדים שבחיים לא ראו כלבה בשכונת מאה שערים. הכלבה אכן הסתתרה בבית הדין בשעה שהתקיימו בו דיונים, אך היא הייתה רגועה מאוד. בית הדין חייג למוקד העירוני כדי שיבואו ויקחו אותה, וזה היה הדבר היחיד שהוא עשה. לא הייתי במקום, אבל אמרו לי שכאשר הכול נגמר, הכלבה יצאה החוצה בביטחה".

מי לא אומר 'בלי עין הרע‘?

באחד מבתי הכנסת באזור תל אביב התקיים לפני כשנה כינוס ייחודי. המרצה, הרב אבי זרקי, העומד בראש מכון 'מדרש הלכה‘ להכשרת רבנים, מוהלים, וסופרי סת"ם, פתח את הרצאתו בשאלה: "מי לא מאמין בעין הרע"? בבית הכנסת, שהמה אדם, השתררו כמה שניות של שקט, ואז שלושה אנשים בלבד הרימו ידם. שלושה שאינם מאמינים בעין הרע. היתר, מתברר, מאמינים גם מאמינים. הידיעות על ההרצאה בנושא המאגי משהו עין הרע משכו רבים מתושבי תל אביב והסביבה להיכל בית הכנסת. היו שם מכל גווני הקשת הציבורית: דתיים ושאינם דתיים, אנשי עסקים, יהלומנים, מנכ"לי חברות, קבלנים, בעלי מפעלים, לצד עמך, שכירים ואנשי עמל. סוגיית עין הרע, מסתבר, חוצה חברות ומעמדות. הביטוי 'בלי עין הרע‘ הפך שגור בפי כל, גם כאלה שאינם נמנים עם ציבור שומר תורה ומצוות, ואפילו כאלה שרחוקים מרחק רב מאורח חיים דתי ומסורתי ואף מתגאים בכך, פה ושם יחטאו באמירה רפה של 'בלי עין הרע‘…

 ההתייחסות לסוגיה המאגית הזו, מלווה את העם היהודי כמעט מראשיתו. לאורך הדורות וכבר בימי בראשית, אבותינו חששו מעין הרע. ספרי הקבלה מלאים בסיפורים כאלה. איזכורים רבים מופיעים לעניין בסידור התפילה. מי שנוהג לקרוא פרקי תהילים ואת התפילה לאחר מכן, מכיר ודאי את המשפט: "…ותצילם מעין הרע ומדֶבֶר וממגפה ומשטן ומיצר הרע…". ולמרות זאת, ההתייחסות לתופעת העין הרע מגוונת ולא חד משמעית, גם בחברה הדתית-חרדית, בוודאי בחברה המסורתית והחילונית. יש שיבטלו אותה על הסף, יגחכו על המאמינים 'הפאנטיים‘ שכורכים עצמם בחוטים אדומים, נעזרים בשומים ובצלים "להרחיק את העין הרע" וכו‘.

מצד שני, ישנם המאמינים באמונה שלמה בכוחה של עין הרע. אלה אנשים שיזהרו מאוד מלחשוף פרטיים אישיים, מחשש שמישהו יקנא או לא יאהב הצלחה כזו או אחרת שלהם. אנשים אלה לא יפרסמו הצלחות עסקיות, הישגים פרטיים. המבוגרים שבהם יימנעו מלמסור את גילם המדויק, מספר הנכדים והנינים שזכו בהם, וכו‘. וישנה קבוצה שלישית: מאמינים אבל במידה. כלומר, הם מאמינים שיש בעולם תופעה כזו של עין הרע, הנובעת בדרך כלל מקנאה, צרות עין, כעסים, אבל ימשיכו להתנהג בצורה טבעית.

"גם קרינה רדיואקטיבית לא רואים"

הרב אבי זרקי הוא מן הרבנים המתייחסים לנושא במלוא הרצינות. "חשוב להבין שעין הרע זו לא סתם אמונה תפֵלה. יש להיזהר מעין הרע. החיד"א ורבנו חיים פלאג‘י כותבים שיש למחות במי שלא מאמין בה", משיב הרב ברצינות.

מה זה בעצם עין הרע?

הרב זרקי: "נושא מעניין מאד, מרתק, אפילו מרגש. כולם מכירים אותו, רבים חוששים ממנו, בעוד חלק אחר אינם מכירים בו ומתכחשים לו, אבל זהו כוח קיים וחזק. מעניין שר‘ אהרון ברכיה, שחי באיטליה לפני כארבע מאות שנה כתב: 'יש בני אדם מזיקים בעיניים כאפעה, ומרגלה בפיהם: העין תכניס הגמל לקדירה והאדם אל הקבורה‘".

