יו"ר הרבעון הרביעי: "אנחנו במלחמת אחים קרה"

קרדיט: מאיר אליפור, מרכז קטיף בניצן
כנס מרכז קטיף המציין 18 שנים לפינוי גוש קטיף, התקיים דיון בנושא "מדינה שסועה" בה השתתף ד"ר יואב הלר. "מי שחושב שההתנגדות לרפורמה זה רק 20 אלף איש בין לה גווארדיה להלכה לא מבין את האירוע"

היום (ג') התקיים כנס קטיף לאחריות לאומית ה-9 ולציון 18 שנים לפינוי חבל גוש קטיף מעזה. הכנס השנה התקיים תחת הנושא של דאגה לחברה הישראלית ולאן היא צועדת. במהלך הכנס התקיים פאנל מיוחד בנושא "מדינה שסועה – חברה מחוברת?" בהנחיית שי גולדן ובהשתתפות מיה אוחנה מורנו, פעילה חברתית, ראש עמותת "הקומה הישראלית הבאה", ראובן פינסקי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי וד"ר יואב הלר, יו"ר תנועת הרבעון הרביעי.

במהלך הפאנל פנה גולדן לד"ר הלר בשאלה מדוע יש נהירה בציבור הישראלי לעמדות קצה ולא מחזקים דווקא את העמדות התונות המצטיירות כיותר עדינות. "אולי המתינות היא נחמדה מידי, אז אני לוקח על עצמי להיות מתון לא נחמד" פותח הלר בתשובתו, "ראשית צריך לדעת שהסכסוך ייפתר רק כאשר כל הצדדים יבינו שהסכסוך מזיק להם". לפי הלר החברה הישראלית היא כמו רכבת דוהרת אל עבר קיר וקובע בנחרצות, "אנחנו במלחמת אחים קרה שיהיה ברור. אם לא נבין את זה אנחנו לא נתעורר למתינות".

עוד הבהיר ד"ר הלר, "אנשים צריכים להבין שאי אפשר לשבת בכנסים במקומות נעימים לדבר על השסע ושהדברים יסתדרו מעצמם, זה לא הולך לקרות". ד"ר הלר קורא להפסיק את ההכחשה של הצדדים השנים לעמדות של אלו המתנגדים להם, "למשל לאנשים הליברלים אני מנסה להסביר שיש כאב אמיתי לאלו הטוענים שהם אזרחים סוג ב', ואני נותן להם הדגמה 'תארו לכם ש-800 טייסים הם תומכי איתמר בן גביר' וזה מעורר אצלם מחשבה". מנגד ביקש גם להבהיר לצד השני, "אל תגידו שהמחאה זה רק 20 אלף איש בין לה גווארדיה להלכה, מי שאומר זאת לא מבין את האירוע".

ד"ר הלר מתאר שהוא מרבה להסתובב בין החברות השונות ולא מוכן לקבל הצהרות על אהבת ישראל ועל פלורליזם, "אני תמיד שואל אותם על מה אתה מוכן לוותר בשביל הצד השני?". לטענת הלר אדם שלא מוכן לוותר בשביל האחדות אינו מאמין בה. בנוסף הוא מבקש לכפור גם בחלוקה של החברה הישראלית בין ישראלים ליהודים, "אני כופר בחלוקה לא רק כי היא אינה בהכרח נכונה, אלא בעיקר כי מקבעת תודעה". לפי ד"ר הלר יש לאמץ את גישת המגזר המסורתי הקורא להיות גם וגם, ומתאר כי כי אי הכרה ביהדות אצל ילדים חילונים תוקיע מהם את הרצון לחיות בישראל, "אבל גם אם הציבור הדתי שפה לא יחנך את ילדיו לדמוקרטיה ליברלית, לפלורליזם לא תוכל להיות כאן מדינה".