מהי דרך ההתמודדות הטובה ביותר לטיפול נפשי?

קרדיט תמונה FREEPIK
טיפול נפשי עשוי להידרש במצבים שונים בחיים. הטיפול עשוי לסייע לדוגמא לאנשים שמתקשים לחשוב בצורה בהירה או מסודרת, כתוצאה מסטרס או מנסיבות חיים קשות. טיפול נפשי עשוי לסייע לאנשים הסובלים מבדידות, למשל קשישים עריריים או לאנשים הסובלים ממצב רפואי או בריאותי סבוך.

מועקה נפשית עלולה לגרום להשפעות פסיכולוגיות, לירידה בבריאות כללית וכן למצב ירוד באופן כללי. אך ניתן להצביע על דרך טובה שיכולה לסייע. לסייע לבני גיל הזהב, וכן לקשישים וחולים ולכל מי שמתמודד עם קשיים נפשיים, בדידות או מועקה מסיבות אחרות. 

ההתמודדות הטובה ביותר – לא להתמודד לבד 

הרבה אנשים שחווים מועקה וקושי נפשי, נוטים להסתגר בתוך עצמם. לעתים ההסתגרות מעורבת עם הזנחה עצמית, ניתוק קשרים חברתיים, התבודדות. יש אמצעים שונים להתמודד עם קשיים רגשיים או נפשיים, אבל הדרך הטובה ביותר היא קודם כל – לא להתמודד לבד. לא משנה מהו הקושי, לא משנה אילו מחשבות חולפות בראש או כמה המציאות נראית עגומה, הדברים מחמירים שבעתיים כאשר האדם מסתגר בתוך עצמו, מסתגר בתוך ד' אמותיו. אז הדבר המרכזי הוא להשיג תמיכה נפשית מסייעת. ברגע ששוברים את מעגל הבדידות, הניתוק, ה"לבד" אפשר להתחיל לטפס למעלה, בחזרה לחיים. בחזרה לתחושה של ערך עצמי, של שותפות בחיים החברתיים. להפוך חלק מהחברה, זה חבל הצלה רב עוצמה. 

צריך לדבר על זה 

- פרסומת -

לאורך השנים פותחו כל מיני תרופות, שנועדו לסייע לאנשים להתמודד עם מצבי חיים שונים, הכרוכים עם מועקה. תרופות מסייעות לקשיים רגשיים או נפשיים, כבודן במקומן מונח. אך הן לא יכולות ולא צריכות להיות תחליף לטיפול ברובד העמוק יותר של הבעיה. אפילו אם רופא או פסיכיאטר המליץ על תרופה כזאת או אחרת, זה חייב להיות במקביל לתמיכה אישית. סיוע נפשי שאומר בעצם – יש לך עם מי לדבר. אוזן קשבת מקצועית, שעוזרת באופן שוטף או בנקודות קשות בחיים, מהווה פתרון חשוב ביותר. אוזן קשבת, מסייעת למי שסובל מבדידות או מקושי נפשי, לחוות פורקן. לדבר על הקשיים, זה יותר מחמישים אחוז מהפתרון. ובמקרים שבהם השיחה לא מספקת, אפשר לשלב אסטרטגיות נוספות. למשל, לתרגל תרגילי התרגעות והרפיה, יוגה, צעידה בחוץ בשילוב מוזיקה קלה. יש אנשים שחווים פורקן כאשר הם מארחים אנשים אחרים או כאשר נפגשים עם קבוצת תמיכה. תחביב קבוע, פעילות גופנית, כל אלה יכולים לעזור מאוד, במקביל לשיחות ייעוץ או אסטרטגיות טיפוליות עדכניות. 

קרדיט תמונה FREEPIK

חשיבות הקשרים החברתיים 

כאשר אדם חווה תחושת מועקה, סבל רגשי עמוק או אפילו בדידות בצורתה הפשוטה אך הכואבת כל כך, יש עוד הרבה מה לעשות. אם חווים צער עמוק או כאשר מתמודדים עם זיכרון של אירוע טראומתי שפורץ החוצה בבת אחת, חשוב לפנות מיד לעזרה. לעיתים סיוע טלפוני חירום, יכול להיות הדבר הכי חשוב ברגע האמת. אבל מומחים אומרים שלצד מגוון טיפולים רגשיים או פסיכולוגיים, טיפולי CBT, או כל פסיכותרפיה אחרת, הכי חשוב זה לא להרגיש לבד. נמצא כי אנשים עריריים או בודדים, נמצאים בסיכון הרבה מעל ומעבר לאנשים בעלי קשרים בקהילה או קשרים חברתיים ועם בני משפחה. הפגת הבדידות היא במקרים רבים ההבדל בין מציאות של קושי, למציאות של תקווה. חום אנושי, תחושה של קרבה, הם לעיתים חזקים יותר מכל תרפיה או תרופה. חשוב להבהיר כי שילוב בין כמה שיטות, יכול מאוד להועיל. כך למשל פסיכותרפיה לצד פעילות גופנית. או ייעוץ רגשי לצד טיפול תרופתי. כל אלה, יחד עם שבירת מעגל ההתבודדות והבדידות, צפויים להביא לשינוי של ממש.