מחרד"לים עד ניאו רפורמים - כולם נפלו ברשת.דעה.

במקום שתלמידי חכמים יבזבזו שעות מזמנם בפולמוסים וחרמות, מחלוקות או הסכמות, הרשת עושה את זה בשבילם.רשת האינטרנט הפכה לחצר האחורית של עולם התורה תוך שהיא מייעלת תהליכים ומפחיתה ביטול תורה.

אסף כהן ו19/07/2009

האינטרנט שינה את עולם התורה.אילוסטרציה (צילום: באדיבות מכללת תלפיות)

כמעט והתפתיתי לכתוב על עמדתי בסוגיה הסבוכה הזו, רק ברגע האחרון וויתרתי לטובת מבט קצת שונה על מחלוקת מודרנית וצורת התנהלותה.

בתום שבועיים בהם נעו אמות הסיפים של הציבור המכונה "דתי לאומי" עוד לא הוכרז המנצח. למעשה, סביר להניח שלעולם לא יוכרז מנצח, משום שגם אלו המכונים חרד"לים וגם אלו שזכו מעתה לכינוי ניאו-רפורמים, בעיקר מפסידים. אם ניתן להכריז בכל זאת על מנצחת הקשורה לפולמוס הזה, הייתי מכריז דווקא על רשת האינטרנט.

כמעט בלי שנשים לב לכך, הפכה הרשת, שהורתה ולידתה שלא בקדושה, למרחב ציבורי בו מתנהל סדר יום קבוע של משא ומתן דתי-הלכתי. המקרה האחרון פשוט הבליט את גודל ההשפעה של הכלי הזה, על התנהלות השיח הפנימי של עולם תלמידי החכמים. אמנם, תחילת הפולמוס בעבודה עיתונאית קלאסית, קלטת נודדת שהגיעה בדרך לא דרך לכתב YNET שעשה ממנה מטעמים והצליח לפתוח תיבת פנדורה שכנראה לא תיסגר בזמן הקרוב. משם הכול התנהל בצורה של פרסומים באתרי הישיבות, תגובה של הרב פלוני, תגובה על התגובה של הרב אלמוני וטוקבקיסטים זועמים ונלהבים בהמוניהם. הכול באמצעות כמה סיבים אופטיים ומקלדת.

אז מה קרה לו לעולם התורה, שהביא אותו לפתוח חצר אחורית דווקא ברשת האינטרנט.

נתחיל בהתחלה. אלווין טופלר, עתידן ומדען מבריק, תיאר את המהפכה התעשייתית כמהפכה שדגלה במרכוז של הפרט והחברה. הכול חולק לקטגוריות, משוגעים לבית משוגעים, אוהדי כדורגל לאצטדיון, אליטות לאוניברסיטה. במובן הזה, עולם הישיבות שהתפתח באירופה היה תוצר מובהק של הרעיון הזה. תלמידי חכמים לישיבות, בעלי בתים לעסקים, יהודים פשוטים שואבי מים. ישיבות היו קיימות הרבה קודם, אך התפקיד החברתי שלהם וצורת ההתנהלות מול הציבור הייתה שונה לגמרי.

מאז עברנו עוד מהפכה, מהפכת המידע, אותה ניבא טופלר כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת. המהפכה הזו גרמה לתהליכים שהביאו להזרמת כמויות עצומות של מידע במהירות גבוהה, לכל דורש. דמוקרטיזציה של הידע במקום מרכוזו.

מסתבר שבדיוק כמו העולם כולו, גם עולם התורה עובר תהליך של גלובליזציה בעידן של מידע מבוזר. התהליך בראשיתו והוא לא כולל את כל עולם התורה עדיין, אך חלקים נרחבים שלו כבר "נפלו ברשת". בתוך הכפר הגלובאלי של האינטרנט נפתחה שדרת עולם התורה. כך, במקום שתלמידי חכמים יבזבזו שעות מזמנם בפולמוסים וחרמות, מחלוקות או הסכמות, הרשת עושה את זה בשבילם. פחות ביטול תורה וקיצור תהליכים יעיל ביותר.

לו יצויר שהטכנולוגיה הזו הייתה קיימת כאן לפני כמה מאות שנים, היינו חוסכים לעצמנו זמן וכאב רב. במקום לבזבז שנים רבות על מחלוקת מתנגדים וחסידים, אפשר היה לתמצת את עיקרי המצע האידיאולוגי של כל זרם ולהעלות לרשת. כך, מהר מאד היה כל אחד יכול לבחור אם הוא באמת רוצה לומר "ויצמח פורקניה" או שהוא לא ממש מתחבר לזה. וזה עוד לפני שחישבנו את הזמן הארוך של מעבר רכילות ופסיקות שערורייתיות בין וילנה ללאדי ולהיפך. מי יודע, ייתכן שגם שבתי צבי היה נעלם, לאחר שמיליוני טוקבקיסטים קנאים היו מורידים אותו מהקטע עם הגאולה.

לענייננו, דווקא בגלל האופי הפתוח והאלטרנטיבי של הרשת, היא הפכה כמעט למקום הטבעי (לאחר בית המדרש) לדיון הילכתי לכל דורש שהמילים תופסות בו את המקום המרכזי. אך אליה וקוץ בה, ראינו השבוע גם את הצד השני של הרשת, ההופכת לשטח אש בו הדיון חורג מהר מאד מהענייניות ועובר לפסים אישיים. עד כדי כך שאחד הרבנים נאלץ לפנות לתלמידיו, באמצעות הרשת כמובן, ולבקש מהם לנהל את הדיון בתוך עולם התורה ולא להתדרדר אל חוסר הענייניות של האינטרנט. אכן, זוהי תכונה אופיינית לחסידים המגנים על רבם מאז ומעולם, ובכל זאת הרשת מהווה קרקע פורייה להתנהלות מהסוג הזה, בגלל האנונימיות וחוסר הפרצוף של המשתתפים בדיון.

הפולמוס הנוכחי ימשיך כנראה ללוות את עולם התורה וקשה לומר כרגע מתי וכיצד נגיע אל קו הגמר שלו כחברה. ניתן רק לשער שבזכות פלאי הטכנולוגיה, נגיע לשם הרבה יותר מהר.

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. הכתבה לא ממוקדת
    (23/07/2009)
    היה מי שאמר: אם היה צורך לחקוק כל אות באבן הכותבים היו מתמקדים בכתיבתם. מאחר שכל כך קל לכתוב באמצעות המקלדת אנו מוצפים בים מילים שאין להם סוף.
  2. האם אלו שבכתבה כאן נאו רפורמים?
    (17/08/2009)
    הכתבה על ישיבות ההסדר http://www.youtube.com/watch?v=fa_HEPU72dE

Fatal error: Call to undefined function: json_decode() in /home/virtual/datili/public_html/main/functions.php on line 49