תפוח גדול בדבש: 7 בתי כנסת בלתי נשכחים בניו יורק

בתי תפילה מעוצבים בסגנון ספרדי, בית כנסת שהפך למוזיאון, תפילות אונליין ופעילויות לכל המשפחה ואפילו ג'רי סיינפלד. בניו יורק יש לא מעט בתי כנסת מרשימים, אלה שבעה שאסור לכם לפספס

בית הכנסת המרכזי של ניו יורק. צילום: depositphotos

ניו יורק ידועה גם בזכות אופיה המודרני והמהיר אך גם בקהילה היהודית הענקית בה. ברחבי העיר נמצאים לא מעט בתי כנסת ייחודיים, שמתאימים לכל הזרמים ביהדות, החל מבתי כנסת אורתודוקסים ועד לרפורמיים ושוויוניים. אז אם אתם מתכננים טיסה לארה"ב בחגים, לא כדאי לכם לפספס את החוויה הייחודים שבתי הכנסת של ניו יורק מציעים לכם.

בית הכנסת סנטרל

המבנה של בית הכנסת סנטרל, שנמצא בלב אזור הקניות של מנהטן, הוא מבנה מעט שונה בנוף ולא רק כי לא תוכלו להכנס אליו לטובת סייל שווה. בחזית הבניין היפהפה תוכלו לראות שני מגדלים עם כיפות ירוקות. העיצוב, גם מבפנים וגם מבחוץ, מחקה את בית הכנסת המרכזי בבודפשט, שנבנה כעשור לפני שתאומו האמריקאי נחנך ב-1872. העיצוב משלב בין ספרד לאשכנז בזכות השפעות מהתקופה המורית והביזנטינית שרווחה באירופה במאה ה-19. בית הכנסת הוא בית כנסת רפורמי ופועל באופן רציף מאז שנפתח ואפילו הוכרז כאתר לאומי. אחד הדברים המיוחדים בבית הכנסת הוא העוגב הענק והמפואר שבמרכזו, שמשלב צליל המדמה תקיעת שופר, בו משתמשים רבות בימים הנוראים. ואם כבר חגים – בסוכות, נבנות בבית הכנסת שלוש סוכות, המקושטות ומעוצבות על ידי ילדי הקהילה ולאורך החג מתקיימים שעורים ופעילויות קהילתיות נוספות בתוכן.

כתובת: 652 Lexington Ave New York, NY 10022

בית הכנסת עמנו-אל

בית הכנסת עמנו-אל (Temple Emanu-El) הוא אחד המפורסמים בניו יורק ונחשב לבית הכנסת הרפורמי הגדול בצפון אמריקה ואולי בכל העולם כולו. הבניין בו נמצא בית הכנסת מרשים לא רק מבחינת הגודל אלא גם מבחינת המראה שלו מבפנים, כך שגם אם אתם לא מתכננים טיסה לניו יורק כדי להתפלל, כדאי לכם להגיע לסיור במקום. הבניין נפתח בשנת ב-1929 ועוצב ע"י האדריכל רוברט קון עם השפעות ניאו-רומנסקיות וביזנטיות. בתוך בית הכנסת תוכלו לראות מגוון עיטורים ופיתוחים ספרדיים ומיוחדים. בנוסף, ליד בית הכנסת ישנו מוזיאון קטן שמציג את תולדות הקהילה, לצד פריטי יודאיקה. הכניסה לבית הכנסת ולמוזיאון היא בחינם והסיורים מתקיימים בימים א'-ה' בין השעות 10:30-16:30 (לא כולל חגים). כבית כנסת רפורמי, גם נשים ממלאות בו תפקידים ויש בו אפילו רבה ולא רק רבנים.

כתובת: 1st East 65th Street, New York, NY 10065.
צילום: depositphotos

בית הכנסת בכיכר לינקולן

בית הכנסת בכיכר לינקולן (Lincoln Square Synagogue) נחשב לאחד היפים במדינה ובעולם בכלל. בית הכנסת שייך לזרם האורתודוקסי והוא הגדול ביותר שנבנה בניו יורק ב-50 השנים האחרונות. כיאה למיקומו היוקרתי במנהטן, המבנה נראה כבית אופרה מפואר, שבנוי מחומרים המוזכרים במקרא בלבד – אבן, ארז הלבנות וארד. בתוך בית הכנסת תוכלו למצוא מרכז תפילה שמסודר בצורה מעגלית המתאימה לזרם הספרדי, וזאת במטרה לקרב בין המתפללים. הקיר התומך בארון הקודש עשוי זכוכית ובכך נועד לחבר בין הקהילה לסביבה העירונית. בנוסף לאולם התפילה, ישנן כיתות לימוד, חדרי משחקים המיועדים לילדי הקהילה וכן מרפסת ענקית עליה נערכים אירועים שונים, כולל חתונות. מי שיש לו זמן פנוי, יוכל לנסות לספור את תרי"ג המנורות בתקרה שנתלו כסמל לתרי"ג המצוות.