האם יש או אין דבר כזה?

הרב זרקי: "אנו יודעים בבירור שהיהדות מכירה בעין הרע וישנה התייחסות הלכתית רבה לנושא. הגמרא אומרת בפירוש שמתוך מאה אנשים, תשעים ותשע נפטרים מעין הרע. נפסק להלכה שאסור לאדם לעמודבשדה חברו בשעה שהיא עומדת בקמותיה שלא יזיקנו בעין הרע. מובאת התייחסות לנושא זה גם בפרקי אבות ב, י"א: "ר‘ יהושע אומר: עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם".

מה ההיגיון?

הרב זרקי: "יש לכל אדם כוחות הן בגוף והן בנפש. בתחום הכוחות הרוחניים יש לכל אחד כוח שונה. יש אנשים עם אפקט שלילי והדבר בא לידי ביטוי בכך שהעין שלהם תוחמת וסוגרת את הברכה והשפע לשני. "זה אולי נראה דמיוני, אבל החזון אי"ש כותב בפירושו למסכת בבא בתרא: 'מסודות הבריאה, כי האדם במחשבתו הוא מניע גורמים נסתרים בעולם המעשה, ומחשבתו הקלה תוכל לשמש גורם להרס ולחורבן, של גשמים מוצקים‘. כלומר יש כוחות שאינם נראים בעיניים, אבל הם בהחלט קיימים. עד לא מזמן לא ידענו על הלא הם קרני הרנטגן,  קיומם של קרני או על קיומם של קרינה רדיואקטיבית, תדרים אלקטרומגנטיים שיש היום בכל פלאפון ובכל טלוויזיה וכו‘. זה שאינך מוצא את הכלי לא אומר שאין תופעה. דרך העיניים אפשר להפעיל כוחות, הן לחיוב והן לשלילה. כיום אנו יודעים בוודאות גמורה שישנה אנרגיה מוחית. הדברים נחקרו באוניברסיטאות, והוכח שאפשר להשפיע במחשבה על הזולת. במחקר שנקרא 'מיינד אובר מטר‘ הוכח שניתן להשפיע על בריאות האדם, קצב פעימות הלב, לחץ הדם וטונוס השרירים. זה אולי מיסטי אבל מאוד מציאותי".

אז באמת לעין הרע יש כוח כזה חזק?

הרב זרקי: "כן, הרב דסלר זצ"ל הסביר פעם שכאשר אדם מקנא בזולת הוא סוגר אותו כעכבר בכלוב ויכול על ידי כך לחסום את קידום הצלחתו".

אבותינו האמינו בעין הרע?

הרב זרקי: "בוודאי. לא אלאה אותך במקורות, אך על קצה המזלג אציין רק כמה מהם. אברהם אבינו האמין בעין הרע. הדבר רמוז בפסוקים המתארים את חזרתו מעקידת יצחק, ללא יצחק. התורה מספרת: 'וישב אברהם אל נעריו ויקומו וילכו יחדיו אל באר שבע'. ואיפה יצחק? שלחו בדרך אחרת שלא ימות מעין הרע. ובסופו של דבר כהו עיניו של יצחק באחרית ימיו וזאת מעין הרע; והרי סומא נחשב כמת. גם יעקב אבינו חשש מפניה, שהרי נאמר: 'ויאמר יעקב לבניו למה תתראו', – שלח את בניו בשערים שונים כדי שלא יתנו בהן עין הרע. האבות הקדושים, אברהם עמוד החסד שעד היום אנו חותמים בברכת 'מגן אברהם‘, יעקב אבינו הענק ושבטי-יה, על מה הם חושבים? ממה הם חוששים? מעין הרע. התורה מספרת לנו זאת על מנת שנדע שהדברים לא פשוטים כמו שאולי נוח לנו לחשוב ולהתעלם".

רק אדם רע יכול לעשות עין הרע או גם אדם טוב?

