נעמה בן גיגי

נעמה בן גיגי בת 30 נשואה +2. אשת חינוך, עובדת במרכז משמעו"ת בקרית מוצקין. גרה בקרית מוצקין, וחולמת להקים ישוב בקריון.

 

'השר סער מסתער בכיוון הלא נכון'. דעה.

לקראת פתיחת שנה''ל תש''ע קוראת נעמה בן גיגי לשר החינוך לבטל את תוכנית התגמול הכספית להישגים בבתי הספר ומסבירה ש:''ערכים לא קונים במכולת'' ו-''המילה מדד מתאימה לבנק''. 

נעמה בן גיגי ו31/08/2009

סער.מסתער בכיוון הלא נכון (צילום: באדיבות ארד תקשורת)

כיתה. למה צריך 40 תלמידים בכיתה? (צילום: דוברות מודיעין)

ערכים לא קונים במכולת!עם פתיחתה של שנת הלימודים תש"ע עלו בליבי כמה הרהורים והשגות על הכיוון אליו הולכת מערכת החינוך הישראלית.

נראה ששר החינוך החדש גדעון סער אכן הסתער על התפקידו. אך משום מה משהו לא ממש עובד. יש המון רצון טוב והמון מוטיבציה ואפילו הרגשה כללית בציבור שהנה סוף סוף יש לנו שר חינוך שבאמת באמת רוצה לעבוד ויש לו גם תוכניות רציניות בעניין. 

לדברי סער בתי ספר שיציגו שיפור בהישגי התלמידים יתוגמלו כספית. "המטרה היא לעודד הישגים לימודיים, חברתיים וערכיים באמצעות מנגנון תגמול מבוסס תפוקות. המודל שאנו מציגים יבצע השוואה בה יבדק שיפור מדדי בתי הספר", אמר סער.

בין המדדים שיחשבו להישג שיזכה את בתי הספר בתגמול נכללים המדדים הבאים:שיפור בהישגים במבחנים בינלאומיים, שיעור הגיוס לצה"ל לשירות הלאומי ולשנת שירות, הגדלת שיעור הניגשים לבגרות, מניעת נשירה ומניעת אלימות.

סער הציג את תוכניתו וקצר שבחים. מצויין! איזה דרך הולמת! גאונית! מומחים אמרו. איך לא חשבו על זה קודם? על זה שאפשר לתגמל בתי - ספר על כל דבר, על כל ציון, על כל שיעור. כל היום התלמידים יהיו תחת מבחנים, ומבחנים, והמורים יבדקו ויבדקו, ושוב התלמידים ילמדו תחת לחץ, ממש ריח של שינוי עובר באוויר...

למה השיטה הזו בעייתית בעיניי? הרי כל תלמיד מתחיל במערכת החינוך יודע. שאין כסף וששכר המורים נושק לקו העוני. אז  מה הבעיה אם בתי ספר מובילים יתוגמלו בכסף?

מפני שבתי הספר בכל הארץ מורכבים מכל מיני אוכלוסיות. ולא לכל בית ספר יש את אותה נקודת פתיחה. לא דומה התיכון ברמת אביב ג' לתיכון ברמת עמידר. ומה שלמעשה משרד החינוך עושה, הוא יוצר מצב, בו הטובים נשארים טובים, ואפילו מתוגמלים על כך ונעשים טובים עוד יותר ואילו בתי הספר החלשים, ידשדשו מאחור, עד שמשרד החינוך יאלץ לסגור אותם. בגלל התדמית שתיווצר לאותם בתי- ספר.

לכן, זה המקום להגיד, שאף-על-פי, שנחרדתי לקרוא על כך, שלא מקבלים תלמידים עולים מאתיופיה לבתי ספר הדבר היה צפוי במידה כלשהיא.

מפני שאם הפכנו את בתי הספר לבתי-עסק. משמע שהמנהלים הפכו להיות בעלי עסקים וככאלו הם מעוניינים שהעסק שלהם יהיה המוביל וכל מה ומי שמאיים על העסק שלהם לא יכנס. תלמידים עולים במצב סוציו-אקונומי נמוך= יותר השקעה, ולפעמים פחות תמורה. ציונים פחות טובים במבחני ההישג, משמע שלא נקבל גם השנה את התגמול הכספי.

וזה עוד בלי להזכיר את עניין התגמול הערכי, וכמה הוא מזעזע אותי, ולמה?

כי ערכים לא קונים במכולת. איך אפשר בכלל לתגמל על ערך? וכמה שווה שנת שירות לאומי ? וכמה שווה שירות צבאי? וכמה שווה בית ספר נקי מאלימות? אי אפשר כל היום לחנך ולהתחנךתחת מדד של השוואה ומבחנים ולחץ. ובכלל מדד, זו לא מילה של בנק? דווקא משרד העוסק בחינוך כמו משרד החיוך הבדיחה והצחוק אמור להבין את זה טוב מכולם, "חנוך לנער ע"פ דרכו" חנוך אמרו חז"ל, ולא קנה...

