שחיקת סחוס: ממה זה נובע ואיך להימנע?

קרדיט תמונה: freepik

שחיקת סחוס היא בעיה נפוצה, הבעיה מופיעה בקרב גילאים בוגרים בעיקר בשל בלאי טבעי של הגוף, אך יכולה להופיע גם בצעירים. שחיקת סחוס באה לידי ביטוי בצורות שונות, בדרך כלל בכאבים ובהגבלת תנועה. הסובלים משחיקת סחוס יכולים לחוות את הבעיה ברמות שונות, אך ללא מענה רפואי בזמן המתאים הכאבים רק יחמירו וההשפעות יהיו שונות.

מהי שחיקת סחוס?

שחיקת סחוס היא הגורם העיקרי לדלקת מפרקים ניוונית. הדלקת פוגעת לרוב בידיים, ירכיים, בברכיים ובעמוד השדרה. לצערנו, לא ניתן להחזיר את הנזק שנגרם למפרקים אך קיימים טיפולים שונים שיכולים לעזור לכם לחזור לשגרת החיים כפי שהייתה בעבר. שחיקה של הסחוס הוא מצב הוא הסחוס שמרכך את קצוות העצמות במפרקים מתדרדר. הסחוס הוא רקמה יציבה המאפשרת תנועה חלקה של המפרקים, מעין ריפוד. 

למה זה קורה?

קיימים גורמים שונים לשחיקה של הסחוס, ריכזנו עבורכם את המקרים הנפוצים בקרב המטופלים:

  • חבלה – שחיקה של הסחוס יכולה לקרות עקב חבלה באזור, חבלות כמו שברים, מכות יבשות ועוד.
  • זיהום – במקרים רבים השחיקה של הסחוס יכולה לנבוע עקב זיהום שיש במקום. במקרים כאלה יש לבצע שטיפות חוזרות של המפרק כדי למנוע פגיעה בסחוס, ככל שתגיעו מהר יותר כך המפרק והסחוס ישמרו על עצמם. הזיהום נפוץ גם בקרב ילדים ולכן, אם קיים כאב באזור הירך והברכיים בגילאים הצעירים יש לקבל מענה רפואי באופן מיידי.
  • חוסר אספקת דם – כאשר יש חוסר אספקת דם לאזור מסוים בגוף עקב מחלות שונות, זה עלול להוביל לשחיקה של הסחוס. חוסר אספקת דם יכול לנבוע גם מנטילת תרופות ממשפחת הסטרואידים. 
  • עומס – העמסה של משקלים בזמן עבודה או בשל כל סיבה אחרת יכולה לפגוע בסחוס שלכם באופן ישיר. התפקיד של הסחוס הוא לשמש בתור ריפוד, אבל אנחנו רואים ספורטאים רבים ואנשים צעירים שסובלים משחיקה של הסחוס עקב התנהלות לא נכונה, בצבא, בעבודה, אנשים בעלי עודף משקל ועוד. 
  • מחלות – שחיקה של הסחוס יכולה לנבוע עקב בעיות מטבוליות שונות ובמקרים חריגים גם עקב גידול סביב המפרק. 
  • בלאי טבעי – ככל שאנחנו מתבגרים הגוף שלנו מתבגר איתנו. שחיקה של הסחוס נובעת גם עקב הזדקנות ובלאי טבעי של הגוף.
- פרסומת -

איך נשמור על הסחוס?

קרדיט תמונה: freepik

שמירה על כללים ברורים יכולה לסייע לכם להימנע מדלקות חוזרות, ניתוחים וטיפולים חוזרים ונשנים לצורך הפחתת הכאבים עקב שחיקה של הסחוס. בשביל להימנע משחיקה של הסחוס ההמלצה היא לשמור על פעילות גופנית סדירה (ברמה מתונה), ככל שאנחנו מניעים ומזיזים יותר את המפרקים והסחוס הם יתחזקו. עצימות גבוהה יכולה להוביל לנזק הפוך. כמו כן, תזונה נכונה ועתירה סידן יכולה לשמור על הסחוס שלכם, תזונה לקויה מובילה לעודף משקל ובכך גם לעומס על הירכיים, ברכיים והאגן. 

כאשר אתם נמצאים בעבודה חשוב לשמור על גב זקוף, שימו לב שאם אתם נושאים משקלים רבים יש להרים את המשאות באופן בו הגב נשאר ישר, שימו לב שאתם לא מעמיסים עליכם יתר על המידה – הבריאות שלכם שווה יותר מכסף. כמו כן, אם אתם עובדים בעבודה שאינה מלאכה מורכבת וקשה, אם אתם עובדים על המחשב לדוגמא חשוב לשמור על גב זקוף, לבצע פעילות ומתיחות בכל הפסקה (רצוי פעם בשעה) וכך תשמרו על הסחוס והמפרק. כשאנחנו נמצאים בגיל צעיר אולי לא נחווה את כל הסימפטומים של שחיקת הסחוס, אבל המטרה שלנו היא להסתכל קדימה וכל דבר שאנחנו עושים היום הוא בעל השלכות לעתיד. לטיפול בשחיקת הסחוס פנו לאתר: https://profherman.com/