"תשתית להלכות מדינה": ספר חדש מעניק ביאור חדש ומקיף להלכות מלכים של הרמב"ם

מרכז תורה ומדינה שעוסק בחקר ופיתוח של המבט התורני על ניהול מדינה לצד חיים תורניים, משיק ספר ראשון בסדרת 'שולחן מלכים' אשר מבאר לעומק את ההלכות השונות בהלכות מלכים של הרמב"ם. עקב השקה בהשתתפות רבנים ואישי ציבור יתקיים במכון מאיר בירושלים. הרב יעקב אריאל: "בדורות שלנו הלכות מלכים הפכו הלכה למעשה ממש"

רה"מ המיועד בנימין נתניהו. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מרכז תורה ומדינה, שעניינו מחקר תורני מעמיק בממשק המורכב של תורה ומדינה, משיק בימים אלו את הכרך הראשון בסדרת 'שולחן מלכים' על הלכות מלכים לרמב"ם. הספר רואה אור אחר למעלה משלוש שנים של עבודה מאומצת, והוא המקיף ביותר שראה אור אי פעם על הלכות אלה.

הספר מנתח ומציג בפרוטרוט את כלל הנושאים הנידונים סביב הפרק הראשון של הלכות מלכים. מדובר בפרוייקט ייחודי, שאין לו אח ורע. החיבור מאגד בתוכו אלפי מקורות, מחז"ל וראשונים ועד לאחרוני זמננו, והוא מעין אנציקלופדיה מוערת שנרקמת סביב הרמב"ם בכל מה שקשור לסדרי שלטון. העורך הראשי של הספר הוא הרב פרופסור נריה גוטל, ושותפים לו ראשי המערכת, הרב יגאל קמינצקי – רבו של גוש קטיף (יבב"א) והרב ד"ר אופיר כהן.

במכתב הברכה לספר כתב נשיא מרכז תורה ומדינה, הגאון הרב יעקב אריאל שליט"א: "בדורות שלנו הלכות מלכים הפכו הלכה למעשה ממש, ולכן יש עניין לעסוק יותר בהלכות הללו". הרב הביע התפעלות רבה מתכולת החיבור, וקבע שמעתה ואילך כל העוסק בהלכות אלה חייב לתת דעתו לנכתב בו.

בין שלל השאלות בהן עוסק הכרך הראשון שלפנינו: מינוי מלך על עם ישראל – מי חייב בכך, מה הדין בחוץ לארץ, מה הן חובות המלך, מי ראוי להיות מלך, מהו המעמד שיש למשפחתו ועוד. הספר כולל גם לא מעט נושאים אקטואליים שנדונים אצל פוסקי זמננו, נושאים שיש להם השלכות על הנהגת מדינת ישראל כיום: סדרי מימשל, גדרי שררה, דמוקרטיה, ירושת שררה ועוד. כאמור, לפנינו הכרך הראשון, עב הכרס, שכולו ממוקד רק בפרק א' של הלכות מלכים. בכוונת המרכז להוציא לאור בסוף שנה זו את הכרך השני, שיתמקד בפרקים ב'-ג' של הלכות מלכים.