על-מנת שנהיה חברה ערכית דרוש כאן חינוך למורשת וחינוך לדרך חיים בריאה לא רק מכתה ד'-ט' כמו שמציעה התוכנית החדשה ללימוד ערכים אלא לאורך כל שנות החינוך. כי בישראל עד כמה שאני יודעת. אלא אם כן השתנו כאן כמה דברים מאז שאני הייתי בכתה א' נכנסים לבית ספר בגיל שש, ומסיימים אותו בגיל 18. ומנקודת תחילת המרוץ של החיים הלימודיים כאן ועד סיומה, יש להקדיש זמן ומשאבים לחינוך לערכים.

אי- אפשר לחנך לערכים כמו צניעות או דרך ארץ כאשר הדרך היא תחרותית ולא חינוכית. והפרס הוא כסף. זה שהפכנו לחברה שרודפת אחרי כסף זה לא חדש. אך איך קרה שחרטנו על לוח ליבנו שכסף הוא ערך עליון? ומשרד החינוך מניף את הדגל?

איך אפשר לתגמל בית ספר נקי מאלימות? זה כ"כ מורכב, הרי לא דומה רמת האלימות בבית ספר בבאר שבע שכונה א' לרמת האלימות בבית ספר באותה עיר, בשכונה ד'. איך אפשר להתייחס באפס סבלנות לאלימות, כאשר האלימות נמצאת בכל רחוב?

צריך לשנות את השיטה. ולא, לתגמל כספית אדוני השר זה לא לשנות את השיטה!.
דרושה רפורמה רצינית בחינוך והיא מתחילה במורים ובמכללות להכשרת מורים. תנאי הקבלה ללימודי הוראה הם מאד קלים דבר שחייב להשתנות.

גם שכר המורים דומה לבדיחה יותר מאשר למשכורת הוגנת. לפני שמתגמלים את בית הספר צריך להעלות לכל המורים את שכרם ההתחלתי ולמשוך כח הוראה איכותי. שמאמין בדרך, רואה מטרה ברורה ומסוגל להגיע אליה בראש מורם.

עד שמורה לא יחדיר לתלמידו את המסר שלשרת בצה"ל זו זכות לא חובה מתוך אמונה אמיתית במילים שהוא אומר ולא מתוך אמונה לחשבון הבנק הבית ספרי לא נצליח לחנך לחברה ערכית ונקייה מאלימות.

משרד החינוך צריך להיות יותר ממוקד במטרותיו ולהתחיל לטפל בבעיות מהשורש ולא רק בסימפטום.

אם יש תקציב לתגמולים? אז למה כיתה תקנית בישראל מונה 40 ילדים, כן 40 ילד, ומורה אחת?
אגב, מניסיון זה נושא הרבה יותר מפחיד במציאות והרבה יותר חשוב מתגמול כללי של בית הספר.

האם גדעון סער הוא האיש שמסוגל לחולל שינוי אמיתי במערכת החינוך הקורסת? האמת, הפוטנציאל לזה הוא גדול. האיש יצירתי, אמיץ ונראה כי יש לו חזון.

הגענו לדקה ה-90 וזו העת להתמקדות, להצבת מטרות ברורות ולריצה מוכוונת מטרה ולא לירי חיצים לכל כיוון, בין אם מדובר בנושא החובה לשיר את ההמנון, בנושא הלבוש של המורים, ובכתיבת תוכניות לימודים חדשות או שילוב סלבריטאים כמורים בבית ספרוהרשימה עוד ארוכה.

נכון שכשיורים הרבה חיצים יש סיכוי שאחד יפגע אבל על חינוך ילדינו אסור להמר כרגע ועל שר החינוך להתמקד יותר ולא לתת הרגשה שמטרותיו הן רשימת מכולת, אותה בתי הספר צריכים לבצע...

