ל"ג בעומר: על מי חלה האחריות אם חלילה תצא האש משליטה?

גורדון. חג מסוכן (צילום: בלזר תקשורת)

במהלך ל"ג בעומר שוכחים רבים מהסכנה הטמונה בחג זה ורבים לא נותנים את הדעת לכך שמשהו עלול לקרות לבתים בקרבת מקום או חלילה למשתתפים. אז מי אחראי על המדורה? ומי ישלם במקרה של נזק? דרור גורדון, חתם ראשי בחברת 'הכשרה ביטוח' עם התשובות.

עידן הראל 28/04/2010

ל"ג בעומר מתקרב ואלפי מדורות יקשטו כל חלקה פנויה בארץ. בעוד ילדיכם מתרוצצים בחיפוש אחר קרשים, כדאי לבדוק האם אתם מוכנים להדלקת המדורה, מה המיקום שלה, מי יהיה בה ומי אחראי על ילדיכם ובני המשפחה במקרה שחלילה תצא האש משליטה. במהלך ל"ג בעומר שוכחים רבים מהסכנה הטמונה בחג זה ורבים לא נותנים את הדעת לכך שמשהו עלול לקרות לבתים בקרבת מקום או חלילה למשתתפים. אז מי אחראי על המדורה? ומי ישלם במקרה של נזק? לבית יש ביטוח?

לדברי דרור גורדון, חתם ראשי בחברת 'הכשרה ביטוח', אם אש ממדורה מתפשטת וחלילה תגיע לביתו של צד שלישי, יחשב מקרה זה למקרה זהה למקרי שריפה אחרים, המכוסים ע"פ הפוליסה. אם לבעל הבית יש ביטוח, הוא יפנה לחברת הביטוח ויקבל את הפיצוי. עם זאת חברת הביטוח תפנה בתביעת שיבוב למי שהדליק את המדורה ותתבע את גובה הפיצוי ממנו. לכן, חשוב לזכור כי שריפה בל"ג בעומר אינה שונה משריפה בכל יום אחר. מי שמדליק את המדורה אחראי עליה ועל הנזק שהיא עלולה לגרום לרכושו שלו או של אדם אחר. כך שגם אם לבית יש ביטוח – משמעותו שבעל הבית יקבל פיצוי, אך מדליק המדורה הוא שייאלץ לפצות אותו בכסף רב. במקום להסתכן, כדאי לדאוג שהמדורה תהיה מרוחקת ככל האפשר ממבנים או רכוש אחר. "אני ממליץ לאדם המדליק את המדורה, לראות בעצמו אחראי לה ולדאוג לכבות אותה ולשמור על אש נמוכה. כולנו אוהבים את מראה המדורות בל"ג בעומר, אך זה עלול לעלות לנו ביוקר אם לא נדע להיות אחראים במשחק עם אש", אומר גורדון. איפה הילד?

- פרסומת -

ילדיכם מתכננים ללכת למדורת כיתה? כל הילדים באים? ומי אחראי על כך? רבים חושבים שכאשר מדובר בפעילות כיתתית, מי שאחראי על ילדיכם הוא בית הספר. בפועל, למורים ולנציגי מערכת החינוך אסור לקחת חלק באירועים מסוג זה ומורתו של הילד כלל לא תהיה נוכחת. מי שמארגן לרוב את האירוע הוא ועד ההורים של הכיתה המורכב מנציגי ההורים. ועד ההורים אומנם נושא באחריות על כל אירוע, אבל לא מומלץ לשלוח את הילד לבד לאירוע מסוג זה ולסמוך על הורים אחרים שידאגו לו. על ועד ההורים כמובן לדאוג לשמור על כל כללי הבטיחות באש במהלך המדורה. ואם הנער הולך לעשות מדורה עם חברים, בלי מבוגרים?

כדאי שתהיו שם. אם חלילה יקרה משהו – האחריות היא על הילד ועל ההורה ואין גוף שיפצה אתכם בגין נזק שיגרם כתוצאה מהדלקת המדורה. לדברי דרור גורדון – מבחינת הביטוח כל ילד אחראי על עצמו וכל הורה אחראי לילדיו. לכן כדאי לדעת איפה עושים הנערים את המדורה, להימצא במקום ברגע הדלקתה ולוודא שהכל כשורה, שקיימים אמצעים לכיבוי אש ויש מי שידע לעשות בהם שימוש". לדברי דרור גורדון: "ל"ג בעומר הוא חג של מדורות, חג נפלא, אך גם מסוכן, אשר התאונות הקורות במסגרתו עלולות לעלות לנו בבריאות ובהרבה כסף. יש תאונות נגדן ניתן לבטח את עצמנו, אך במקום לחשוב על האחריות והביטוח – ביום הזה חשוב לנקוט באמצעי זהירות".

אסור להדליק אש בחופים

חופי תל אביב היוו מאז ומתמיד את אחד ממרכזי המדורות ההומים בערב ל"ג בעומר, אך השנה מסתמן סוף לעידן המדורות בחופי תל אביב. לדברי מנכ"ל אתרים איתמר שמעוני: "מדי שנה בערב ל"ג בעומר גודשים אלפים את חופי תל אביב, מבעירים אש בניגוד לחוק, מזהמים את הים, וגורמים נזק לחופים ולמתקני אתרים. בעבר נתקלנו אף במסמרים חלודים בחוף הים המוסתרים בחול דבר המסכן את שלום המתרחצים והמבקרים בחופים. על מנת שגם למחרת ל"ג בעומר יהיו לנו חופים נקיים ובריאים. אני פונה לציבור החוגגים: הקפידו להבעיר אש רק במקומות המורשים – כי במתקנים ובחופים עליהם מפקחת "אתרים" לא נרשה זאת ונפעל בתקיפות נגד כל הפרה של החוק בעניין".