כתובת: 180 Amsterdam Ave, New York, NY 10023
- פרסומת -

 

בית הכנסת והמוזיאון ברח' אלדריג'

בית הכנסת ברחוב אלדריג' הוקם כבר בשנת 1887. בתחילת המאה ה-20 הגיע המקום הגיע לשיא פריחתו, ובימים הנוראים נהגו להתפלל בו אלפי אנשים. עם השנים התמעט מספר הבאים לבית הכנסת, עד שנסגר בשנות ה-50. בשנת 1986 הוקם ארגון ללא מטרת רווח בשם "פרויקט רחוב אלדרידג'" ששם לו למטרה לשקם את המבנה הוותיק ולחדש את פעילותו הקהילתית. בשנת 2007 נפתח בית הכנסת מחדש, הפעם בעיקר כמוזיאון, אך בשעות הערב, בסופי שבוע ובחגים מתקיימות בו תפילות של קהילת "קהל עדת ישורון". המבנה המחודש עוצב בצורה יפהפיה כולל חלון עגול וגדול מקושט בכוכבים סביבו  ומתחתיו בימת התפילה שמקושטת בעיגול נוסף ומואר שבתוכו ניתן לראות ציור של עשרת הדברות. בתוך המוזיאון תוכלו להתרשם מתשמישי קדושה וכן מתמונות שצולמו לאורך שנות הפעילות הרבות של בית הכנסת.

כתובת: 12 Eldridge St בין Canal St ל-Division St.
בית כנסת בניו יורק
בית הכנסת הישן. צילום: depositphotos

רודף שלום באפר ווסד סייד

בית כנסת רפורמי נוסף הוא רודף שלום באפר ווסט סייד, שנחשב לאחד הוותיקים בארה"ב. בית הכנסת, שחולש על 6 קומות, החל לפעול כבר בשנת 1842 ואחד מחברי הקהילה הידועים בו הוא ג'רי סיינפלד. אמנם מבחוץ אין לבית הכנסת מראה ייחודי, אך ברגע שתכנסו אל המבנה הגדול, תגיעו לאולם התפילה רחב הידיים שבמרכזו ארון קודש גדול ומפואר. אולם התפילה מקושט כולו בפיתוחי אבן נקיים של מגני דוד ואילו ארון הקודש מקושט בפסיפס צבעוני. מלבד האולם המרכזי פועלים בבית הכנסת אולמות תפילה קטנים, חדרי לימוד וכן חללים מיוחדים לפעילויות קהילתיות למבוגרים, לנוער ואפילו ג'ימבורי לילדים. ברוח התקופה, תוכלו להשתתף בתפילות ובפעילויות גם דרך המחשב ולא להגיע פיזית לבית הכנסת.

כתובת: 7 West 83rd Street New York, NY

בית הכנסת החופשי ע"ש סטיבן וויז

בית הכנסת החופשי ע"ש סטיבן וויז (Stephen Wise Free Synagogue) הוא בית כנסת רפורמי בעיר ניו יורק, שהוקם בשנת 1905 על ידי הרב סטיבן וייז לאחר שסירב לכך שראשי בית הכנסת בו תוכנן להיות רב, יבחנו את דרשותיו מראש. מבחוץ נראה המקום כמבנה אבן ישן עם דלתות צנועות שעליהן מנורות 7 קנים. בפנים תמצאו אולם תפילה מרכזי וגדול שמעוצב גם הוא בפשטות מודרנית ועדינה. כיאה לבית כנסת שהוקם על ברכי זכויות האזרח ושוויון בין המינים, המקום היה הראשון ששילב רבה בצוותו וכן הראשון שפתח את שעריו למחוסרי בית. בגלל מגפת הקורונה, הטקסים בחגים מחולקים בין טקסים בהם יש חובת התחסנות וכאלה בלי חובת התחסנות. כך כל אדם בוחר לו את המקום המתאים לו, גם זאת בהתאם למדיניות החופשית אותה הנחיל סטיבן ווייז לחברי קהילתו.

כתובת: 30 W 68th St, New York, NY,

בית כנסת טרייבקה

שכונת טרייבקה הצעירה והטרנדית מתהדרת גם היא בבית כנסת ייחודי משלה שמתאים במיוחד לאווירת הסביבה. בית הכנסת האורתודוקסי, שהוקם במקור כמקום תפילה לעובדי המפעלים והסדנאות שבסביבה, הפך עם השנים למרכז קהילתי שמשרת את יהודי השכונה, לצד מבקרים מבחוץ. המבנה המקומר, עטוי השיש והעץ, תוכנן בשנת 1967 על ידי האדריכל וויליאם נ. ברגר. הבליטה המיוחדת משמשת כמחסה לארון הקודש, שמואר בזכות אותה בליטה על ידי אור היום שמגיע מחלונות שנמצאים מעל. בנוסף, בזכות המבנה המיוחד, אין צורך להפעיל הגברה, דבר יעיל מאוד בחגים ובשבת. בזכות המבנה המיוחד וגם בזכות השכונה בה הוא נמצא, בית הכנסת היה ידוע גם כ"בית הכנסת לאמנויות". למרות היותו שייך לזרם האורתודוקסי, התפילות הנערכות במקום לא מיועדות לזרם מסוים ופתוחות לכל העדות והמגזרים. בנוסף, לצד התפילות מתקיימות לאורך השנה פעילויות לכל המשפחה וכן לימודים למבוגרים ולנוער בחדרים האחרים של בית הכנסת.

כתובת: 49 White St, New York, NY