 

+ הוסף תגובה לכתבה    גירסה להדפסה    שלח לחבר

תגובות הגולשים

  1. אהבתי את הכותרת
    (31/08/2009)
  2. סער האדם הכי מתאים לתפקיד
    (31/08/2009)
    וזה שהוא מחלק עשרות אלפי שקלים בודדים לבתי ספר מצטיינים לא בא על חשבון כלום. אני רואה דווקא אדם חיובי שמנסה לטפל בכל החוליים של החינוך ובמאמר יש היטפלות לפרט שולי יחסית
  3. הציונות הדתית פשטה את הרגל החינוכית
    (31/08/2009)
    היא הדוגמא הכי טובה לחינוך של כסף במקום ערכים שדואג רק למצטיינים במקום לחלשים כמו שהיה פעם
  4. יש עוד צדדים לעניין
    (31/08/2009)
    אני מסכימה איתך אבל צריך לזכור שדווקא בתי הספר משכבות האוכלוסיה הבינוני ומטה מגיעים להישגים נאים למרות חוסר בתקציב ולמרות הרכב האוכלוסיה ואני חושבת שזה בהחלט במקום לצ'פר אותם ולדרבן אותם להמשיך בעבודה שלהם. עוד תקציב אומר עוד שעות רוחב (שעות פרטניות) ועוד קשר אישי עם התלמידים שלומדים בכיתות של ארבעים. כמו לכל דבר- גם לעניין הזה יש שני צדדים...
  5. להעלות את שכר המורים
    (31/08/2009)
    ואת תנאי הקבלה ללימוד הוראה- זה הפתרון היחיד
  6. המורה נעמה- מתגעגעים אליך!
    (31/08/2009)
  7. מילים כדורבנות
    (31/08/2009)
    אכן, ערכים לא ניתן לכמת. בוודאי לא בכסף. לגבי ציונים- אני מניחה כי הבדיקה תהיה יחסית לכל בית ספר ולפי נקודת הפתיחה שלו. מין הסתם, גם הדרישות תהיינה שונות. כתיבה רהוטה ומסוגננת להפליא. יישר כוח!
  8. מדד זו אכן מילה של בנק.
    (31/08/2009)
    אני כמורה שמגיעה מבית ספר בו הילדים מוערכים לא רק ע"פ מבחנים אלא גם על התהליך אותו עוברים במהלך השנה, ולא רק בפן הלימודי אלא גם החברתי, מאוד קשה לי לקבל ולהשלים עם הדרישה לציונים כמותיים. בנוסף אני מסכימה איתך... אם רוצים הישגים גבוהים, קודם כול שיקטינו את הכיתות, כי עם 40 ילדים בכיתה ללא פיצולים, זה בלתי אפשרי.
  9. נעמה בן גיגי
    (31/08/2009)
    אוהבת את הכתבות שלה-מי זאת?
  10. תגובה
    (31/08/2009)
  11. תגובה
    (31/08/2009)
    אני מסכים אם חלק ממה שכתבת קודם כל צריך לעשות ולחלק את הדברים שכתבת,אם לא עשו כלום עד היום אז יש מישהו שכן עושה משהו ,ודבר נוסף צריך לעודד גיוס בקרב הצעירים ואם זה מעודד אז למה לא?לגבי רמת אביב אני מאוד מסכים איתך צריך לחשוב איך לנטב איך הכסף אבל אם הוא עושה משהו כדי לעודד זה מאוד נכון לעשות
  12. דווקא רעיון לא רע...
    (31/08/2009)
    זה אומנם לא הרעיון הכי טוב. אבל זה הרע במיעוטו
  13. נעמה את צריכה להחליף את סער!!!
    (31/08/2009)
  14. חזקה כמו תמיד!
    (31/08/2009)
    נעמה, תמיד אהבתי שאת משמיעה את דעותייך גם שהתבטאת בע"פ, כאשר את כותבת יוצא מזה משהו טוב יותר, בכתיבתך יש המון חוזק ואמת ,דברייך המובעים פה כתובים בצורה יפה ומפולפלת (כמוך) החודרת אל מעמקי נפשי ומהרהרת בה, המשיכי לכתוב...
  15. כתבה מעולה!
    (31/08/2009)
    כתיבה רהוטה ושנונה שפוגעת בול.
  16. מילים כדורבנות ועם זאת...
    (31/08/2009)
