חרות הנפש: ביקורת על ספר השירים החדש 'ואלה מסעי'

ספרה החדש והמרתק של אריאלה צים "ואלה מסעי" הוא לא רק ספר שירים , הספר מאגד בתוכו תובנות על נושאים שונים, נושאים המעסיקים כל אדם באשר הוא. כשמו, הלקוח מהמילים הראשונות של פרשת השבוע האחרונה בספר במדבר, הוא מסע אישי מתמשך של המחברת. מסע שככל שהוא אישי ואותנטי, כך הוא גם אוניברסלי.

אריאלה צים, מחברת ואלה מסעי. צילום: פרטי

כמו במסעם של בני ישראל היוצאים מעבדות לחירות  במין תהליך הנע במקצבים ובתחנות שונות, כך נעה המשוררת במקצבים שונים מדרכים אפילות ,לעיתים, לדרכים מוארות.

היכולת של המשוררת לברוא את עצמה בכל פעם מחדש באמצעות אמונה, חלומות ואהבה מעוררת השראה ותקווה, ולכן השירים יכולים לשמש גם כלי עזר לאנשים שעוסקים בטיפול ולכל מי שנמצא בחושך ושואף לאור.

השירים נעים על רצף לוח השנה היהודי, המשוררת משתמשת במוטיבים ובמטבעות לשון הלקוחים מהמקרא ומחז"ל וכתובים בגוף יחיד. ככזה, הספר לוקח אותנו אל עולמה הפנימי של המחברת באינטימיות שנוגעת ברבדים בנפש ובעולם המעשה.

רק מהתבוננות  בשמות השערים והשירים שבתוכם ניתן לזהות את שליטתה של המחברת בעולם התוכן היהודי על סוגיו השונים תוך שהיא כאמור לוקחת את פרשיות התורה ועושה מהן תפילות אישיות. כמאמרו של רבי נחמן מברסלב, שקרא לעשות מהתורות תפילות.

- פרסומת -

:השירים ספוגים כאמור במוטיבים מהתורה ומהתפילה אך השירה אינה שירה דתית אלא שירה אנושית מאד.   כך לדוגמא הביכורים הם "מארג מתעתע של אהבה מכושפת," והברקים , הקולות והאש של מעמד הר סיני הופכים להיות פיתויי החיים שגם אם הם מסוכנים "שלוח אשלח ידי ואגע"

עם זאת, יש שער בספר העוסק ביחס בין המשוררת לאלוהים. השירים נעים בין אמונה גדולה לכפירה אבל אלוהים כל הזמן נמצא שם כפי שהיא מבקשת: "פתח לנו שער ואל תנעל גם אם פנה יום"

השירים חושניים, מלאים ריחות, טעמים וצבעים. גם הנושאים מגוונים ונוגעים לעולמו של כל אחד. מאכלים אהובים מבית אמא, מתח משפחתי, אהבה בין ילדים, נכדים ובני זוג, התבגרות, דימויי גוף ועוד.

אבן השתייה המקודשת בבית המקדש שממנה הושתת העולם, הופכת באחת למשהו פרטי ומתארת זיכרונות ילדות אישיים רגשיים במיוחד; שיר השירים המקודש אף הוא, כמאמר חז"ל מכל השירים וספרי התנ"ך, משמש לתיאור רגשי של המחברת בדברים שבשגרה.

למרות העושר הלשוני, והשפה המקראית לעיתים, השירים נקראים בקלות, ויוצרים מעין סיפור מתמשך היוצר אפילו מתח. הרבדים הרבים בשירה של המחברת, מאפשרים לכל אחד להתחבר לשירים ממקומו שלו ולהגיע למחוזות אחרים.

אריאלה צים (לבית גולץ), נשואה אם לארבעה ילדים וסבתא לנכדים. היא מלמדת שנים רבות ספרות וכתיבה במסגרות שונות, רבים מתלמידיה הם אנשי ספרות ויוצרים. אריאלה גם מטפלת ומאמנת לזוגיות איכותית.

אני ממליץ מאוד להיכנס ולהזמין את הספר לחג, כמין מסע שהוא יציאת מצרים אל עבר מקומות, מחוזות ותחושות:

ואלה מסעי