מה הקשר בין אומגה 3, אסקימוסים, שמן דגים ורעלת הריון?

ד"ר חמוטל מאירי, ד"ר לנוירו ביולוגיה, המתמחה בביוטכנולוגיה ובפיתוחים מדעיים על בסיס שליה מביאה לכם סקירה של דיאטה מיוחדת לנשים בהיריון.

ד"ר חמוטל מאירי 15/02/2010

כבר בעבר היה ידוע, שבקרב האסקימוסים, שמזונם עשיר בדגים שמקורם במי ים עמוקים וקרים, שכיחות רעלת ההיריון נמוכה ביותר וכמעט לא ידועים שם מקרים של רעלת הריון המתפרצת מוקדם. נשים בהריון, הסובלות מבחילות והקאות, בדרך כלל נמנעות מלקיחת אומגה 3 כתוסף מזון, אך ישנה חשיבות גדולה בהקפדה על דיאטה נבונה, עשירה במאכלי דגים ואצות ים, במהלך ההיריון. דיאטה שכזו עשויה להבטיח את ההספקה המומלץ, על ידי מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית, ה-FDA, של 3 עד 14 גרם ליום של חומצות השומן החיוניות מסוג EPA ו-DHA ואינה מלווה בטעמי לוואי של דג או שלשולים וחשיבותה גבוהה.

כף שמן הדגים, סיוט הבוקר של ילדותנו, כבר מזמן פשטה צורה ולבשה צורה מודרנית והיום היא מופיעה ארוזה בתכשירי אומגה 3. מדובר כידוע בחומצת השומן אשר חלקה בדיאטה שלנו הפך להיות פחות מאופטימאלי. כמעט הכול כבר נאמר על תוסף מזון פלאי זה, ארגון רופאי הלב ממליץ עליו לכל המחלימים מאוטם שריר הלב ולמניעת היווצרותם, רופאי הנפש ממליצים עליו לטיפול במחלת דו קוטביות כמו מאניה דפרסיה ולמניעת דיכאון לאחר לידה, ועוד ועוד.

(צילום: נאוה עינבר תקשורת)
- פרסומת -

ספר חדש על אומגה 3, שכתבו הפרופ' פייר סינגר, מהמכון לחקר התזונה במרכז הרפואי בילינסון והגברת רות משה, דיאטנית קלינית, ושערך ישראל גלמור, שהינו הרוח החיה העומדת מאחורי הפיכת אומגה 3 לתוסף מזון "גורמה", מציג את ההיבטים החדשים של אומגה 3. אחד התחומים הפחות ידועים הוא חלקו החשוב של אומגה 3 בהריון. בספרם החדש סוקרים המחברים מאמרים רבים, שהראו בצורה חד משמעית, כי הקפדה על תזונה עשירה באומגה 3, בקרב נשים בהריון ובתקופת ההנקה, הינה בעלת חשיבות מיוחדת בתרומתה להתפתחות המוח של העובר והילוד, גורמת להבדלים משמעותיים ביכולת המוטורית, הקוגניטיבית ובכושר הראיה של הילדים מהגיל הרך.

יתרון חשוב נוסף של אומגה 3, שלא היה ידוע עד כה ואשר עולה מהספר, הוא חשיבותו במניעת רעלת הריון, שהינה אחד מסיבוכי ההיריון הקשים, הפוקדים כ-5% מהנשים בהריון, והיא הגורם השני בחשיבותו לתמותה ותחלואה של נשים בהריון. רעלת ההיריון, מתאפיינת בעליה פתאומית של לחץ הדם באמצע ההיריון או סביב הלידה, כשהיא מלווה בנזק לכליות או למוח. התפרצות מוקדמת של המחלה, שעשויה להביא לפרכוסים ולשטף דם מוחי, מביאה ללידה מוקדמת, והילוד סובל לעתים קרובות מפגות קשה, תת משקל ונשקפת סכנה לחייו ולהתפתחותו הפיזית והמנטאלית עקב הלידה המוקדמת.

אומגה 3, שם כללי לשרשרות חומצות שומן חיוניות ארוכות ולא רוויות, נפוץ בשלושה מרכיבים הנקראים EPA, DPA ו-DHA. חומצות שומן רב בלתי רוויות אלה, הן המקור לפעילותם של הפרוסטגלנדינים, שהינם חומרים אנטי דלקתיים, אשר חיוניים לקליטת ההיריון בדופן הרחם ואחראים למניעת דלקות ודחייה של קליטת העובר בדופן הרחם. כאשר מעשירים את התזונה באומגה 3, כמות ה-EPA וה-DHA בקרום התא גדלה ועולה רמת היצור של הפרוסטגלנדינים. הדבר חשוב במיוחד בתחילת ההיריון, כאשר הפרוסטגלנדינים מביאים להרחבת כלי הדם האימהיים, המספקים חמצן ומזון לרחם ולשליה ומחסור בהם הוא אחד הגורמים המונעים השתלה טובה של העובר בדופן הרחם, והזנה טובה של השליה והעובר.

כבר בעבר היה ידוע, שבקרב האסקימוסים, שמזונם עשיר בדגים, שמקורם במי ים עמוקים וקרים, שכיחות רעלת ההיריון נמוכה ביותר וכמעט לא ידועים שם מקרים של רעלת הריון המתפרצת מוקדם. נשים בהריון, הסובלות מבחילות והקאות, בדרך כלל נמנעות מלקיחת אומגה 3 כתוסף מזון, אך ישנה חשיבות גדולה בהקפדה על דיאטה נבונה, עשירה במאכלי דגים ואצות ים, במהלך ההריון. דיאטה שכזו, עשויה להבטיח את ההספקה, המומלצת, על ידי ה-FDA, מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית, של 3 עד 14 גרם ליום של חומצות השומן החיוניות מסוג EPA ו-DHA ואינה מלווה בטעמי לוואי של דג או שלשולים וחשיבותה גבוהה.

דרך חדשנית לגילוי מוקדם של רעלת הריון פותחה לאחרונה בצוות המדענים של חברת דיאגנוסטיק טכנולוג'יס הישראלית, המאפשרת, באמצעות בדיקת דם פשוטה, לעקוב אחר מצב ההיריון ולהתאים לו טיפול וליווי רפואי הולם. מדעני החברה הצליחו לבודד חלבון ייחודי לשליה, המכונה PP13, המצוי רק בנשים בהריון ואשר מגיע אל דמה של האם ההרה. באמצעות בדיקת 13PP ניתן לקבוע את רמת החלבון בדם הנשים כבר בשבועות 8-13 להריון, בשליש הראשון, כאשר רמה נמוכה מהנורמאלי של החלבון מצביעה על סכנה להתפתחות המחלה. שקלול תוצאות הבדיקה עם שבוע ההיריון, BMI, גיל האם ועישון, מאפשר לזהות את הנשים בסיכון.

הזיהוי המקודם מאפשר לרופא המטפל, להציע לנשים בסיכון, השגחה רפואית הדוקה יותר ולבחון את השימוש בטיפולים שונים, על מנת למנוע סיבוכים וסיכונים הנובעים מהריון בסיכון. ניתן לבצע את הבדיקה כחלק מבדיקות השגרה שהרופא ממליץ עליהן בתחילת ההיריון, במסגרת הערכת המצב הראשונית, או לבצעה כבדיקה נלווית לבדיקות הביוכימיות לתסמונת דאון בשליש הראשון להריון. מספיקה דגימת דם קטנה נוספת, שתשמש לצורך בדיקת רמת החלבון PP13 בדם האם.