הרב זרקי: "כמה שדרגתו הרוחנית של האדם גבוהה יותר, כך הוא יכול לעשות שימוש בעיניו לחיוב או לשלילה. חז"ל אומרים ששרה אמנו 'נתנה עיניה‘ בהגר על שהרתה וכתוצאה מכך הפילה את עוברה. לאחר מכן הרתה שוב ללא ידיעתה ואז המלאך שפוגש בהגר מבשר לה: "הנך הרה ויולדת בן וקראת שמו ישמעאל". וכי הגר לא ידעה שהיא בהריון? אלא מכאן למדו חז"ל ששרה 'עשתה עין הרע‘ להגר. יתירה מזו, גם מלאכים יכולים להזיק בעין הרע, וזאת אחת הסיבות שאנו אומרים בסוף ליל הסדר חד גדיא. כי בכל זאת ישבנו כל המשפחה סבים, בנים, נכדים ונינים, סביב שולחן אחד, וחגגנו מלובשים יפה כבני חורין עם הכלים הכי יפים בבית, והמלאכים מתקנאים. לכן אומרים בלשון ארמית שהמלאכים אינם מבינים את ה‘לחש‘ הזה לביטול עין הרע שלהם". אנחנו שואלים את הרב זרקי מה מקור האמונה ומה עומד מאחורי מנהג אמירת ה‘חמסה חמסה‘. "המקור הוא בדברי יעקב אבינו, שכאשר חזר מלבן עם 4 נשותיו ו 11- ילדיו, צאן ובקר ורכוש רב, עשו פוגש בו ומיד שואל מי אלה לך? ואז אנחנו רואים שיעקב עונה: 'הילדים אשר חנן אלוקים את עבדך'. מסביר הבן איש חי, שהאות ה‘ יש בכוחה לבטל עין הרע, ולכן סגולה בדוקה לחרות את האות ה‘ על טס של כסף שמייצג חסד, ולהינצל מעין הרע. על מנת לבטל את עינו הרעה של עשו, הוסיף יעקב את האות ה‘", מסביר לנו הרב.

לשאלתנו האם עין הרע זה רק עניין יהודי או שגם הגויים מאמינים בכך, אומר הרב כי "התופעה מצויה בהרבה תרבויות, בהרבה שפות".

אם בראש השנה וביום הכיפורים נכתבתי ונחתמתי לחיים טובים, האם מישהו יכול לקלקל לי את מה שה‘ נתן לי כדין, בגלל שיש לו עין הרע? למה אני צריך לסבול בגלל אחרים?

הרב זרקי: "החזון אי"ש כותב: 'הכל בידי שמים וכל שלא נגזר עליו בראש השנה בדין שמים לאבדן – ניצל, אבל כשנגזר הדברלאבד, מתגלגל הדבר לפעמים על ידי שימת 'עין תימהון‘ על הדבר ועל ידי זה הוא כלה'. לכן, כשם שאסור לאדם לעבור על גשר סדוק או לעבור ליד קיר המט ליפול ולומר יקרה לי נס, כך גם כאן יש לאדם להרחיק עצמו מעין הרע".

אם כך מה ההבדל בין עין הרע לעין רעה?

הרב זרקי: "ברמת העיקרון עין הרע עושה מי שאין לו על מי שיש לו, והבסיס שם הוא קנאה. בעוד שעין רעה היא מידה שנובעת מרוע לב, צרות עין, ואז אפילו שיש לאדם, בכל זאת עינו רעה בשל אחרים, ולכן מצינו ג‘ מידות בנותני צדקה וגם שם מופיע הביטוי עין רעה. כלומר, כפי שראיתי בספרים הקדושים, הפירושים וההגדרות שונים אבל השורש הוא אחד חוסר פירגון לזולת".

חוט אדום על היד "לא ממש עובד"

אחת הסגולות להגנה מפני עין הרע, שהפכה נפוצה ביותר בשנים האחרונות, היא ענידת חוט אדום על היד. עד כדי כך הפכה הסגולה ללהיט, שאפילו בהוליווד הרחוקה, רבים מן המפורסמים והכוכבים, הגויים, עונדים על ידם את החוט האדם. כל אותם אלפים, אולי רבבות, שרכשו את הסרט ועונדים אותו בבטחה לרב זרקי יש בשורה לא כל כך משמחת עבורכם: זה לא ממש עובד. "למעשה לא רק שאין שום מקור הלכתי או קבלי בעד החוט, אלא שֶמרן כותב במפורש שיש בזה משום דרכי האמורי, ולכן מה שנוהגים היום שחקני הוליווד לענוד סרט אדם בעשרים וששה דולר הרי זה דברים בטלים ומבוטלים", מדגיש הרב זרקי. הוא שולל מנהג מפורסם אחר לדפוק על השולחן ולומר בלי עין הרע. "מקורו במנהגי הגויים ואסור בהחלט לעשות זאת".

אומרים שהחזון אי"ש אמר, שבבני ברק אין עין הרע?

הרב זרקי: "אני יודע מקרוב, ששאלו את הרב שטיינמן על דברי החזון אי"ש, והוא חייך ואמר שבזמן שהחזון אי"ש היה חי, זכותו הגנה על בני ברק, אבל כיום תראו לבד כמה אסונות ובעיות רח"ל יש, ולכן גם בבני ברק יש להיזהר".

למה הספרדים אומרים 'בן פורת יוסף‘?

