סעיף 46 אושר למאה עמותות חברתיות: "להגדיל את היקף הטבות המס לעמותות בתקופת הקורונה"

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הקלות מס סעיף 46 וסעיף 61 ניתנות לעמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות ע"י המדינה. ל-96 עמותות אושרו הקלות במס הכנסה על תרומות ול-4 עמותות ניתנו הקלות במיסוי מקרקעין. בין העמותות שאושרה להן ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, בריאות, דת, סעד, ספורט, זכויות אדם, קליטת עלייה וגופים שעוסקים בעידוד תעסוקה

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב') הקלות במס על תרומות ל-100 עמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות ע"י המדינה. ל- 96 עמותות אושרו הקלות במס הכנסה על תרומות ול-4 עמותות ניתנו הקלות במיסוי מקרקעין, זאת בהתאם לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה וסעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין.

בין העמותות שאושרה להן ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, בריאות, דת, סעד, ספורט, זכויות אדם, קליטת עלייה וגופים שעוסקים בעידוד תעסוקה.

על מנת לקבל אישור ניהול תקין נדרשות העמותות ל-כשנתיים פעילות.

- פרסומת -

לגבי 2 עמותות – עמותת המצפה לישראל (לעניין סעיף 61), והעמותה יחד, רמת השרון (לעניין סעיף 46), שהופיעו ברשימות שביקשה רשות המיסים לאשר, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי יתקיים דיון בנפרד מאחר ולדבריו מתקיימת מחלוקת ציבורית עמוקה לגביהן ודיון מחודש יקבע עבורן, לפי הנוהל החדש שאישרה הוועדה לאחרונה.

במסגרת הנוהל נקבע, כי במקרה של בקשה מצד חבר ועדת הכספים, תקיים הוועדה דיון נפרד לעניין עמותה ספציפית, בנוכחות אותה עמותה והגורמים הרלוונטיים, וכי במידה ובמסגרת דיון מיוחד זה, יושג רוב של שני שליש מחברי הוועדה, שמתוכם שליש חברי אופוזיציה, יוכלו חברי הוועדה לדחות את בקשת עמותה להקלות, בנימוק ש"מטרותיה של עמותה מסוימת או פעילותה שנויות במחלוקת ציבורית עמוקה באופן כזה שמביא לכך שלדעתם אין זה ראוי לאשר תקצוב עקיף" דרך סעיף 46 או סעיף 61.

סעיף 46 לעמותות
פעילות התנדבותית. (צילום: באדיבות עמותת שמחה לילד)

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "מדובר ב-2 עמותות של המיסיון. הדבר במחלוקת ציבורית עמוקה בעיני, אני מבקש להזמין אותם ולקיים דיון בנפרד, בהתאם לנוהל החדש".

בהמשך הדיון עלה הרצון לסייע לעמותות במיוחד בתקופה הזו, שעה שהתרומות אליהן פחתו נוכח המשבר הכלכלי. כך הציעו מספר חברי ועדה להגדיל את שיעור ההקלות נוכח משבר הקורונה, מעבר להגדלת תקרת העמותות הזכאיות לסיוע.

ח"כ אליהו ברוכי: "סעיף 46 נועד לעודד פעילות וולונטרית של האזרחים, אנחנו בתקופה מאוד קשה, ויש ירידה של תרומות לאזרחים. אני חושב שיש לשקול את הגדרות החוק, ולהגדיל את הרכב ההקלות וההחזרים. אני מעוניין להגיש הצעת חוק בנושא".
ח"כ בצלאל סמוטריץ': "רשות המיסים תומכים בהעלאת התקרה לעניין מחזור העמותה, היום זה כמעט 10 מיליון ₪, אך הם מתנגדים להעלאות ושינוי לעניין האחוזים של ההטבה עצמה, לעניין תרומות קטנות יותר. זה לא פותר את הבעיה, כי רוב התרומות לדעתי זה מאזרחים קטנים".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הציע לאור הדברים כי ח"כ ברוכי מגיש יגיש את הצעת החוק בנושא, "ומי שירצה יחתום לו. שההצעה תגיע לוועדת השרים, נציין שאנחנו מעוניינים לעשות זאת בהסכמה, לפחות לתקופה שהקורונה כאן".