טיפים לבחירת סכין שף טובה למטבח

(צילום: באדיבות שחר תמיר)

סכין היא כלי מרכזי בתהליך הכנת הבישול וחשוב שנצטייד במספר סכיני מטבח טובים שישמשו אותנו למגוון פעולות הכנה דוגמת חיתוך ,קיצוץ, קילוף, פילוט ופירוק. חשיבות התאמת הסכין לצורך הנכון משפרת את ביצוענו ושומרת על ביטחוננו. לפניכם טיפים לבחירה נכונה וטובה של סכין שף.

עידן הראל 22/06/2015

חשיבות התאמת הסכין לצורך הנכון משפרת את ביצוענו ושומרת על ביטחוננו.

גבי אזור – מנהל קטגוריה בכיר ב'נעמן' מעניק טיפים לבחירה נכונה וטובה של סכין שף:

- פרסומת -

הפלדה – כאן הכול מתחיל .. המלצתי על פלדה גרמנית German steel 1.4116 היא סגסוגת מתכות שמותאמת לסכיני מטבח.

יתרונות הפלדה:

  • חדות שנשארת לאורך זמן.
  • השחזה קלה ומהירה.

יש המקפידים לציין את שמה של המתכת על גבי הלהב עצמה.

הידית:

בחירת הידית אינה רק עניין של נוחות אלא גם של בטיחות ,חשוב שהידית תהיי ארגונומית ,החזיקו את הסכין ותרגישו את התאמתה לגודל היד שלכם. ישנן ידיות מחוספסות המונעות החלקת הסכין (Anti-slip ) וישנן חלקות ,שתיהן טובות החשוב הוא שתרגישו נוח ובטוח כאשר אתם אוחזים בסכין וניגשים לעבוד.

משקל:

היבט חשוב נוסף הוא משקל ואיזון. צריך לזכור לא להתבלבל במשקל סכין כבד – לא בהכרח טוב יותר, חשוב האיזון במהלך השימוש בסכין. לדוגמא – במטבח המוסדי המקצועי בו העבודה היא מאסיבית יום יומית, הסכין הקלה יותר היא הפופולרית.

גדלים:

התייחסות לגדלים היא באינצ'ים או בס"מ המידות נעות בין 3.5" = 9 cm ל 14"=36cm כאשר המידה הפופולארית ביותר לסכין רב תכליתית היא 20 ס"מ.

סכין Santoku היא סכין רב שימושית עם חריצים על גבי הלהב המסייעים למנוע את הווקום שנוצר בחיתוך מזון מסוים דוגמת תפוח אדמה ומקלים על החיתוך/פריסה. סכין משוננת טובה לחיתוך לחמים ודברי מאפה, עגבניות ובדרך כלל אין צורך להשחיז אותה, חשוב שתהייה אחת כזו במגירת הסכינים.

אחסון סכינים:

הדרך הטובה ביותר, לאחסן סכין שף היא לעטוף אותם במגבת מטבח או לתלות על מגנט סכינים רחוק מהישג ידם של ילדים.

טיפים לשמירה ולשימוש בטוח:

  • מיד לאחר שימוש, יש לשטוף את הסכין חשוב לדעת שהצטברו על גבי סכין חומציות ומלחים בזמן הכנת המזון ואלו עלולות לגרום לסכין להחליד, לכן אנו ממליצים לשטוף במים וסבון בלבד ולייבש במגבת ולתלות על מגנט סכינים מיד לאחר השימוש.
  • אין להכניס סכין שף למדיח כלים משתי סיבות

1. חומרי ניקוי קשים העלולים לגרום לחלודה.

2. המים החמים עלולים לפגוע במרכוז הלהב.

  • כל סוגי הפלדות ללא יוצא מן הכלל מכהות לאחר שימוש ולכן מעת לעת יש להשחיז את הסכין עם שטול (משחיז סכינים) בזווית של 45 מעלות.
  • התאמת הסכין ליעודה חשובה לשמירת הסכין.
  • אין להשתמש בסכין כמברג.
  • לעולם אין לנסות לתפוס סכין נופלת.
  • אין לבדוק חדות הלהב על האצבע.