הרב זרקי: "יוסף ביקש מאביו יעקב לברך את בניו אפרים ומנשה. אומרת הגמרא: 'ר‘ יוסי ברבי חנינא אמר: 'וידגו לרב בקרב הארץ‘, מה דגים שבים, מים מכסים עליהם ואין עין הרע שולטת בהם – אף זרעו של יוסף אין עין הרע שולטת בהם‘. אני גורס שאויבו הגדול ביותר של האדם הוא פיו, ואפילו אם אין לו, הוא מתפאר, מעורר קנאה ועין הרע. לכן צריך להתחזק בתורה, תפילה ומצוות ובעיקר לקיים את מצוות 'והצנע לכת עם אלוקיך‘".

מי שחושש יותר מדי מעין הרע סופו שיינזק ויזיק

בישיבת המקובלים 'השלום‘ בירושלים נוהגים פעם בחודש, לערוך מעמד מיוחד של התרת קללות ועין הרע. למרות זאת, ממליץ הרב יצחק בצרי, בנו של ראש הישיבה המקובל הרב דוד בצרי, שלא להיתפס יותר מדי לנושא של עין הרע.

"יותר מדי לחשוש מעין הרע יכול חלילה לגרום לשנאה ומחלוקות עד כדי רצח. חז"ל אמרו: 'מי שלא חושש לעין הרע, הוא לא ניזוק‘. כמובן, שאסור להתבלט יותר מדי, אבל אסור גם לחשוש יותר מדי. פשוט להתנהג בטבעיות".

בכל זאת, אנשים שחוששים מעין הרע, מה יעשו?

הרב בצרי: "בספר תהילים בעמודים האחרונים מודפס לחש מיוחד נגד עין הרע, שחיבר החיד"א הרב חיים יוסף דוד אזולאי. אם אדם מרגיש שיש לו עין הרע שיאמר את הלחש". כדי לחזק את דבריו, מביא הרב בצרי סיפור המופיע בספרי הקבלה: "בתקופת רבנו האר"י הקדוש, היו שני חברים, יוסף ושלמה, שאהבו אחד את השני בלב ובנפש, כאהבת דוד ויהונתן. היה להם עסק משותף שהיה פורח ומצליח. בעוד שלמה זכה להיפקד בילדים, יוסף לא זכה. האם במשפחה ברוכת הילדים נהגה לומר לבעלה שלא יכניס את חברו לביתם, כי הוא נותן עין הרע בילדים.

בכל פעם שאחד מילדיה היה נופל או מקבל מכה, הייתה אומרת שהכל בגלל עין הרע של החבר. החבר, שהיה אדם ישר, הרגיש שלא חפצים כל כך בקרבתו ונמנע עוד מלהגיע לבית חברו, עד שהיחסים ביניהם התערערו. השניים נפרדו. יוסף עשה חיל בעסקיו, לעומת שלמה, שכל העת חשש מעין הרע ולא הצליח בעסקיו. לאחר מספר שנים כאשר כבר הפך עשיר גדול, הלך יוסף לבקש את ברכתו של האר"י הקדוש להיפקד בילדים.

שנה לאחר מכן אכן זכה להיפקד בבן זכר. יום הברית הגיע והאר"י שכובד בסנדקאות הגיע באיחור רב. בזמן שבירך את הנוכחים בברית, נשמע לפתע קול צווחה מכיוון המטבח. התברר כי כלב שחור גדול קפץ לתוך סיר הבשר ועורר מהומה גדולה, תוך פגיעה באוכל. רצו בעלי הברית לאר"י להתחנן על הצער והנזק שנגרם להם. האר"י עצר את הסעודה והסביר לכל המשתתפים כי הסיבה לאיחורו, הייתה כי באותו יום בבוקר, בא אליו כלב אחרי התפילה, ואמר לו שהוא גלגול של גיחזי (שמשו של אלישע הנביא) והוא ביקש תיקון מהאר"י. האר"י היה עסוק בעריכת התיקון ולקראת סוף היום, אמר לכלב כי סיום התיקון שלו הוא שיציל מאות אנשים ממוות. "מתברר ששלמה, השונא של יוסף, מכוח השנאה והלשון הרע של אשתו, הלך ושפך רעל באוכל של הסעודה והכלב קפץ והציל את כל האנשים…".

עד כאן הסיפור, הדומה באופן מדהים לסיפור בו פתחנו, שהתרחש לפני שבועיים. השורה התחתונה על פי הרב בצרי: מי שחושש יותר מדי מעין הרע, סופו שיינזק ויזיק. בלי עין הרע.

פורסם לראשונה בשבועון "מצב הרוח"