    מילים מילים ועוד מילים. הגיע הזמן למעשים!!! עדיף ששר החינוך יסתער על המשרד אותו הוא מנהל ויעשה שם קצת (הרבהההההההה) סדר! יד ימין לא יודעת מיד שמאל, פקידים שם לא עונים בשעות ובימי הקבלה שלהם, מפקחים יוצאים לחופשה שבועיים לפני תחילת הלימודים (דווקא כשהכי צריך אותם!!) ואם כל זה לא מספיק, אז יש אינסוף תוכניות שמנחיתים עלינו המורים (כן, כן, גם אני) בלי הלימה לסוג האוכלוסיה, הקשיים השונים שנובעים מכך ובכלל ישנו הרושם שהאילנות הגבוהים שיושבים שם לא ממש מבינים מה קורה בשטח! אז לפני שרצים לתגמל ולפתוח בסוג של מסחרה, חשוב לזכור שסדר וארגון חשובים לא פחות, כבודו של המורה הוא אכן המפתח, וע ר כ י ם היא לא מילה גסה בכלל! טרם התחלתי בכלל להתייחס לכמות הילדים המטורפת 40 ילדים בכיתה. אני רוצה לראות את כבוד השר (ודומיו) מצליחים להיות שעה אחת בכיתה עם 40 ילד....בלי לשנות את כל אלה והיד כמובן עוד נטויה, הרי ששינוי אמיתי בהחלט לא יקרה פה. לא משנה כמה אספירין תדחוף לגוף כבוד השר, הגוף לא יבריא, הוא רק יחלה יותר.... בחינוך יותר מהכל אין תרופות קסם. צריך להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות! התחל בבדק בית במשרדך שלך. השקע במעמד המורה והאופן שבו הוא נתפס בעיני התלמידים ולא פחות חשוב, בעיני ההורים. מה שנקרא מעורבות(מבורכת) לעומת התערבות (האם הורה יבוא לרופא ויחליט איזה תרופות עליו לרשום לו? קשה לי להאמין. ההורה מסמיך את עצמו למורה ומנסה לנהל את תפקידו? רק בישראל זה כך!) הקטן את כיתות הלימוד! (20 ילד כמו באירופה ואמריקה, כך משפרים הישגים! ילד שמקבל יחס אישי, תגדל המוטיבציה שלו ללמידה והישגיו ישתפרו אוטומטית!!!) התמקד במספר תוכניות מצומצם ואיכותי במקום להתפזר עם אלפי תוכניות לימודים שונות. מה ההבדל בין מורשת למפתח הל"ב ובראשית?? למה צריך את כל שלוש התוכניות? מזג לתכנית אחת ואפשר שעות ליישמה! אני יכולה להמשיך עד מחר והרשימה עוד ארוכה..... נעמה, נושא חשוב, וטוב שכתבת על כך בפרט שיש לך את הניסיון האישי. מקווה שמילותייך יגיעו למי שצריך לקרוא אותן ולא יהפכו למשפט הידוע: מילים כמו חול ואין מה לאכול..." תמשיכי לכתוב. יונית.
  17. יאללה!! להחרים את איקאה!
    (31/08/2009)
  18. נעמה, את פנויה?
    (31/08/2009)
  19. כתבה מעולה וכתובה טוב
    (31/08/2009)
  20. תגובה
    (01/09/2009)
    "משרד החיוך הבדיחה והצחוק" -נשמע מוכר....
  21. תגובה
    (03/09/2009)
    דברים כדרבנות.... אני מסכימה איתך ורוצה להוסיף עוד נקודה חשובה. חינוך מתחיל בבית. פעמים רבות אני נתקלת בילדים חצופים, מפונקים ולא מחונכים במסגרות שונות. למגינת ליבי, מרגע שראיתי את ההורים של אותם ילדים אני מבינה איך הגיעו עד הלום. ילדים לא נולדים חצופים ומפונקים. הסביבה הופכת אותם לכאלה, והסביבה, זה קודם כל הבית. אז נכון שמערכת החינוך שלנו נחשלת... ומה איתנו? כל אחד צריך לשאול עצמו איך הוא תורם למצב הלאומי בחיי היומיום שלו. קוראים לזה אחריות/ דוגמה אישית כמדומני וכדאי להשתדל בנושא זה יותר
  22. חאלאס איקיאה
    (04/09/2009)
    למספר 17, אני בשוק שאתה עוד באיקיאה. אין כסף, הכסף הולך עכשיו לבתי ספר. אבל פיר, יש לך חוש הומור. ונעמה, סער מסעיר ברעיונותיו. בית ספר שיתוגמל בשל הצטיינות כזאת או אחרת יוכל לעשות שימוש טוב בכספים שיקבל, אם ישכיל. ואל לך לדאוג לבתי הספר העניים, כי כבר שנו רבותינו ואמרו "הזהרו בבני עניים, כי מהם תצא תורה". אולי דווקא בתי ספר אלה יתגברו מאמץ על מנת לזכות בגמולים ובכך יעשו רבות לעצמם ולביתם. אני בעד הצעתו של "הסער הפורה" ויחד עם זאת מברכת אותך על הכתבה המעניינת ומעוררת המחשבה. תמשיכי, ואני אמשיך לעקוב אחרייך.
יום ו', כ' טבת התש"פ 17.01.2020
פרשת שמות
כניסה: 16:19 | יציאה: 17:50
הצטרף לרשימת התפוצה
אירועי המגזר
<ינואר, 2020>
אבגדהוש
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

כל הזכויות שמורות ל''עט תקשורת'' | מי אנחנו | כתבו לנו | פרסמו אצלנו | תרבוש-פורטל תרבות ונופש למגזר הדתי | מדינט-פורטל בריאות ורווחה| הפוך לדף הבית | RSS