ספארי הסוסים של הונגריה

רכיבה על סוסים בהונגריה
קרדיט: HNTO

ברחבי הונגריה תמצאו את אחד מריכוזי תיירות סוסים הגבוהים בעולם, חוויה שתהפוך את החופשה שלכם לבלתי נשכחת.
הונגריה נחשבת לאומת הסוסים, בכל הערים והכפרים תמצאו חוות רכיבה בהן מגוון רחב של אפשרויות לינה ושיעורי רכיבה זמינים למבקרים. החל משיעורים למתחילים ועד למקצוענים. מדובר על אטרקציה תיירותית יוצאת דופן וייחודית לתרבות ההונגרית. ברחבי הונגריה תמצאו מסלולי טיולים ותוכניות רכיבה שמתאים למי שמעוניין לחקור את הונגריה בדרך מקורית.

האזור המומלץ ביותר לרכיבה הוא הפארק הלאומי הורטובאג', אזור מוגן וגדול ביותר בהונגריה, ערבת הדשא הטבעית הגדולה ביותר באירופה והוא מוכר במיוחד בזכות הספארי סוסים שלו. תיירות הסוסים בהונגריה החלה משנות ה-30 של המאה הקודמת, כשאזור ווילדרנס בוגאצ'י (Bugaci wilderness) הפך למוסד לשירותי תיירות לרכיבה על סוסים. סיור הרכיבה הראשון התקיים בשנת 1962 בחצי האי טיהאני, שבאזור אגם בלטון, לאחר הצלחתו התקיימו סיורים נוספים באותה שנה גם מארתה- בוק, ג'נג'ש ו- Szilvásvárad.

אם בישראל משקיעים בפיתוח של מסלולי אופניים- בהונגריה משקיעים במסלולים לרכיבת סוסים

שיעורי רכיבה על סוסים למתחילים שעושים את הצעדים הראשונים שלהם נעשים בהשגחת מדריך צמוד ובעזרת חבל שקשור לסוס ומוחזק בצדו השני ע"י המדריך. כאשר תצברו ניסיון תוכלו לצאת לרכיבה בשבילים, יערות, ולנסוע למרחקים ארוכים בנופים מרהיבים. למעשה יש הרבה מסלולי רכיבה על סוסים בטבע. בנוסף תוכלו לפגוש לפגוש גזעי סוסים הונגריים מצוינים, כדאי לבקר בחוות סוסים כמו Máta, אחוזת הרכיבה הלאומית והחווה החינוכית במז'הג'יס (Mezőhegyes), אחוזת הרכיבה הלאומית בבבולנה או חוות ליפיקה ב-Szilvásvárad, המדברות כולן על המטרה של שימור גנים וקידום רכיבה על סוסים.

ממשלת הונגריה השקיעה כ 1.5 מיליארד פורינט בתיירות סוסים, לתשתיות רציפות לרכיבה בצפון ומרכז המדינה. הפרויקט השלים בהצלחה הקמת רשת שבילים לרכיבה ויצירת 1813 קילומטרים של מסלולים נגישים. כיום יש 16 מסלולים חדשים וכ-15 נוספים נמצאים בהקמה.

- פרסומת -

ניתן לקבל מידע על המסלולים מבתי ספר מקומיים לרכיבה על סוסים ומאפליקציה סלולרית בשם Endomondo. רוב אולמות הרכיבה, בתי הספר לרכיבה ומקומות הלינה מארגנים רכיבה על שבילים עם מדריכים מנוסים, שיכולה להימשך בין שעתיים לשלוש עד לכמה ימים, שמתאים לרוכבי סוסים מתחילים ומקצועיים. אחד השבילים הפופולריים ביותר מוביל דרך הנופים הרומנטיים של גרקסה (Gerecse). אפשר לרכוב למקומות שאי אפשר להגיע אליהם בכל אמצעי תחבורה אחר, ולראות ערוצי נחלים ישנים, נקיקים ואפילו קני בזים. ישנם כמה מסלולים דומים, רומנטיים ומרגשים ב-Pilis, Bükk, Hortobágy ו-Balaton Uplands.

 

רקע היסטורי

מורשת רכיבת הסוסים ההונגרית קיימת בשורשיה בהיסטוריה הארוכה של הונגריה. השבטים המגירים (Magyar), שהגיעו לקרפתיה (Carpathian Basin ) בסוף המאה ה-9, היו רוכבי סוסים מיומנים ובמהירות התמקמו על הסוס כחלק בלתי נפרד מחייהם היומיומיים. עד למאה ה-10, לוחמי המגירים התיישבו כאחד מצבאות הרכובים החשובים ביותר באירופה, שכבשו חלק נרחב מהיבשת בשל מיומנותם ברכיבת סוסים ובטקטיקות צבאיות מתקדמות. העולם נבהל מהקשתים הרכובים ההונגרים, ו"הכוח ההונגרי" של ההוסרים (hussars) הינו סמל נצחי עד היום.

במהלך מאות השנים הפכה הרכיבה על סוסים לחלק בלתי נפרד מהתרבות ההונגרית, כאשר גידול סוסים וספורט רכיבה על סוסים מילאו תפקיד מרכזי בחברה. במאות ה-18 וה-19, הונגריה כבר הייתה ידועה בייצור כמה מהסוסים המשובחים באירופה, וביריד העולמי של פריז בשנת 1900 זכו גזעי הסוסים ההונגריים – כולל הליפיצ'ן, הנוניוס והשאגיה-ערבי להכרה הגדולה ביותר. הרוכבים ההונגרים נחשבים לטובים בעולם ברוב ענפי הרכיבה המקצועיים. מה שנקרא "Csikós Post" או "Puszta-fiver" התפרסם גם הוא בעולם. זהו מופע הרכיבה האקרובטית של הבוקרים ההונגרים, ה"csikós". רועים רכובים על סוסים אמיצים אלה מסוגלים לעמוד על גבם של שני סוסים ולהסיע שלושה סוסים או יותר מלפנים. בעל השיא הנוכחי של גינס יכול לנהוג עד 20 סוסים.