חילבה: סגולות הפלא של הצמח התימני

חילבה אמנם מזוהה יותר עם המטבח התימני אך תוכלו למצוא אותה גם כצמח אשר לחלקיו השונים קיימים לא מעט יתרונות בריאותיים וגם ידוע כי לחילבה סגולות מיוחדות - הנה כמה מהן.

חילבה
shutterstock

החילבה נפוצה במיוחד ומהווה חלק אינטגרלי מהמטבח התימני אך לא רק. היא מככבת גם במטבח ההודי, האיתיופי והפרסי כמרכיב מרכזי, וכצמח מרפא, מוכרת גם במדינות נוספות וביניהן מזרח אסיה, יוון ואפילו איטליה.

לאורך השנים, הצביעו מחקרים רבים על סגולות החילבה והיתרונות השונים המלווים בצריכת צמח החילבה על כל צורותיו השונות דוגמת גרגרים ועלים, הניתנים לשילוב גם כתבלין במאכלים שונים ומאפשרים להנות מטעמו המיוחד והדומיננטי. חיזוק השיער, איזון רמות הסוכר בדם ורמת הכולסטרול הרע הם רק חלק מהפלאים הרבים אותם הוא מחולל ומכאן ששילובו בתפריט היומי מומלץ במיוחד. אם אתם נמנים דווקא בין אלו שאינם מחבבים במיוחד את טעמו החזק, תוכלו לעקוף זאת ולקבל את מנת החילבה היומית שלכם גם בדרכים חיצוניות אחרות ומגוונות בדמות תוספי תזונה ייעודיים מתאימים.

אז מהו מקורו של צמח החילבה, מהם יתרונותיו הבריאותיים וכיצד מומלץ לצרוך אותו? כל התשובות בכתבה שלפניכם.

החילבה או בשמה האחר – גרגרנית יוונית

צמח החילבה ידוע גם בשמו המדעי – גרגרנית יוונית. מקורו של הצמח הוא במזרח אסיה ומשם הגיע עד לארצות הים התיכון. בתקופת הבית השני ביוון היה השימוש בצמח זה נרחב במיוחד, הוא הגיע עם היוונים גם לארץ ישראל ואף נזכר במשנה בשם גדגדניות. זרעיו מכילים מספר חומרים פעילים שביניהם נמנים הדיאוסג'ינין והאימוג'ינין המדמים את פעולתם של הסטרואידים והאסטרוגן – הורמון המין הנשי. גם עלי הצמח מכילים חומרים פעילים לרוב כמו טריגונולין טרימתילאמין, נאורין ובתאין, שמבין שלל יתרונותיהם, מורידים את רמות הסוכר בדם.

היקף השימוש בצמח החילבה לצרכי מרפא נרחב גם במזרח אסיה ובאפריקה. מדובר בקטנייה שבה נאכלים גם הזרעים וגם העלים. ברפואה ההודית והסינית שימשו הזרעים לשמירה על בריאות השיער ובאפריקה ואסיה, השימוש בצמח הוא גם לשם הקלה על כאבי הלידה, טיפול בבעיות עור ועיכול ומיושם גם ברפואת האיורוודה.

ואיך בכל זאת ניתן להכין את החילבה למאכל?

בהודו משתמשים בעלים הטריים כחלק ממרכיבי הסלט, כמרכיב בלחמים או כתוספת לתבשילים. במידה ומעוניינים להוסיף את העלים לתבשילים, רצוי לחלוט אותם בלבד ולהוסיף לתבשיל לאחר הבישול. להכנת מאטי פארתי לדוגמה – לחם הודי שטוח עם חילבה, מאטי, הכינו בצק מכוס קמח מלא, 1-2 שיני שום כתושות, מעט אבקת צ'ילי, 2 כפות יוגורט (אופציונלי), מעט אבקת כמון או גרהם מסאלה, מלח לפי הטעם וחצי כוס עלי חילבה קצוצים. הוסיפו מים חמים, כל פעם מעט ותוך כדי לישה עד לקבלת בצק גמיש, הוסיפו כפית שמן ולושו עוד כ- 2-3 דקות. כסו והניחו לחצי שעה. צרו 6-7 כדורים מהקמח. רדדו כל כדור על משטח מקומח על לקבלת פארתי לא מאוד דק או עבה, בערך 1-2 מ"מ וטגנו ללא שמן על חום בינוני-גבוה. הפכו כאשר מתחילות להופיע בועיות והלחם מקבל מעט צבע. לאחר האפיה מרחו במעט שמן לשמירה על הרכות.

זאת ועוד, את גרגריו תוכלו להפוך למעין ממרח או לכתשם ולהשתמש כחליטה לתה. להכנת חילבה תימני השרו כף גדושה של גרגרי חילבה כתושים לאבקה במים למשך הלילה וסננו. טחנו עם 4 שיני שום, כפית מלח, מיץ משני לימונים, עגבנייה אחת, שני פלפלים ירוקים חריפים, חצי חבילת כוסברה, חלקה הלבן של כרישה אחת ושלושת רבעי כוס מים.

מהם היתרונות וגם סגולת החילבה לבריאות?

  • עוזרת לשמירה על איזון רמות הסוכר בדם – הגלקטומנן מאט את קצב ספיגת הסוכר בדם וחומצת האמינו שמכילה החילבה תורמת לייצור האינסולין.
  • מגבירה את ייצור החלב בקרב נשים מניקות – הדיוסגנין הקיים בגרגרי החילבה מדמה את הורמון האסטרוגן ותורם לייצור מואץ של חלב.
  • מקלה על כאבים נשיים – דיוסגנין ואיזופלבון המצויים בחילבה מדמים אסטרוגן שעוזר להתמודד עם כאבי מחזור.
  • מאזן את רמת הכולסטרול הרע LDL – החילבה היא אנטי אוקסידנטית ובכך עוזרת לשמור על רמות נמוכות של כולסטרול רע.
  • מפחיתה את הסיכוי ללקות במחלות לב – בזכות רמת האשלגן הגבוהה ובגלקטומנן, חילבה סותרת את פעילות הנתרן בגוף ועוזרת לשמור על רמות לחץ דם וקצב דם תקינות.
  • מסייעת בשמירה על העור – מריחת תערובת של גרגרי חילבה כתושים המושרים על העור, עוזרת בטיפול בבעיות עור שונות בזכות מולקולות הסאפונינים המצויות בה. אלו גורמות בין היתר לייצור מופחת של מלנין והפחתת פיגמנטציה, לזירוז החלמה מפציעה וככלל, בעלות פעילות אנטי דלקתית.
  • מעבה ומאריכה את השיער – לפי תורת האיורוודה, מריחת גרגרי חילבה כתושים המושרים בשמן קוקוס צפויה למנוע נשירת שיער והימצאותם של קשקשים בו.

אם כן, צמח החילבה מאופיין במגוון תכונות ההופכות אותו לצמח בריא במיוחד עבור מצבים רבים. ריחו העז גורם לאחדים להשתמש בו כצמח מאכל וכתבלין ולאחרים, לבחור לקבלו דווקא בדרכים חיצוניות נוחות אחרות כמו תוספי תזונה מומלצים מתאימים, כאשר כל אחת מן האפשרויות הללו צפויה להבטיח כי תהנו ממעלותיו הרבות ובעיקר, תישארו בריאים.

השאר תגובה

נא להזין את ההערה שלך!
נא להזין את שמך כאן