הבית הוצף? כל מה שעליכם לדעת על הצפות בדירה

לפתוח את דלת הבית ולצעוד לתוך שלולית – מצב לא נעים בכלל ● כך תתמודדו עם הצפה בבית – לפני, תוך כדי ואחרי האירוע

הצפת דירה
צילום: shutterstock

לגלות שהבית שלנו מוצף במים זה דבר לא נעים בלשון המעטה. הסלון מכוסה בשלולית, ניירות צפים על המים, הרהיטים כבר מתחילים להיספג במים – מצב מתסכל, אין ספק. כדי להימנע מהמצב הזה או לחלופין להגיע אליו הכי מוכנים שאפשר, ישנם כמה צעדים שחייבים לנקוט לפני, תוך כדי ואחרי נזילה מכל סוג שגורמת להצפת הבית או הדירה שברשותנו.

ראשית, מה יכול לגרום להצפה בדירה? רובנו לא גרים באזורים המועדים לשיטפונות, לכן סביר להניח שהצפת הדירה נובעת מגורם מקומי וספציפי. כשיורד גשם שוטף, רוב הבתים נותרים יבשים – אבל אם בבית שלנו מתחילים להצטבר מים על הרצפה, קרוב לוודאי שיש נזילה. הנזילה יכולה להגיע מגג דולף, מחלון שאינו אטום או מאזור אחר.

גם צינור שהתפוצץ עלול לגרום להצפה – אם נוצר חור בצינור השקוע ברצפה או בקיר, מים יכולים למצוא את דרכם גם אל פנים הבית. ולבסוף,סתימה במערכות הניקוז גם היא יכולה להציף את הבית – כשלמים אין לאן ללכת, הם נותרים מעל הרצפה ומפלסם עולה.

לפני: איך להימנע מהצפות

אין עצה אחת שתמנע את כל ההצפות, ובכל מקרה כפי שנציין בהמשך, צריכים להיות מוכנים לכל מצב. עם זאת ישנם כמה צעדים פשוטים יחסית, שיכולים לעזור לנו להימנע עד כמה שניתן ממצב של בית מוצף.

- פרסומת -

בהתאם לגורמים האפשריים, כדאי להיות ערניים לבעיות שמתחילות להיווצר, ולטפל בהן לפני שהמצב הופך לרטוב. נסו לזהות מראש מוקדים של נזילות, שעלולים להפוך לשטף גדול יותר: כמה טיפות עוברות את מסגרת החלון אל תוך הבית? בתקרה נוצרה רטיבות קטנה? אלה הם סימנים מקדימים לנזילה – טיפול בה בזמן יכול למנוע כאב ראש בהמשך.

גם סתימות ניתן לזהות לפני שהן הופכות להצפה. אם המים בכיור או באמבטיה יורדים לניקוז בקצב איטי במיוחד – יכול מאוד להיות שיש סתימה בניקוז. דאגו לנקות את כל פתחי הביוב שלכם, ובמידת הצורך הזמינו שרברב כדי שהמים יזרמו החוצה מהבית באופן חלק. כנגד פיצוץ צינור ניתן לדאוג לאיטום איכותי של הצנרת הביתית, במידה ומדובר במערכת ישנה.

תוך כדי: מה עושים כשהמים כבר כאן

למען בטיחותנו, שני הדברים הראשונים שיש לבצע בעת הצפה בבית הם סגירת ברז המים הראשי (שיבר) והורדת מפסק החשמל הראשי. סגירת השיבר תמנע המשך הצפת הבית במידה והמים מגיעים מהצנרת. הורדת מפסק החשמל תמנע מצב מסוכן של מים בכל הבית יחד עם שקעים, מתגים ומכשירי חשמל פעילים.

כעת, כשמביטים על בית מוצף מיד רואים את הנזק שהמים גורמים לרהיטים, למכשירי חשמל, לשטיחים ולכל דבר אחר שבא במגע עמם. נסו עד כמה שניתן לצמצם את הנזקים. טיפ חשוב: לרוב, הדברים החשובים ביותר הם לא הספה או השולחן – אלא חפצים נסתרים מהעין שאין להם תחליף, כמו אלבומי תמונות ישנים, תכשיטים, בגדים וכדומה. נסו להציל אותם לפני שאם פונים להצלת הכיסאות.

ובכל מקרה, במידה ויש לכם ביטוח דירה, רוב החפצים שיש לכם בבית אמורים להיות מכוסים תחת הפוליסה. ביטוח תכולת דירה יוכל לעזור ולכסות את הנזק שנגרם למבנה ולרכוש עקב ההצפה. ביטוח דירה מומלץ הוא כזה שכולל בתוכו כיסוי לתכולה, ולא רק למבנה. כך גם ערך החפצים יקרי הערך שלא ניתן להצילם בזמן אמת – מכוסה על ידי הביטוח. רכשו מבעוד מועד ביטוח דירה הכולל ביטוח תכולת דירה וצד ג'.

אחרי: הסערה חלפה, מה עכשיו?

הבית רטוב – אבל כבר הורדנו את השיבר והתקשרנו לביטוח. מה עכשיו? פועלים על מנת לקחת צעדים ראשונים להחזרת הבית למצבו הקודם והיבש. ראשית שואבים ומנקזים את המים – באופן עצמאי או בעזרת איש מקצוע. חשוב לשים לב שהמים מנוקזים מהחלל הראשי שבו התרחשה ההצפה, אך גם מחללים נסתרים.

לאחר מכן עובדים על ייבוש הבית. דואגים להגיע לכל הפינות: מים שנותרים עומדים הם סכנה בטיחותית, וגם מקום שבו יצמח ריקבון ואליו יימשכו יתושים ומזיקים אחרים. במידה והמים הרטיבו עץ – שולחן עץ, ארונות מטבח וכדומה – ייתכן והנזק יהיה קשה לייבוש ולתיקון.

לאחר שאיבה וייבוש – השלב הבא הוא ניקוי מוקפד של הבית. מעבר לניקיון כפי שאנו מכירים אותו, חשוב להקפיד לחטא את הבית בחומרים מתאימים. הסיבה היא כאמור שרטיבות מביאה בעקבותיה מוקדים של עובש וריקבון. חטאו את כלל החללים בבית, כמו גם כל רהיט או פריט שבאו במגע עם המים.

הקפדה על השלבים שפורטו כאן תוכל לעזור לכם למנוע מצב לא נעים של בית מוצף, או לדעת כיצד להתמודד עמו. בכל מקרה, מומלץ לא להשאיר הכל ליד הגורל ולרכוש ביטוח דירה הכולל כיסוי לתכולה, כדי שגם בהצפה הכי חמורה – יהיה לכם ראש שקט. ובינתיים, שיהיה חורף נעים – ויבש.